Om barsel i koronatid: hvem holder deg?

Vet ikke hva som skjer med meg, men den artikkelen satte i gang tårekanalene mine. Koronaen gir mange ekstra bekymringer. Takk for tips!

Veldig fin artikkel!
Kjenner selv mye på usikkerhet rundt innspurten, min kommune fikk plutselig sitt første smitteutbrudd denne uken. Er så redd for å ende opp alene på fødestuen:nailbiting:

Veldig fin artikkel!
Kjenner selv mye på usikkerhet rundt innspurten, min kommune fikk plutselig sitt første smitteutbrudd denne uken. Er så redd for å ende opp alene på fødestuen:nailbiting:
Jeg kjenner mer og mer på det selv nå. Smitten har økt i vår kommune også. Ikke drastisk, men nok til at det stresser meg. Både mannen og jeg jobber i skolen. Jeg kan sikkert sykmeldes 100% pga stress om jeg ber om det, men vi er like utsatt uansett. Det er fortsatt en stund til fødsel for min del, og jeg krysser fingrene for at vi går gjennom desember uten smitte i hus.

Mitt verste mareritt er om min mann blir forkjøla å ikke får komme med på kk.. Da føder jeg hjemme i stede

Jeg kjenner mer og mer på det selv nå. Smitten har økt i vår kommune også. Ikke drastisk, men nok til at det stresser meg. Både mannen og jeg jobber i skolen. Jeg kan sikkert sykmeldes 100% pga stress om jeg ber om det, men vi er like utsatt uansett. Det er fortsatt en stund til fødsel for min del, og jeg krysser fingrene for at vi går gjennom desember uten smitte i hus.
Mannen min jobber i barnehage og selv om regjeringen mener at barn ikke smitter, så tror jeg det glemmes at man møter x antall foreldre i løpet av en dag i bhg. Tror man er passe naiv hvis man tror at man ikke kan bli smittet i jobb i barnehage. Blir så sinnsykt oppgitt over at han kanskje plutselig må gå glipp av fødselen til barnet vårt fordi han er tett i nesa liksom. Da må jeg jo føde alene, for jeg vil jo ikke ha noen andre med heller:(

Mannen min jobber i barnehage og selv om regjeringen mener at barn ikke smitter, så tror jeg det glemmes at man møter x antall foreldre i løpet av en dag i bhg. Tror man er passe naiv hvis man tror at man ikke kan bli smittet i jobb i barnehage. Blir så sinnsykt oppgitt over at han kanskje plutselig må gå glipp av fødselen til barnet vårt fordi han er tett i nesa liksom. Da må jeg jo føde alene, for jeg vil jo ikke ha noen andre med heller:(
Ja, jeg har begynt å tenke på hvem jeg vil ha med meg som en ev erstatter for mannen min, og det er han eller ingen. Det føles helt feil å måtte forberede seg på å føde alene, å måtte legge planer for to ulike støtte-scenarier. Det skal gå, ungen kommer jo om jeg vil eller ikke, men det er kjedelig å tenke på uansett.

Tenker mest på de som skal føde for første gang. Eg er så glad for at eg er tredjegangsfødene og har litt peiling på ka eg går til. Tenker i verste fall om mannen ikke får være med tror eg heller at eg føder alene enn å ta med noen andre. Og bare krysser fingre for at både eg og baby er frisk til å reise hjem raskt. Har også en god venninne som jobber som jordmor på fødested og hvis det passer seg sånn tenker vi at hun skal få komme og ta imot.

Men jordmoren min i svangerskapet tipset hvertfall om at hvis mannen skulle bli forkjølet når fødsel nærmer seg få test med engang sånn at en hvertfall har gjort det.

Hørte på foreldrerådet podcast en om at på Ullevål? Litt usikker på om det var Ullevål sykehus, men uansett. Der var det uansett ikke lov å ha med mann om han var forkjølet selv om det var negativ corona test. Håper virkelig KK ikke har samme regel :bag::arghh:

Hørte på foreldrerådet podcast en om at på Ullevål? Litt usikker på om det var Ullevål sykehus, men uansett. Der var det uansett ikke lov å ha med mann om han var forkjølet selv om det var negativ corona test. Håper virkelig KK ikke har samme regel :bag::arghh:
På Kalnes står det «uten mistenkt smitte/luftveisinfeksjon». Så jeg tolker der som at hvis mannen snørrer litt så er det ikke snakk om å komme inn, selv om han skulle avlegge negativ test..

Vil ikke tro at partner får være med om han er forkjølet selv om han har avlagt negativ prøve. De som jobber på sykehuset kan jo bli smittet av forkjølelse også, og dermed i verste fall måtte stenge ned deler av avdelingen mens de venter på koronasvar selv.
Selv om det er utrolig kjipt for både den fødende og partner så er det nok tryggest!

Vil ikke tro at partner får være med om han er forkjølet selv om han har avlagt negativ prøve. De som jobber på sykehuset kan jo bli smittet av forkjølelse også, og dermed i verste fall måtte stenge ned deler av avdelingen mens de venter på koronasvar selv.
Selv om det er utrolig kjipt for både den fødende og partner så er det nok tryggest!
Det er helt klart forståelse for restriksjonene, men det er en kjedelig tanke likevel. Om jeg ender opp med å føde alene må jeg jo bare gjøre det, det finnes ikke noe alternativ. :rolleyes:

Det er helt klart forståelse for restriksjonene, men det er en kjedelig tanke likevel. Om jeg ender opp med å føde alene må jeg jo bare gjøre det, det finnes ikke noe alternativ. :rolleyes:
Føder heller hjemme jeg da.

Best å ikke ta sorgene på forskudd, men jeg synes i alle fall det er greit å være forberedt på eventuelle ting som kan skje. En fødsel kan jo uansett ikke planlegges, er mye som kan skje som man ikke har kontroll over. Derfor synes jeg det er veldig greit å være forberedt på restriksjoner i alle fall. En «vanlig» barselperiode eller permisjonstid får vi jo ikke uansett, det vet vi i alle fall i kommuner der det har vært og er oppblomstring av smitte.

Best å ikke ta sorgene på forskudd, men jeg synes i alle fall det er greit å være forberedt på eventuelle ting som kan skje. En fødsel kan jo uansett ikke planlegges, er mye som kan skje som man ikke har kontroll over. Derfor synes jeg det er veldig greit å være forberedt på restriksjoner i alle fall. En «vanlig» barselperiode eller permisjonstid får vi jo ikke uansett, det vet vi i alle fall i kommuner der det har vært og er oppblomstring av smitte.

Vår kommune er på smittetopp nå, så vi forbereder oss på at jeg kan måtte føde alene. Vil heller forberede oss på det, så kan vi bli positivt overrasket om mannen holder seg frisk (med forkjølelsesesong i barnehagen er det jo et under om vi holder oss friske).

I løpet av helgen har flere klasser og en barnehage i kommunen gått i karantene. Ikke min arbeidsplass, men plutselig kan det jo skje. Så har hatt en runde med fortvilelse her i kveld. Det plager meg at mannen er mye mer utsatt enn meg, siden han er assistent. Først være på ett trinn på mellomtrinnet, og så et annet på sfo. Og de har ikke mulighet til hjemmekontor heller.

Jeg håper at han i magen drøyer til over nyttår, da får vi minst ei uke i jula og romjula hvor vi kan unngå folk så godt det går. Men man veit jo aldri.

Ja, jeg har begynt å tenke på hvem jeg vil ha med meg som en ev erstatter for mannen min, og det er han eller ingen. Det føles helt feil å måtte forberede seg på å føde alene, å måtte legge planer for to ulike støtte-scenarier. Det skal gå, ungen kommer jo om jeg vil eller ikke, men det er kjedelig å tenke på uansett.
Veldig kjedelig å tenke på:sorry:
Jeg tenker at jeg klarer jo alltids å føde alene, fødeavdelingen er jo full av kompetente mennesker. Men jeg ønsker jo veldig å ha med mannen, kanskje spesielt fordi det mest sannsynlig blir med dette barnet. Vi får ikke laget barn selv, så jeg synes det er så fryktelig trist for han å kanskje gå glipp av dette øyeblikket. Men man må vel bare håpe på det beste nå, vi hadde første smitteutbrudd her i kommunen i forrige uke. Ingen nye nå i helga, så da får vi håpe det ikke blir et stort utbrudd:sorry:

Vet faktisk ikke hva eg skal tenke, kjenner bare at denne koronaen er en jækla dritt ting. Ingenting er normalt. Vetsje om eg greier å kose meg å slappe av. Har ihvertfall spurt mamma om hun kan være med om min samboer blir syk. Eg vil ikke ligge der alene med folk eg ikke kjenner etter sist fødsel. Den var ikke noe kjekk.
Og tiden etter fødsel og, ingen barsel grupper, babysang. Hoppe rundt på.besøk osv. Blir trist

Vet faktisk ikke hva eg skal tenke, kjenner bare at denne koronaen er en jækla dritt ting. Ingenting er normalt. Vetsje om eg greier å kose meg å slappe av. Har ihvertfall spurt mamma om hun kan være med om min samboer blir syk. Eg vil ikke ligge der alene med folk eg ikke kjenner etter sist fødsel. Den var ikke noe kjekk.
Og tiden etter fødsel og, ingen barsel grupper, babysang. Hoppe rundt på.besøk osv. Blir trist
Det blir trist uten barselgrupper og babysang osv ja. Jeg er sikker på at det er/blir mye uoppdaget barseldepresjon pga det.
Selv vil jeg ikke ha noen andre enn mannen med på fødselen. Og jeg vil i hvert fall reise hjem så tidlig som mulig etter fødsel om alt går bra. Kan ikke skjønne at det kan være lov med flere på samme rom i disse tider, med nyfødte babyer.

Jeg er førstegangsfødende i en kommune med økende smitte, og er veldig forberedt på at det kan komme restriksjoner på fødeavdelingen. Gubben får også relativt lett symptomer på luftveisinfeksjoner, så jeg anser risikoen for å måtte føde alene som reell.

Det er naturligvis trist, men samtidig er min innstilling å gjøre hva jeg kan for å være best mulig forberedt om så skjer. Jeg går på fødselskurs og trener daglig på pusteteknikk og fødestillinger. En fødsel er totalt uforutsigbar, og Korona gjør situasjonen enda mer uforutsigbar, men for meg er det riktig å gjøre hva jeg kan for å forberede meg og være så godt rustet som mulig.

For å være ærlig synes jeg vi er så heldige som fortsatt er såpass skjermet for viruset som vi er i Norge, at det å måtte føde alene er et lite offer. Selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at situasjonen var annerledes, og synes synd på gubben som kanskje må sitte hjemme og vente/bekymre seg. Tenker også på at min mor fødte 3 barn alene, i en tid der det fortsatt ikke var vanlig at mannen var med inn på fødestua. En av disse fødslene var dramatisk, og holdt på å gå galt. Det var selvfølgelig tøft å gå gjennom alene, men som hun sier: Det var bare sånn det var den gangen, det var ikke snakk om annet.

Så her krysser vi fingrene, men forbereder oss på at vi må klare oss uten hverandre under fødsel og/eller på barsel.

Back
Topp