Om å få tillit fra jordmor

Hjertetmitt’14’17

Flørter med forumet
Sist fødsel følte jeg at jordmor ikke stolte på meg, følte at hun tenkte på meg som uvitende førstegangsfødende. Noe jeg var :) Men likevel, når kroppen føder så er det noen ting man bare forstår.

F.eks ville hun ta vannet mitt. Vannet har nettopp gått sa jeg (mens jeg satt på do). Hun insisterte på å sjekke, og sa overrasket «ja men vannet har gått jo!». Ja det sa jeg jo..

Hun forlot rommet til stadighet mens jeg hadde stormrier. Jeg hadde 3 cm og skreik på epidural. Hadde null kontroll og panikk, men hun sa jeg måtte vente på 4 cm for å få epidural. Hun sjekket en time senere, og antok at jeg ikke hadde nådd 4 cm enda. Da hadde jeg full åpning. Jeg følte at jordmor umulig kan ha trodd at jeg hadde disse sterke smertene og at årsaken var at det gikk så fort - da hadde hun aldri forlatt meg såpass ofte! Igjen; jordmor hadde trolig fortalt seg selv at jeg var førstegangsfødende og dette skulle ta tid.

Så etter fødsel ble jeg beordret på do. «Jeg kommer til å besvime» sa jeg. Det visste jeg jo, jeg hadde mistet endel blod og kjente at det ikke kom til å gå. Jeg kjenner meg selv bedre enn hun gjør! Jeg fulgte lydig jordmors ønsker og besvimte såklart. Mannen min og jordmor stod i naborommet og pratet sammen, jeg falt om og mannen min så det akkurat i tide til å løpe bort og holde meg fast. Jordmor burde blitt med inn på do, jeg sa jo at jeg kom til å besvime.

Etter fødsel fikk jeg en infeksjon. Jeg hadde sterke smerter. Jordmor kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle ha så sterke smerter og lurte på om ikke jeg hadde lav smerteterskel. Jeg sluttet på alt av smertestillende fordi hun sa det. Endte med så sterke smerter at jeg ikke klarte å rette ut kroppen. Igjen; manglende tillit.

Hvorfor ble det sånn lurer jeg på. Hvordan kan jeg unngå at det samme skjer igjen? Denne jordmoren er egentlig 3 forskjellige jordmødre som jeg møtte i løpet av fødsel og barseltid. Hadde de ikke tillit til meg fordi jeg var 1. Gangsfødende? Vil de ha tillit nå som det er 2. Gang jeg opplever dette? Jeg har skrevet litt om dette i fødebrevet mitt, så jeg håper jeg blir tatt mer på alvor denne gangen..

Jeg fikk heldigvis ikke infeksjon å ikke besvimte jeg heller men ellers er det akkurat sånn jeg opplevde det med min første for 5 år siden. Gikk fra 5 cm til 9 på null, null å da var det jo selvfølgelig for sent for epidural. Sa hele tiden at nå er det bare 3 minutter mellom riene å hun nektet å høre. Lå inne for igangsettelelse men ting startet av seg selv før de rakk å gjøre noe så jeg lå nede hele dagen å ventet på å få komme opp på fødeavdelingen. Da pressriene endelig kom etter nesten 24 t med rier sprang hun inn å ut av rommet å sa "ikke press enda" men jeg må jo det svarte jeg, "javel da" fikk jeg til svar. Da vesla endelig kom og jeg hadde ammet å blitt sydd kom det en liten indisk sykepleier å ville ha meg i dusjen enda jeg blødde som en gris, da tok hun bare tak i teppet jeg hadde rundt meg mellom føttene mine å dro det fram å plasserte det i hånden min. Ifølge jordmødrene hadde jeg hatt en drømmefødsel, men det kjentes jaggu ikke sånn ut å det gjør det ikke den dag i dag heller. Har desverre lite tillit til jordmødre etter dette, det merker jeg nå som jeg nærmer meg fødsel med nummer 2 hver gang jeg er på kontroll. Håper det blir annerledes denne gangen nå som jeg er eldre selv å har lettere for å si ifra, åsså er man jo litt mer forberedt selv på fødsel nummer 2, man vet jo hva man kan forvente seg av smerter å slipper å bli redd for det gjør vondt ihvertfall. Håper du får en bedre opplevelse denne gangen :Heartred

Uff, dette hørtes jo helt forferdelig ut :-( har ikke hatt lignende opplevelser under fødsel, men hadde ei skikkelig ufin ei etterpå med førstemann.. brukte så lang tid på å få melk, og da kom hun og røsket babyen ut av armene mine og sa at hvis jeg ikke var i stand til å mate henne så måtte de gjøre det for meg..

Det eneste jeg angret på etterpå var at jeg ikke sendte inn klage på henne.. men når man et førstegangsfødende og usikker, så blir de dessverre ikke gjort..

Håper du får en fin opplevelse denne gangen! Ønsker seg lykke til :-) og hvis du treffer ei ufin ei igjen, klag på henne, så kanskje den neste førstegangsfødende får en bedre fødsel :-)

Jeg fikk heldigvis ikke infeksjon å ikke besvimte jeg heller men ellers er det akkurat sånn jeg opplevde det med min første for 5 år siden. Gikk fra 5 cm til 9 på null, null å da var det jo selvfølgelig for sent for epidural. Sa hele tiden at nå er det bare 3 minutter mellom riene å hun nektet å høre. Lå inne for igangsettelelse men ting startet av seg selv før de rakk å gjøre noe så jeg lå nede hele dagen å ventet på å få komme opp på fødeavdelingen. Da pressriene endelig kom etter nesten 24 t med rier sprang hun inn å ut av rommet å sa "ikke press enda" men jeg må jo det svarte jeg, "javel da" fikk jeg til svar. Da vesla endelig kom og jeg hadde ammet å blitt sydd kom det en liten indisk sykepleier å ville ha meg i dusjen enda jeg blødde som en gris, da tok hun bare tak i teppet jeg hadde rundt meg mellom føttene mine å dro det fram å plasserte det i hånden min. Ifølge jordmødrene hadde jeg hatt en drømmefødsel, men det kjentes jaggu ikke sånn ut å det gjør det ikke den dag i dag heller. Har desverre lite tillit til jordmødre etter dette, det merker jeg nå som jeg nærmer meg fødsel med nummer 2 hver gang jeg er på kontroll. Håper det blir annerledes denne gangen nå som jeg er eldre selv å har lettere for å si ifra, åsså er man jo litt mer forberedt selv på fødsel nummer 2, man vet jo hva man kan forvente seg av smerter å slipper å bli redd for det gjør vondt ihvertfall. Håper du får en bedre opplevelse denne gangen :Heartred

«ikke press enda»?? Det er jo umulig når pressriene kommer [emoji23] Merkelig beskjed å få.. Det virker som om de hadde dårlig tid på føden den dagen du fødte, for det høres veldig stressende ut for deg. Jeg fikk også beskjed at folk rundt om at jeg var heldig som fødte så raskt. Jeg følte meg ikke heldig i det hele tatt, snarere traumatisert. Det er ikke gøy å ha null kontroll i en hel time altså[emoji51] Håper på roligere fødsel denne gangen, med mer kontroll :)

Uff, dette hørtes jo helt forferdelig ut :-( har ikke hatt lignende opplevelser under fødsel, men hadde ei skikkelig ufin ei etterpå med førstemann.. brukte så lang tid på å få melk, og da kom hun og røsket babyen ut av armene mine og sa at hvis jeg ikke var i stand til å mate henne så måtte de gjøre det for meg..

Det eneste jeg angret på etterpå var at jeg ikke sendte inn klage på henne.. men når man et førstegangsfødende og usikker, så blir de dessverre ikke gjort..

Håper du får en fin opplevelse denne gangen! Ønsker seg lykke til :-) og hvis du treffer ei ufin ei igjen, klag på henne, så kanskje den neste førstegangsfødende får en bedre fødsel :-)

Jeg synes det er så fryktelig vanskelig å klage i ettertid.. Men jeg har skrevet dette i fødebrevet, så hvis samme jordmor kommer får hun iallefall beskjed [emoji23]

Det var ingen fin måte å behandle en nybakt mamma og babyen hennes på! Det er din baby, og jordmor/barnepleier skal støtte deg - ikke overkjøre deg.

Jeg håper vi alle får en bedre fødselsopplevelse neste gang :)

Høres helt forferdelig ut! Håper du får en bedre fødeopplevelse denne gang. Jeg var førstegangsfødende sist og opplevde ikke noe lignende.

Mitt beste råd er å ta en (eller flere) samtale(r) med mannen på forhånd sånn at han er helt klar på hva du ønsker og trenger fra ham under fødselen. Kanskje du kan ha ham med deg på en av svangerskapskontrollene og snakke om dette der? Hvis du møter noen som forsøker overkjøre deg på den måten igjen så kan det gjøre underverker å ha en på din side.

Uavhengig av om du er komfortabel med å snakke om dette med mannen ville jeg uansett tatt en prat med jordmor om hvordan du opplevde fødselen sist. Hun kan nok gi råd!

Et annet alternativ er å ha med deg en annen på fødselen. Kan f.eks være moren din, en venninnne, søster eller doula. Viktigste er at det er en som kjenner og støtter deg!

Jeg synes det er så fryktelig vanskelig å klage i ettertid.. Men jeg har skrevet dette i fødebrevet, så hvis samme jordmor kommer får hun iallefall beskjed [emoji23]

Det var ingen fin måte å behandle en nybakt mamma og babyen hennes på! Det er din baby, og jordmor/barnepleier skal støtte deg - ikke overkjøre deg.

Jeg håper vi alle får en bedre fødselsopplevelse neste gang :)
Ja det er veldig vanskelig å klage etterpå, dessverre! Bra du har skrevet fødebrev og er litt mer forberedt denne gangen :-)

Med nr 2 hadde jeg en veldig fin opplevelse heldigvis, alle jordmødrene var utrolig snille og støttende og alle sykepleierne på barneavdelingen var supersnille :-) Veldig glad for å ha hatt en såpass god opplevelse også :-)

Kjenner jeg blir sjokkert over hvordan jordmødre kan finne på å behandle folk! Hadde helsigvis en veldig fin fødsel første gang, men før jeg ble lagt inn fikk jeg bare en kald skulder når jeg ringte og snakket med de fordi jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre etter halvannet døgn med rier. Akkurat som om vi førstegangsfødende er masete og uvitende... for en holdning :-(
Fint du har fått det med i fødebrevet så ved jordmoren du får denne gangen hvordan hun skal forholde seg. Ville også bedt om en annen jordmor hvis jeg fikk den samme (det har du faktisk mulighet til å be om, og få hvis de har en å bytte med..) Jeg hadde nok ikke klart å stole på en sånn igjen.
Og at du ikke ble fulgt på do etter fødsel syns jeg virker utrolig uprofft, det er helt normalt å besvime etter fødsel uavhengig av hvor mye eller lite blod du har mistet. Det er en ganske stor jobb kroppen har gjort.. :-)

Jeg har snakket mye med mannen i forkant fordi jeg tenker at jeg skal stole og støtte meg mer på han denne gangen enn sist. Jeg følte at kroppen min så tydelig fortalte meg hva jeg skulle gjøre, så lenge noen hjelper meg å iallefall ha en opplevelse av kontroll vil resten gå ganske greit :) Og hvis mannen tar den rollen, spiller det ingen rolle hvem jordmor jeg får :)

Back
Topp