i oljebasert maling er det fremdeles masse løsemiddel (f.eks whitesprit), og det kan føre til hjerneskade hos fosteret, da det ikke har så mye forsvar. Samme gjelder spedbarn. Hos voksne mennesker har hjernen litt mer motstand, men over lengre tid kan det føre til svekket hukommelse mm. Gamle malere var ofte løsemiddel skadet, men i disse dager har man fjernet en del og det tar derfor lengre tid evt før skader skjer. Gravide anbefales IKKE å oppholde seg i et hus der man maler med oljemaling. I såfall må de bruke en sånn dyr maske som holder gasser ute. Bruk heller vannbasert maling er mitt råd. Vi pusset opp når jeg gikk gravid og min samboer som arbeider med maling daglig var ganske så streng på den der. Måtte gå med maske hvis jeg skulle nærme meg rom der de dessverre måtte bruke oljebasert maling. Helsevesenet er også veldig formanende. Men det er jo tross alt til barnets beste da. De vet jo hva de snakker om, og mange barn er dessverre blitt skadet under svangerskapet nettopp grunnet innånding av farlige gasser i malingen..