Ok å vekke baby?

Aprilbaby

Forelsket i forumet
Sommerfuglene 2017
Babyen min på snart 12 uker har i en laaaang periode nå ikke lagt seg for natten før ca 22 uansett hvor trøtt han måtte være. Nå har han styrt og tullet i hele dag og dermed ikke fått tatt den ene lange duppen han i det siste har hatt 1 gang om dagen....ikke før kl 1900 i kveld...(stod opp ca kl 09 i morges. Bare hatt korte dupper ca x 2) er nå litt rådløs...han har alltid vært flink å sovet hele natten (flaske 1 gang) men et redd for at han nå kommer til å våkne tidlig på natten pga sovnet så tidlig...han trenger jo helt klart å sove....er det ok å forsiktig vekke han i 2030-21 tiden for å unngå at han snur helt om? Eller er jeg slem mamma da

Svarer selv om jeg ikke helt vet. Her har ikke mini noen spesiell rytme enda, men hun sover om natten. På dager hvor hun nesten ikke har sovet kan hun sovne rundt 19:00. Jeg tenker alltid at jeg bør vekke henne, men ender alltid opp med å la være. Har ikke hjerte til å vekke henne. Og stort sett sover hun like lenge om natten, så er tydelig at mini her trenger litt ekstra søvn de dagene hun ikke har sovet noe særlig.

Jeg vet ikke, men her opplever jeg at baby skjønner at det er natt når han har på pysj og ligger i senga på soverommet. Han har tullet litt med måltidene i det siste, har bare spist en gang om natten før, men i går ville han plutselig ha mat 2 ganger, men likevel sov han helt til morgenen og vel så det :-)

Her legger han seg somregel alltid i 19-20 tiden. Da sover han alt mellom 3 til 7-8 timer før han våkner for mat. Har en kort økt på bare 3 timer først, pleier neste være på 5-6 timer. Sover han lenge først. Våkner han med 3-max 4 timer mellomrom videre. Men bare mat og så sover han videre. Står somregel opp rundt halv 9-9.

Denne tidlige sove for kvelden rutinen lagte han seg selv for ca 1 mnd siden :-) han blir trøtt og grinete og mye mer utrøstelig når det er tid for vuggen.

Vekte han, fikk i han mat og sovnet 2230 det er desverre ikke bare å legge han i senga da, han må bæres,bysses osv, må som regel ha en gråterunde først vil sove på oss og blir meget "fornærmet" dersom han våkner i en seng, 50/50 om han våkner og griner eller sover når vi legger han ned

Vesla pleier å sovne i 21 tida og dei gangene eg legger meg kl 00 så ammer eg ho dersom ho sutter på totten når eg er klar for senga. Då er ho delvis i søvne og sovner heilt ved puppen igjen når ho er mett. Eg gjer dette for då kan eg stortsett utsette (natt)amminga til rundt kl 07 :)

Jeg ville ikke vekt babyen noe mer. Natta er natta :-)

Babyen min på snart 12 uker har i en laaaang periode nå ikke lagt seg for natten før ca 22 uansett hvor trøtt han måtte være. Nå har han styrt og tullet i hele dag og dermed ikke fått tatt den ene lange duppen han i det siste har hatt 1 gang om dagen....ikke før kl 1900 i kveld...(stod opp ca kl 09 i morges. Bare hatt korte dupper ca x 2) er nå litt rådløs...han har alltid vært flink å sovet hele natten (flaske 1 gang) men et redd for at han nå kommer til å våkne tidlig på natten pga sovnet så tidlig...han trenger jo helt klart å sove....er det ok å forsiktig vekke han i 2030-21 tiden for å unngå at han snur helt om? Eller er jeg slem mamma da
Sånn var min også:) jeg vekket han kl 22 i ditt tilfelle for å amme før jeg la meg, slik at jeg skulle unngå å måtte vokne midt på natten for å gi mat:) dette funket helt fint hos oss :)

Back
Topp