Okay! En diskusjon

Linda31

Forumet er livet
Blir jeg sikkert slaktet, men må bare spørre [8D]
Er det greit å skjemme bort barna sine ved å gi dem ting som alle andre har? Jeg synes ikke det. Jeg vil at mitt barn skal lære seg verdien av enkle ting her i livet også. Han vil ikke få en playstation bare fordi kompisene hans har det. Okay, han kan bli mobbet fordi han ikke har de rette klærne og lekene, men hva lærer vi barna våre med å gi de alt som alle andre har?

ORIGINAL: Sicily

Så du det siste innlegget mit i den andre tråden? Det er mitt svar på denne. [;)]
Jepp.. Så den [8D] Men denne var ikke rettet mot deg heller altså [:)]

Jeg skjønner at du ikke har hatt et barn som blir mobbet. Jeg syns ikke at det er greit å ødelegge barnets dagligliv bare fordi du har et prinsipp. Det går fint an å lære de at ting har verdi selv om de får ting alle andre har også. De trenger bare ikke få alt de andre har.

Å gjøre barnet ditt til en spesielle i klassen og utsette ham for mobbing med fullt overlegg har jeg ingen sans for. Barn som blir mobbet kan få livslange traumer. Vil du virkelig jage ungen din avgårde dag etter dag med mageknip fordi han kvir seg til å gå på skolen?

Her hos oss så er det akseptert at man er forskjellig, så her hadde det gått greit, men på andre steder er det annerledes.

Er såååååå enig med deg. Syns det er mye bedre og lære mine barn INDRE VERDIER at det er det som tels. Vi kan ikke kjøre oss i grunne økonomisk fordi nabogutten har alt eller mye mer mine gutter har[&:]  (trukke han er så lykkeligere enn mine guta fordet om[8|][:)])
Jeg ble mobba masse masse på skolen fordi mamma sydde klærna mine og jeg fikk sjeldent noe som 'alle' andre har! Men jeg har masser av gode indre verdier, og jeg og min familie koser ræva av oss selv om vi ikke koster på oss dyre ferier eller turer for ikke og snakke om at nå har nabon kjøpt seg det siste store innen tv, nå må vi ut og kjøpe større[&:][&:][&:][:)] sklei litt ut her, men blir litt engasjert i dette emne[:D][8|]

Nei, har ikke et barn som blir mobbet. Han er for liten til det.. Men allikevel, fikk jo høre det selv da jeg var liten at du har ikke levis. Hvorfor ikke? Har dere ikke råd og alr det der.. Er kjempe glad for at min mor ikke ga etter med presset. Jeg har lært verdien av penger og hva ting koster i dag. Hvis vi ikke kan få et barn til og sebastian blir alenebarn så skal han ikke få mellom himmel og jord for det. Jeg vil ikke sette familien i en økonomisk "krise" (fant ikke bedre ord) bare for at han skal få det alle de andre barna i gata har..

Jeg vokste opp med foreldre som ga meg alt jeg pekte på, og var veldig bortskjemt.

Hadde alltid penger, og alltid de nyeste klærne, og jakkene som alle andre ville ha.
Aldri betalt en regning selv og sånn... Helt frem til jeg faktisk var 21-22... Pappa betalte alt for meg.

Det sliter jeg med nå, nå når jeg har kjøpt hus og bil og båt og leiligheter og sånn. Har ikke peiling på penger i det hele tatt, ingen respekt for tingene jeg har og sløser vekk alt på tull og vas og middager ute...

Lønnen min må gå inn på samboeren min sin konto, også må jeg rett og slett få ukelønn.
For hvis jeg får masse penger på en gang bruker jeg dem på en dag. Ikke det engang.

Og er veldig uforsiktig med tingene vi har kjøpt, og samboeren min fortviler litt... for jeg har vokst opp hele livet med å aldri lage mat selv, rydde (selv i leiligheten min kom de og ryddet for meg), har satt på en maskin med klær kanskje 20 ganger i mitt liv, og føler meg teit rett og slett.

Så mine barn skal ikke bli bortskjemte, for etter min erfaring er det ikke bra...

ORIGINAL: ToveMora31

Er såååååå enig med deg. Syns det er mye bedre og lære mine barn INDRE VERDIER at det er det som tels. Vi kan ikke kjøre oss i grunne økonomisk fordi nabogutten har alt eller mye mer mine gutter har[&:]  (trukke han er så lykkeligere enn mine guta fordet om[8|][:)])
Jeg ble mobba masse masse på skolen fordi mamma sydde klærna mine og jeg fikk sjeldent noe som 'alle' andre har! Men jeg har masser av gode indre verdier, og jeg og min familie koser ræva av oss selv om vi ikke koster på oss dyre ferier eller turer for ikke og snakke om at nå har nabon kjøpt seg det siste store innen tv, nå må vi ut og kjøpe større[&:][&:][&:][:)] sklei litt ut her, men blir litt engasjert i dette emne[:D][8|]

Er sååå enig!!! Ble mobba sjøl, hadde ikke de rette klæra, nintendo etc... Men dæven hvor mye artig jeg hadde/ og hvor mye annet jeg opplevde fordi mamma og pappa brukte pengene på andre ting enn "det rette" i følge naboungene etc...  Det vil alltid være noen som er "de populære" som skal heve seg over andre fordi de har mer...Og mange av de HAR de indre verdiene... Mobbing blir ikke borte av den grunn...

Bortskjemming av barna våres er helt ok, så lenge det er av den rette typen[:)]

ORIGINAL: Regan

Jeg vokste opp med foreldre som ga meg alt jeg pekte på, og var veldig bortskjemt.

Hadde alltid penger, og alltid de nyeste klærne, og jakkene som alle andre ville ha.
Aldri betalt en regning selv og sånn... Helt frem til jeg faktisk var 21-22... Pappa betalte alt for meg.

Det sliter jeg med nå, nå når jeg har kjøpt hus og bil og båt og leiligheter og sånn. Har ikke peiling på penger i det hele tatt, ingen respekt for tingene jeg har og sløser vekk alt på tull og vas og middager ute...

Lønnen min må gå inn på samboeren min sin konto, også må jeg rett og slett få ukelønn.
For hvis jeg får masse penger på en gang bruker jeg dem på en dag. Ikke det engang.

Og er veldig uforsiktig med tingene vi har kjøpt, og samboeren min fortviler litt... for jeg har vokst opp hele livet med å aldri lage mat selv, rydde (selv i leiligheten min kom de og ryddet for meg), har satt på en maskin med klær kanskje 20 ganger i mitt liv, og føler meg teit rett og slett.

Så mine barn skal ikke bli bortskjemte, for etter min erfaring er det ikke bra...
Uff, det er jo ikke bra dette heller.. Og jeg vil ikke kalle dette latskap, men ja, du ble bortskjemt..

ORIGINAL: Linda29

Nei, har ikke et barn som blir mobbet. Han er for liten til det.. Men allikevel, fikk jo høre det selv da jeg var liten at du har ikke levis. Hvorfor ikke? Har dere ikke råd og alr det der.. Er kjempe glad for at min mor ikke ga etter med presset. Jeg har lært verdien av penger og hva ting koster i dag. Hvis vi ikke kan få et barn til og sebastian blir alenebarn så skal han ikke få mellom himmel og jord for det. Jeg vil ikke sette familien i en økonomisk "krise" (fant ikke bedre ord) bare for at han skal få det alle de andre barna i gata har..

Nettopp[;)] og jeg hadde ikke vært den jeg er i dag om jeg skulle fått alt så lett opp i r....[:)] tror jeg, jeg ser i hvertfall på meg selv som en temmelig jordnær og real ,go person[:D] Lærte tidlig at en MÅ faktisk spare om en ønsker seg noe her i livet. Og derfor tror jeg William og Oliver kommer til og sette pris på 'småting' i sin framtid[:D]

ORIGINAL: Ida88

jeg er den som IKKE var bortskjemt, men sløser med penger alikavell...
ikke flink å vaske og sambo lærte meg å vaske klær etter jeg var flyttet hjemmenfra...
kommer ikke av at du var/er bortskjemt, kalles LATSKAP!!!
Fortell meg om en ung person i dag som ikke takker ja til at foreldrene gjør alt for deg??? Latskap? Nei, bortskjemt..

Og hva vil skje den dagen dere faktisk ikke har råd til å kjøpe det ungen vil ha? Naboen fikk en ponni, det vil jeg også ha mamma.. Hadde dere kjøpt det da siden ungene ikke skal mangle noe i livet?

bra Men du har hvertfall 'innrømmet' det, og det er stort steg for deg. Og jeg er sikker på at du kommer til og klare deg kjempebra, husk at øvelse gjør mester[;)]

Er det greit å skjemme bort barna sine ved å gi dem ting som alle andre har? Jeg synes ikke det. Jeg vil at mitt barn skal lære seg verdien av enkle ting her i livet også. Han vil ikke få en playstation bare fordi kompisene hans har det. Okay, han kan bli mobbet fordi han ikke har de rette klærne og lekene, men hva lærer vi barna våre med å gi de alt som alle andre har?

mitt barn får mye men ikke så mye at hun ikke vil lære seg verdien av ting!! hun må også etterhvert tjene til sine ting ved og hjelpe til med hus vask osv ,, men at jeg sender ungen ut i stygge klær for og besvise at jeg ikke skal være som alle andre nei det gjør jeg ikke. og i mine øyne har du som mor et ansvar for at dit barn ikke blir mobbet !! og du skal ikke bruke ditt barn som et element i din kamp mot strømmen.. si meg går du selv rundt som et juletre? eller er det bare ditt barn som skal se ut som en tulling og ta imot dritten? sory men slike holdninger blir jeg lit dårlig av..ja til og gi barna det man kan men på en måte som er sunn og lære barna verdien av ting...

ORIGINAL: new louis

mitt barn får mye men ikke så mye at hun ikke vil lære seg verdien av ting!! hun må også etterhvert tjene til sine ting ved og hjelpe til med hus vask osv ,, men at jeg sender ungen ut i stygge klær for og besvise at jeg ikke skal være som alle andre nei det gjør jeg ikke. og i mine øyne har du som mor et ansvar for at dit barn ikke blir mobbet !! og du skal ikke bruke ditt barn som et element i din kamp mot strømmen.. si meg går du selv rundt som et juletre? eller er det bare ditt barn som skal se ut som en tulling og ta imot dritten? sory men slike holdninger blir jeg lit dårlig av..ja til og gi barna det man kan men på en måte som er sunn og lære barna verdien av ting...

Sant nok, men i mine øyne har også DU som forelder ansvar for at barnet ditt ikke skal mobbe!!!! Så det er vel en ting som går begge veier[8|]

Vet du hva? Du kan faktisk få komme hjem og se i skapet mitt. Tror jeg kanskje har tre klesplagg som er merkeklær.. Og ja.. Spør mange her inne som kjenner meg irl. Går rundt i det som passer meg og ser faktisk ikke ut til tider. Vil ikke dolle opp sønnen min slik at han skal se best ut og finest. Til nå går han i klær som jeg mener er behagelige for han å gå i. Og det vil han gjøre til den dagen han tjener penger selv ved å hjelpe til her hjemme og kan kjøpe det han selv vil.. Det er mitt ansvar som en mor at han ikke skal bli mobbet, men jeg vil ikke gi etter for samfunnet slik det er i dag heller. Han skal så klart få ting, men får ikke alt bare fordi alle andre barn har det. Vil ikke naboene leke med han eks hjemme siden han ikke har playstation eller sånne ting så er det jaggu de andre barna sitt tap..

ORIGINAL: ToveMora31

Sant nok, men i mine øyne har også DU som forelder ansvar for at barnet ditt ikke skal mobbe!!!! Så det er vel en ting som går begge veier[8|]

seff har jeg det og det er jeg super streng på... men og si at ja ok så blir han mobbet??? det går bare ikke ann jeg ble selv mobbet og kan man si nos sånt så vet man rett og slett ikke hva man snakker om...

Enig med Tovemora31.. Er vi som foreldre som har ansvaret for at vårt eget barn ikke skal mobbe andre. Og det er der jeg mener at man kan lære de verdien av ting inn i bildet. At man ikke trenger å ha alle de dyreste lekene for å bli likt i dagens samfunn..

ORIGINAL: Sicily

Vet du hva? Du kan faktisk få komme hjem og se i skapet mitt. Tror jeg kanskje har tre klesplagg som er merkeklær.. Og ja.. Spør mange her inne som kjenner meg irl. Går rundt i det som passer meg og ser faktisk ikke ut til tider. Vil ikke dolle opp sønnen min slik at han skal se best ut og finest. Til nå går han i klær som jeg mener er behagelige for han å gå i. Og det vil han gjøre til den dagen han tjener penger selv ved å hjelpe til her hjemme og kan kjøpe det han selv vil.. Det er mitt ansvar som en mor at han ikke skal bli mobbet, men jeg vil ikke gi etter for samfunnet slik det er i dag heller. Han skal så klart få ting, men får ikke alt bare fordi alle andre barn har det. Vil ikke naboene leke med han eks hjemme siden han ikke har playstation eller sånne ting så er det jaggu de andre barna sitt tap..

Tror du sønnen din vil klare å se det sånn som 8-9 åring?
Nei, der og da vil han nok ikke det. Og da er det min oppgave å sette meg ned med han og forklare så godt jeg kan.. Jeg vil at sønnen min så klart skal ha det beste og ha mange venner, men ikke for alt her i verden heller.. Jeg kan prøve å lære så godt jeg kan slik min mor gjorde med oss..

jeg kjøper ikke merkeklær til vesla annet en vinterdress og sko av god kvalitet men hva de heter driter jeg i men jeg og syns comforen er viktigt men man kan da kjøpe fine klær på hm som er funkjsönelle. jeg syns direkte synd på unger som har foreldre som kler det stygt for at de taper på det er helt sikert og hvorfor skal man ikke la barna se velstelte og flotte ut?? og har man litt smak og en hm eller kappalh i nærheten å lar det seg fint gjøre. ingen unnskyldning er god nok om man er medskyldig til at barna blir mobbet pga klær... at barn skal tjene egne penger og lære seg at ting koster helt klart ...

seff har jeg det og det er jeg super streng på... men og si at ja ok så blir han mobbet??? det går bare ikke ann jeg ble selv mobbet og kan man si nos sånt så vet man rett og slett ikke hva man snakker om...

Ingen kommer til meg og snakker om mobbing! Jeg ble mobba i hele 9 jævla år, sliter bra ennå, men velger og se det positive i det at jeg har nådd så langt jeg har idag! Har ikke latt meg knekke, men jeg kan da ikke gi unga mine alt mellom himmel og jord fordet[8|] Om du har råd til så er det jo fint, men det har ikke vi, og her skal fortsatt indre verdier gå foran materielle 'store' verdier.

Forresten hvem sier at ungen får bare bli mobba om h*n ikke får det nabogutten/jenta har....??

Back
Topp