...om dårlig råd...

Jegogde2guttamine

Elsker forumet
Når har DU dårlig råd??

Ser både her, og blant venninner for øvrig, at noen sier de har dårlig råd...

* men har man dårlig råd når man f.eks. prioriterer å røyke?
* har man dårlig råd om man betaler hus, bil, bhg osv. men ikke har så mye "til overs"?

Kom igjen - hva mener dere?
*Dette er ingen krangletråd, bare så det er sagt* [:)]

(Personlig mener jeg at man har dårlig råd om man ikke har mulighet til å betale for hus og livsopphold....om man velger å bruke penger på røyk, og så klage på dårlig råd, er det lite sympati her i gården.....)

Det er så forskjellig meninger om dette.
Jeg har eks to venninner: hun ene er "blakk" når hun "bare" har 1000 kr igjen når hun får lønning....hun andre er blakk når hun allerede har pantet tomflaskene 5 dager før lønning!! Hehe!

(Ang meg selv, har jeg ingen ting å klage økonomisk på)

Personlig er jeg aldri blakk. Får noia når det går under 5000 kr på konto.. [8|]

Når det gjelder andre, er jeg helt enig med deg. Røyker du for flere tusen i måneden og klager på dårlig råd, så kan du skylde deg selv. Prioriteringer.
Om du betaler ned nødvendige utgifter, så er det noe annet. Men de som betaler mer enn de må, for så å klage på dårlig råd, de kan også egentlig ti liiiitt stille. Om de har de trangt en måned eller to, så har de jo litt å gå på, istedetfor å sulte..

Når æ har betalt husleia så har æ 3000 igjen, som skal gå til andre regninger, mat til meg og banet og bleier.. Og 2 uker før æ får peng igjen, så e det omtrent 10 krona å leve for.. Det kalle æ dårlig råd. Har aldri peng til å kjøpe nåkka til meg sjøl. Og klær til lillemor, så arve ho mye. Får kjøpt en body i ny og ne..

Sliter man med penger må man vel få trøste seg med en røyk vel [8D]

haha.. nei assa, jeg sliter ikke, men jeg røyker, og tror ikke jeg hadde sluttet om vi
ikke hatt hatt penger heller. [:-] Handler i Sverige da, hjelper jo litt.. [:D]

Men jeg vet også hvem du tråkker på nå, så good luck [8D]

ORIGINAL: Lena Levegg

haha.. nei assa, jeg sliter ikke, men jeg røyker, og tror ikke jeg hadde sluttet om vi

Om du hadde røyka for 3000 kr i måneden, som noen jo gjør.. Og du hadde hatt valget mellom å fortsette å røyke, eller å gå så grundig i underskudd hver måned at du ble hengende langt bakpå.. Hadde du fortsatt ikke slutta?

Eller, for å si det annerledes.. Greit nok at du ikke hadde slutta, men da hadde du ikke hatt lov å klage heller! [;)]

som du sier..man har ikke dårlig råd når man faktisk klarer å betale ned hus og bil...

men sløsing med pengene, som; å kjøpe alltid det siste innen nye duppeditter :iphone -ipad -os.v selvom man har dem fra før-men MÅ på liv og død oppgradere det til den nyere versjon-og kun prioriterer slikt fremfor hus-/mat /barn o.l det betyr sløsing!

Jeg har GUDSKJELOV veldig skarp økonomisk sans-har jeg 100 kroner til overs,kan jeg på korttid gjøre det til 1000kroner ved å prioritere riktig /sparing...Jeg sløser ikke, har råd-faktisk ganske god råd,men det er en god grunn til det[;)] altså spare når man kan..og bruke penger riktig!tid til riktig sted...

Vi klarer såvidt å både betale hus og bil hver mnd, men ikke alltid..   Men som oftest klarer vi det..  Allikevel vil jeg si at vi har dårlig råd..

begge er desverre blitt brukere av NAV.. og tilsammen har vi gått ned 350 000 i året..  DET merkes ekstremt mye!!

Når man kjøper klær til seg selv kun 2 ganger i året.. når man lar håret gro langt og uten fasong fordi det er dyrt å gå til frisør, når man ikke har penger til å kjøpe nødvendig medisin til barnet, når man spiser mye pannekaker fordi middag er dyrt, når man gruer seg til sosiale sammenkomster fordi man ikke har råd til å bidra med noe, når man skulle hatt nye briller for noen år siden og ser dårlig i de man har....

DA har man dårlig råd!!

At vi klarer såvidt å betale hus og bil betyr jo enromt mye.. hva om vi ikke klarer det... vi må ha et sted å bo.  Bilen trenger vi for å komme oss på jobb, møter, lege osv..

ORIGINAL: Windy

Vi klarer såvidt å både betale hus og bil hver mnd, men ikke alltid..   Men som oftest klarer vi det..  Allikevel vil jeg si at vi har dårlig råd..

begge er desverre blitt brukere av NAV.. og tilsammen har vi gått ned 350 000 i året..  DET merkes ekstremt mye!!

Når man kjøper klær til seg selv kun 2 ganger i året.. når man lar håret gro langt og uten fasong fordi det er dyrt å gå til frisør, når man ikke har penger til å kjøpe nødvendig medisin til barnet, når man spiser mye pannekaker fordi middag er dyrt, når man gruer seg til sosiale sammenkomster fordi man ikke har råd til å bidra med noe, når man skulle hatt nye briller for noen år siden og ser dårlig i de man har....

DA har man dårlig råd!!

At vi klarer såvidt å betale hus og bil betyr jo enromt mye.. hva om vi ikke klarer det... vi må ha et sted å bo.  Bilen trenger vi for å komme oss på jobb, møter, lege osv..

Det er klart dere merker det! Og det er klart dere har lov til å si at dere har dårlig råd. Det er jo utvilsomt sannheten.
Dere klarer dere, men dere har ingenting ekstra. Står respekt av å klare segpå 350.000 i året, jeg har mer enn det aleine.

Men, og nå blir jeg sikkert hengt av enkelte.. Hvorfor er dere begge på NAV? Hvordan har dere havna der, og hvorfor gjør dere ingenting med det? Altså, misforstå meg rett, jeg håper jo dere gjør noe med det, og forstår at det ikke alltid er like lett, men hva gjør dere med det? Hva gjør dere for å ta tak i det? FÅr dere noen veiledning/hjelp til å komme dere ut av det?

Og til slutt sender jeg deg en stoooor varm klem, fordi jeg skjønner at dere ikke vil være der og at det er vanskelig. Og så håper jeg at du ikke tar det som kritikk eller vondt ment, for det er det ikke.

ORIGINAL: Pijah

Om du hadde røyka for 3000 kr i måneden, som noen jo gjør.. Og du hadde hatt valget mellom å fortsette å røyke, eller å gå så grundig i underskudd hver måned at du ble hengende langt bakpå.. Hadde du fortsatt ikke slutta?

Eller, for å si det annerledes.. Greit nok at du ikke hadde slutta, men da hadde du ikke hatt lov å klage heller! [;)]

Nei klager ikke, og hadde ikke gjort det heller (ikke her ihvertfall, heller gjort noe med problemet..) [8D]

Nei klager ikke, og hadde ikke gjort det heller (ikke her ihvertfall, heller gjort noe med problemet..) [8D]

hehe.. Så lenge du har dårlig råd, velger å fortsette å røyke, men IKKE klager, så er det jo greit! Da er det ingen som "plages" av det heller. [;)]

Må legge til at jeg egentlig gir en god f i hva folk bruker penga sine på, men sånne hypotetiske spørsmål er jo litt festlige. [8D]

DA har man dårlig råd!!

Det er klart dere merker det! Og det er klart dere har lov til å si at dere har dårlig råd. Det er jo utvilsomt sannheten.
Dere klarer dere, men dere har ingenting ekstra. Står respekt av å klare segpå 350.000 i året, jeg har mer enn det aleine.

Men, og nå blir jeg sikkert hengt av enkelte.. Hvorfor er dere begge på NAV? Hvordan har dere havna der, og hvorfor gjør dere ingenting med det? Altså, misforstå meg rett, jeg håper jo dere gjør noe med det, og forstår at det ikke alltid er like lett, men hva gjør dere med det? Hva gjør dere for å ta tak i det? FÅr dere noen veiledning/hjelp til å komme dere ut av det?

Og til slutt sender jeg deg en stoooor varm klem, fordi jeg skjønner at dere ikke vil være der og at det er vanskelig. Og så håper jeg at du ikke tar det som kritikk eller vondt ment, for det er det ikke.

Nei da.. tar det ikke vondt ment..   du viser jo at du forstår også..

Mannen fikk en brist i nakkevirvel og det frarådes å operere.. har fått beskjed om at det var best å bli ufør, men han er et arbeidsjern, så han vil helst klare å jobbe.. om så bare 50-60 prosent..  Så han prøver stadig å finne noe som han fysisk kan klare å jobbe.. har tatt etterutdanning, men fikk ikke støtte fra NAV til å fullføre utdanningen på BI, så han står midt imellom det som søkes etter..
Jeg fikk diagnosen Posttraumatisk stresssyndrom, og har vært alvorlig deprimert..  Har de siste 2 årene jobbet meg sakte, men sikkert tilbake til livet igjen.. Har også muskel-problemer.. men så snart de er ordnet på (noe som igjen er vanskelig fordi det koster å gå til fysio..), så er jeg snart klar for jobb-livet igjen!!

Å få hjelp er innmari vanskelig..  jeg søkte om psykolog-hjelp for 4 år siden, men fikk avslag på plass.. så ballet ting på seg og for 2 år siden fikk jeg endelig plass etter god hjelp fra fastlegen..
Men alt tar tid..  mannen min har gått på diverse tiltak som egentlig ikke førte noen vei.. har har jo også tatt utdannign på BI i 2 år..
Så tiden flyr..

tror nok ingen ønsker å være NAV-brukere.. det er ikke deilig med så "mye fri"..  man har det vondt, fysisk og psykisk..  og man drømmer om den normale hverdagen man hadde før--

IKKE QOUTE

Høres ut som om dere har nok å stri med ja.. Rart at NAV ikke vil oppmuntre han til å komme seg ut igjen i arbeidslivet, det koster jo tross alt mer å ha han gående som bruker der. Håper virkelig dere kommer dere opp igjen uansett.
men med to år på BI, bør han jo ha en sjans til å få noe! Det finnes jo ganske mange arbeidsgivere som vet å sette pris på utdannelse! Og på BI er det jo avsluttende med tittel etter hvert år. Han er jo høyskolekandidat, og jeg er sikker på at han kommer til å få seg jobb! Bombesikker! [:)]
Og du har jo også gjort en kjempejobb med å komme deg tilbake, bare så synd at det tar så lang tid! jeg vet hvor kostbart det er å komme seg til fysio, jeg har holdt på selv i snart 6 år. Og det går stadig fremover.

Send gjerne en PM om du vil snakke mer, så trenger ikke alt bli så offentlig..

Pijah, jeg synes du viser en voldsom arroganse og dømmer folk og situasjoner du ikke aner en dritt om.

Enig i det med røyken. Men om en betaler hus og bil o.l så kan en vell si at en har dårlig råd for det om vell ?? [8|]
Altså en prioriterer å unngå inkosso regninger for så å ha dårlig råd til mat resten av mnd.

Nå kan faktisk folk klage på at dem har dårlig råd da dem må ta av sparekontoen sin eller for dem som har 200 kr igjenn en uke før lønning.

Dårlig råd er faktisk forskjell fra person til person.

Man skulle tro ja at han ville fått jobb lett..  men nå har han vært jobbsøkende i 3,5 år..  haugevis av jobb-intervjuer.. så nære så nære..  men fordi han ikke fikk godkjent av NAV å gå det siste året/kurset, så er han enten for overkvalifisert og de tør ikke ansette han fordi de er redd for at han snart vil slutte.. eller han er pittelitt underkvalifisert og noen andre med den siste resten av utdanningen får jobben i stedtet..

det begrenser også ganske mye hva han kan søke på med den nakkeskaden han har..  han får vondt bare av å bære noen esker, hugge ved o.l..

ja..  vi får bare fortsette å håpe.. en dag må det jo snu!!

vi lever stort sett på 1 inntekr, da min nesten ikke "teller"(tjener ca 6-7.000 i mnd)
min konto er somregel tom etter 1 ukes tid..
er mange ganger vi må la være å betale regninger osv,fordi vi må ha mat..
takk gid for snille besteforeldre,som har reddet oss maaange ganger!
men allikevel har vi alt vi trenger av ting..
fattige? neei
dårlig råd? ja!

dårlig råd i mine øyne er når man ikke fpr betalt det man må.eller å sitter med lite ller ingenting igjne etter man har betalt det nødvendigste.litt kibt å sitte med 1000 kr til mat en hel mnd.

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

vi lever stort sett på 1 inntekr, da min nesten ikke "teller"(tjener ca 6-7.000 i mnd)
min konto er somregel tom etter 1 ukes tid..
er mange ganger vi må la være å betale regninger osv,fordi vi må ha mat..
takk gid for snille besteforeldre,som har reddet oss maaange ganger!
men allikevel har vi alt vi trenger av ting..
fattige? neei
dårlig råd? ja!

Sign!

jeg syntes vi hadde dårlig råd en måned i fjor når vi hadde handlet inn all maten for resten av perioden før nytt studielån, men hadde kun 2 kr på konto i mellomtiden og samboeren min kom hjem og sa at han trengte blyant, passer og viskelær til matteeksamen og vi ikke hadde råd til å kjøpe det og måtte lete gjennom hele leiligheten for å finne reserveløsninger... selvom vi hadde nok mat, så følte jeg allikevell vi hadde dårlig råd pga det[:)]

Back
Topp