Oksestek idag. HJELP...

Attpåklatt82

Gift med forumet
Jeg skal lage oksestek idag og lurer på hvor lenge den skal steke? Den er på litt over en kg... Tenkte jeg skulle brune den i panna først så inn i ovnen. Har steketermometer, og tenker jeg vil ta den ut ved 65 grader så den er rosa inni? Hva tror dere? Blir det ca. 1 time i ovnen?
[8|]

Har ikke peiling. Vi skal til mine foreldre i dag og spise det samme. E jo så godt!!! [:D]

Ja, det er så deilig når jeg får det servert hos mamma... He he.. Første gang jeg skal lage det. Prøvd å ringe mamma, men hun tar ikke tlf... Så da blir det ingen råd fra henne idag. Bare den ikke blir tør så er jeg glad.
Skal lage med fløte saus og ny poteter... Nam nam....

Skal også lage oksesteik for første gang i dag! [:)] Satsa på ca 75 grader inni, sia det er viktig for oss gravide at det er gjennomstekt.[;)] Heiv den nettopp inni ovnen, etter beskrivelse fra Ingrid Espelid-kokebok. Der stod det at den først bare skulle steike noken tima... Og deretter skulle en ha væske under.. Men den må jo vel få litt krydder og sånt rundt seg og!? Hmmm..
Skal i alle fall ha gooode heimelagde fløtegratinerte poteter til. [:)]

Hørtes kjempe nydelig ut! Fikk vann i munnen! Mmmm...
Men vet desverre ikke hvordan man lager det!
Sjekk www.matprat.no står kanskje der!?!?!?!
Lykke til!

ORIGINAL: caroaj

Jeg skal lage oksestek idag og lurer på hvor lenge den skal steke? Den er på litt over en kg... Tenkte jeg skulle brune den i panna først så inn i ovnen. Har steketermometer, og tenker jeg vil ta den ut ved 65 grader så den er rosa inni? Hva tror dere? Blir det ca. 1 time i ovnen?
[8|]

2,5-3 timer står det i boka mi. Då er den ca 1 3/4kg. So kanskje 2 tima?? Har heldigvis steiketermometer i ovnen, so det ringer når steika er varm nok inni. Genialt![:D]

ORIGINAL: Høstbaby08

[8|]

2,5-3 timer står det i boka mi. Då er den ca 1 3/4kg. So kanskje 2 tima?? Har heldigvis steiketermometer i ovnen, so det ringer når steika er varm nok inni. Genialt![:D]

Så heldig du er, jeg må drive å følge med og det er kjedelig. He he....

Jeg har sjekket det opp og så lenge den ikke er rå inni så er det greit at den er rosa... Det er kjøttdeig og farser det er viktig med... Klarer ikke tør stek....[8|]

Oki... Jeg tar sjansen på 65 - 70 grader. Gleder meg til å spise... Men har ikke startet å lage den enda... He he. Så jeg bør vel starte snart så det blir middag i fire tiden... [:)]

Då redusera eg fra 75 til 70 grader![:)] Håper den ikkje blir tørr... Begynner å lukte godt allerede(snart en time i ovnen)![:)]

No skal eg gjere klar potetene!

Oki... Jeg tar sjansen på 65 - 70 grader. Gleder meg til å spise... Men har ikke startet å lage den enda... He he. Så jeg bør vel starte snart så det blir middag i fire tiden... [:)]

Hiv deg rundt![;)]

Og lykke til![:)]

ORIGINAL: ragnarekkverk

Angående oksesteik...er det veldi dyrt med ei sånn steik?

Den vi kjøpte kostet 210 kr og den var litt over ei kilo... Ikke billig, men mye god mat da...[:)]

Vi kjøpte i frysedisken på Rema - ca 80kr/kg. [:)]

No er den spist, og steika var vellykka! Men klarte å rote til potetene av alle ting.. hehe.. Tok dei ut litt for tidlig og måtte hive dei i ovnen igjen etter at vi hadde begynt å ete. [8D]
Men godt blei det til slutt uansett! Neste gang skal eg steike den litt først, med krydder sånn at den får ei god skorpe. [:)]

Mett!!!

Korleis gikk det med steika di, caroaj??

Den blei ikke helt som planlagt. He he... Tok den ut ved 70 og da var den blodig når den hadde stått rolig i 15 min. Tror temp målern min ikke er helt riktig... Så jeg la inn i stykker og stekte litt til så da ble det helt greit, men seigt... Bedre lykke neste gang.[:D] He he.

Bra du fikk til det da. Mine poteter var vel det eneste som var bra så du kunne fått mine. He he....

Den blei ikke helt som planlagt. He he... Tok den ut ved 70 og da var den blodig når den hadde stått rolig i 15 min. Tror temp målern min ikke er helt riktig... Så jeg la inn i stykker og stekte litt til så da ble det helt greit, men seigt... Bedre lykke neste gang.[:D] He he.

Bra du fikk til det da. Mine poteter var vel det eneste som var bra så du kunne fått mine. He he....

Ja, neste gang får vi slå oss sammen! Då blir det nok et kongemåltid! [:D]

ORIGINAL: Høstbaby08

Ja, neste gang får vi slå oss sammen! Då blir det nok et kongemåltid! [:D]

He he...[:D] Vi får lage BV treff med okseskinke. He he...[:D]

Back
Topp