olive76??

Trillemor82

Forumet er livet
har du noe erfaring i å snakke om døden med treåringer? Har ikke orket å snakke med Malin enda om at morfar/oldefar er død.. men hun har nettopp vært og besøkt han på sykehuset og snakker enda om at de spiste sjokolade sammen.. [:)] men nå er han jo død.. sååå jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe dette an?!?! har du noen tips??

mitt beste råd er VÆR OPPRIKTIG.
Det er kjempeviktig. Og selv om hun kanskje ikke skjønner hva død er kan du fortelle at noen ganger blir folk gamle og dør. Etterhvert vil hun jo skjønne det.

Gustav og far tømte musefelle idag. Fikk en dramatisk demonstrasjon av at musen var død da Gustav skulle fortelle. Han la seg rett og slett ned på gulvet og spilte død. Så de snakker jo om det i barnehagen. Skyter hverandre og dør. Så begrepet er på vei!

Så du må prøve å besvare spørsmålene hennes så godt du kan! (barn kan bli redde for at andre de er glade i også skal dø, men da må man fortelle at det ikke nødvendigvis skjer umiddelbart)

Masser av lykke til. Dere har masser å tenke på nå. Trist at han døde. Men sådan er livet.

Vi snakker om at Ollo er død og noen ganger får jeg en reaksjon. Slik er det bare! Vi er ærlige.  Nå forbereder vi henne på at en person i slekta som hun liker godt har fått kreft og ikke lenge igjen å leve! Da får hun ikke sjokk når det skjer. For oss er det naturlig å ta henne med i begravelsen.

her skal julie og malin få være med i begravelsen.. rett og slett for mamma sin del.. tror kanskje hun takler sorgen lettere da..

ja.. trr nok ikke hun skjønner så mye.. men vi var på graven til en annen oldefar i sommer, og da spurte hun mye.. om hvorfor oldefar var under jorda etc, om han hadde det fint der osv.. har ikke snakket med henne om det i dag, tenkte å ta det på lørdag når vi er fri for planer, og har nok tid til å snakke med henne om det.. er det noen som har noen forslag til noen bøker eller noe??[:)] om temaet.. jeg er sååå dårlig på å snakke om følelser etc..[&:]

ORIGINAL: Trillemor82

her skal julie og malin få være med i begravelsen.. rett og slett for mamma sin del.. tror kanskje hun takler sorgen lettere da..

ja.. trr nok ikke hun skjønner så mye.. men vi var på graven til en annen oldefar i sommer, og da spurte hun mye.. om hvorfor oldefar var under jorda etc, om han hadde det fint der osv.. har ikke snakket med henne om det i dag, tenkte å ta det på lørdag når vi er fri for planer, og har nok tid til å snakke med henne om det.. er det noen som har noen forslag til noen bøker eller noe??[:)] om temaet.. jeg er sååå dårlig på å snakke om følelser etc..[&:]

Det er flere billedbøker med tema død. Jeg hadde Rune boka som pensum første året. Eneste tittel jeg huska nå i farten[;)]

Fandt en litteraturliste her

og en nyttig link her

Enig i det at det er viktig å være oppriktig.

takk folkens[:)] får vel bare ta den samtalen snart.. har den lillesøster boka da.. så kanskje vi kan bruke den.. [:)] må titte gjennom![:)]

Back
Topp