Om å juge til kollegaer

Virvelinn

Betatt av forumet
Nå har jeg fått spørsmål fra kollegaer to ganger om jeg er gravid, senest nå på morran. Og jeg føler meg så fæl som juger. Er det slemt? Jeg vil ikke at noen skal vite det ennå. Hva sier dere om noen spør?

Jeg kommer til å lyve jeg og. Det er jo egentlig ingen grunn til å mistenke noe ennå. Hadde jeg vært langt på vei med en synlig mage og nektet, så er saken annerledes.

Jeg kommer til å lyve jeg og. Det er jo egentlig ingen grunn til å mistenke noe ennå. Hadde jeg vært langt på vei med en synlig mage og nektet, så er saken annerledes.

Jeg tror de lurte fordi jeg var borte på onsdag pga tidlig ul, og hadde ikke sagt grunnen til noen. Mulig noen har lagt merke til seaband'ene jeg har på meg. Er ikke alltid like flink til å huske på dem.

Haha, det var en periode (lenge før vi hadde tenkt på å få barn) det var så mange andre gravide på jobben, og da fikk jeg stadig spørsmål om det ikke snart var noe på gang hos oss også. Til slutt sa jeg noe sånt som at man skal være forsiktig med å spørre om sånt, kanskje vi har prøvd kjempelenge og ikke får det til, kanskje jeg stadig spontanaborterer - sånt vet man ikke, og det kan være veldig sårt å bli spurt om! Ikke noe av det var sant, altså, men det stoppet kjeften på dem ... :D

Jeg har sagt nei når noen har spurt. Jeg synes ikke det er noe man skal spørre folk om, man forteller det når man er klar, før det har ingen noe med det. Og det har jeg ikke dårlig samvittighet for :)

Hadde 1 kollega som spurte meg så uforventa at ansiktet min sa alt, før eg kunne svare! :P Det var faktisk veldig morsomt. Veit ho holder seg stille. Har nokre andre som måtte vite det på jobb, og alle veit kor viktig det er å holde seg stille (svigerinne min er også min kollega, ho er kjent for å ikkje kunne ti stille og eg er livredd for at ungene skal får høre det en anna plass).

Nå har jeg fått spørsmål fra kollegaer to ganger om jeg er gravid, senest nå på morran. Og jeg føler meg så fæl som juger. Er det slemt? Jeg vil ikke at noen skal vite det ennå. Hva sier dere om noen spør?
over hodet ikke slemt. jeg synest faktisk det er ganske frekt å spør to ganger jeg.. og man bør respektere at folk holder sånn hemmelig. jeg har en veninne som har spurt en gang, hun mente hun avslørte meg da jeg ikke drakk alkohol i bursdagen hennes. og jeg gleder meg til å fortelle at hun hadde rett, når jeg er tre mnd på vei :)

Gidder ikke lyve til mine kolleger hvis de spørr, kun mannfolk så tviler på at det blir spurt også. :-P

Nesten så jeg vurderer å ikke si noe på jobb før noen faktisk spørr :-P Det kunne blitt gøy :-D

Men hvorfor i alle dager spør folk??? Er de redde for at de ikke skal bli informert hvis ikke? Dette kjenner jeg at jeg blir skikkelig forbanna ab asså!
Som det blir nevnt over her, tenk hvis man har prøvd lenge eller opplever SA etter SA?
Hvis man ser at noen er dårlige eller generelt viser noen typiske svangerskapsplager kan man vel heller spørre om det går bra med vedkommende, så er det opp til den antatt gravide å si det eller ikke?! :o

Jeg har gjort det samme. Jeg fikk spørsmålet en uke etter MA og utskrapning i vår, og svarte tvert "nei". Jeg synes det er utrolig upassende å spørre om det, og kunne aldri fått meg selv til å spørre om det selv.

På min forrige arbeidsplass hadde jeg en kollega som hadde litt ekstra rundt magen, men som ellers var slank. Hun fikk jevnlig spørsmål fra kunder om hun var gravid, og hun ble (forståelig nok) fornærmet/såret over spørsmålene. Mange som virkelig ikke tenker tror jeg.

Last edited:
Nei, jeg spør aldri om sånt selv. man vil jo få vite det til slutt uansett, og så lenge vedkommende ikke har sagt noe selv, så er det jo en grunn til det! Men akkurat dette synes jeg er blitt bedre på min arbeidsplass nå, ingen som spør her lenger. :)

Det er din nyhet, og du kan lyve så mye som du vil! Jeg lyver også, jeg er ikke klar for å si det enda. Den nyheten kommer ut når JEG ønsker! Og regner med at ingen blir sure for det.

Veldig mange som spør på arbeidsplassen min. Da de fleste vet at jeg hadde en ma i mai blir jeg spurt nesten daglig. Må innrømme at jeg har vært selektiv på hvem jeg har svart ærlig og hvem jeg har jugd for nå, men det tar vel ikke lang tid før alle vet det likevel....

Synes også det er rart at folk graver så fælt. Jeg ville da aldri spurt noen om de var gravid!

Jeg var ærlig sist når noen spurte. Jeg sa ja, men at jeg ikke hadde fortalt det til så mange enda så jeh satte pris på at de ikke sa det. De gikk ut av rommet, og den neste som kom
inn gratulerte meg med graviditet:/ har mistet helt sansen for de folkene etterpå, jobber heldigvis ikke med de lenger.

Nå har ingen spurt. Har lavt stoffskifte, og er litt lav på medisinen nå og bruker det for alt det er verdt.! Det gir også symptomer som trøtthet, og svimmelhet - som er det jeg er plaget mest med nå. Veldig greit å ha noe å skylde på. Vil helst vente lenge med å si noe på jobb. Tror ikke det blir synlig så fort heller siden jeg er stor fra før.

Syns det rett og slett er frekt jeg å spørre om slikt. Det må da være opp til den enkelte å få dele nyheten selv uten å skulle bli spurt om det.

Syns det rett og slett er frekt jeg å spørre om slikt. Det må da være opp til den enkelte å få dele nyheten selv uten å skulle bli spurt om det.
Enig. Og blir så paff hver gang jeg får spørsmålet at svaret syns vel på hele meg

Jeg er ærlig og sier "Ja, jeg er faktisk kjempe kjempe gravid. Ser du ikke det?" i en skikkelig ironisk tone. Da begynner de gjerne å le litt. OG jeg har jo ikke jugd! :knegg:

Jeg er enig med dere som synes det er respektløst å spørre sånn rett ut. Tenk om jeg var avgårde på onsdag for en utskrapning eller at jeg fikk beskjed om at det ikke var noe liv der, og det eneste stedet jeg kunne dra for å tenke på noe annet var på jobben.

Jeg må innrømme at jeg spurte ei venninne selv i fjor, fordi jeg merket hun var så utafor. Men tok det på melding, og skrev bare at jeg skjønte at det var noe på gang og at jeg håpte alt var i orden. Føler at det ikke var så snokete, og at det ga mere rom for å svare det hun ønsket.

Back
Topp