Okey, dere bakere

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Oppdatert: Jeg kan jo informere om at sukkerpastaen ble litt smuldrete, vanskelig å jobbe med, men jeg klarte å stikke ut sirkler og figurer som skulle ligge på muffinsene. Etter å ha blitt oppbevart kjølig med angel icing tynt under, og i noen tilfeller over sukkerpastaen, så ble den saftig og fin igjen uten å svette. Så det løste seg veldig fint. :) Angel icing var veldig godt i alle fall.

Jeg har nå laget sukkerpasta og farget osv. På søndag skal vi ha barneselskap, og jeg skal lage små prinsessekaker som altså blir muffins som jeg da vil ha en eller annen form for krem på, og legge på et enkelt "lokk" med sukkerpasta og kanskje en liten pynt på der igjen.

For å gjøre det helt klart hva jeg mener, siden fondant og pasta og marshmallows og alt går litt i surr, så har jeg laget etter denne oppskriften: http://oppskrift.klikk.no/sukkerpasta/4353/

Hvilken type krem kan jeg bruke under sukkerpastaen som smaker godt til lyse muffins? Jeg har null erfaring med verken bløtkake eller marsipankake, jeg vet bare at jeg ikke har lyst til å bruke smørekrem med melis i, for det blir så søtt og ekkelt. Kan jeg piske en krem av kremfløte og ha litt vaniljesmak?
Kan jeg pynte muffinsene i morgen, blir de evt. fine på søndag da?

Tar imot all kunnskap og erfaring her altså, jeg er temmelig blank på slikt, har prøvd å google men finner egentlig ikke ut noe.

Last edited:
Kanskje krem med friske bringebær i? Jeg har aldri vært borti å trekke muffins så jeg er litt blank.. Men jeg vil tro du kan pynte dagen før, særlig når du skal dekke til kremen. :)

Kanskje krem med friske bringebær i? Jeg har aldri vært borti å trekke muffins så jeg er litt blank.. Men jeg vil tro du kan pynte dagen før, særlig når du skal dekke til kremen. :)

Det er vel sikkert ikke noe annerledes enn å trekke en kake. Men jeg lurte på om sukkerpastaen eventuelt kunne "svette" om den ble stående? Lurer på om noen sa noe om det hvis det var kremfløte man hadde under, men jeg finner liksom ikke ut noe. Og krem er det som frister mest. :p

Den beste "kremen" på muffins synes jeg er denne: http://kristinsmiddagstips.blogspot.no/2011/08/cupcakes-med-angel-feather-icing.html. Søt, men ikke for kvalmende.
Men jeg har kun brukt den alene, vet ikke hvordan den blir under sukkerpasta:) Men ellers tenker jeg kremfløte også som du sier :)

Ahh, ja det stemmer, jeg har jo smakt den miksen med den typen icing. Den smaker jo litt mer "kremete" enn den smørekremen jeg tidligere har brukt som består av melk, matfett, smør og et tonn melis. Kan prøve den tror jeg. :)

Det er vel sikkert ikke noe annerledes enn å trekke en kake. Men jeg lurte på om sukkerpastaen eventuelt kunne "svette" om den ble stående? Lurer på om noen sa noe om det hvis det var kremfløte man hadde under, men jeg finner liksom ikke ut noe. Og krem er det som frister mest. :p
Jeg har bare trukket med marsipan og det er jo ikke noe problem. Men jeg tipper det går bra.. Er vel ikke uvanlig å ha krem av fløte inni kaker... :)

Sukkerpastaen kan helt klart begynne og svette, hvis du legger den oppå krem og setter det i kjøleskapet. Jeg baker endel og klarer kun å unngå "svett" marsipan og sukkerpasta i kjøleskapet ved å legge kakene i kakeeske av papp.
For å være 100% sikker kan du jo bare ta kremen på muffinsene, lage sukkerpasta pynten ferdig, men la den ligge for seg sjøl på et brett med plast el.i en boks..så kan du bare legge på pynten i morra :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Sukkerpastaen kan helt klart begynne og svette, hvis du legger den oppå krem og setter det i kjøleskapet. Jeg baker endel og klarer kun å unngå "svett" marsipan og sukkerpasta i kjøleskapet ved å legge kakene i kakeeske av papp.
For å være 100% sikker kan du jo bare ta kremen på muffinsene, lage sukkerpasta pynten ferdig, men la den ligge for seg sjøl på et brett med plast el.i en boks..så kan du bare legge på pynten i morra :)

Hvordan tror du det blir med sånn angel-icing inni da? Den er jo også litt kremete, men stivner litt mer enn bare pisket krem gjør. Jeg har ikke kjøleskapplass til alt som skal ordnes uansett, men tenkte å kanskje sette kakene ned i kjelleren. Har ikke kakeesker, men kan jo legge avispapir i en boks og legge litt matpapir over boksen, tror du det kan funke?

Hvordan tror du det blir med sånn angel-icing inni da? Den er jo også litt kremete, men stivner litt mer enn bare pisket krem gjør. Jeg har ikke kjøleskapplass til alt som skal ordnes uansett, men tenkte å kanskje sette kakene ned i kjelleren. Har ikke kakeesker, men kan jo legge avispapir i en boks og legge litt matpapir over boksen, tror du det kan funke?

Jeg har aldri brukt angel icing, men hvis du har noe i boksen som absorberer fuktigheta går det sikkert bra :)

Jeg har aldri brukt angel icing, men hvis du har noe i boksen som absorberer fuktigheta går det sikkert bra :)

Jeg kan jo informere om at sukkerpastaen ble litt smuldrete, vanskelig å jobbe med, men jeg klarte å stikke ut sirkler og figurer som skulle ligge på muffinsene. Etter å ha blitt oppbevart kjølig med angel icing tynt under, og i noen tilfeller over sukkerpastaen, så ble den saftig og fin igjen uten å svette. Så det løste seg veldig fint. :)

Så bra :)

Okey, jeg banker dere. Leste jeg. Trenger visst briller! Godt det ordnet seg med baking da :-)

Back
Topp