Ojoj, for en dag!

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Mannen begynte på jobb igjen i dag, nå er ferien offisielt over. Det er planleggingsdag i barnehagen. Jeg stod opp med storesøster på snart to og et halvt og fikk henne plassert i sofaen med teletubbies på ipaden idet mini på ni uker våknet. Så tok det helt av. Lillebror begynte å gråte hysterisk, og det var tydelig at noe gjorde vondt. Storesøster ble lei seg for at lillebror gråt, så det utviklet seg til et hylekor ganske raskt. Jeg bysset på lillebror og trøstet storesøster, og da begynte hunden å bjeffe og mase, hun måtte tydelig ut. Som bestilt hylte kattene etter frokost også. Jeg stapper i storesøster en banan, noen kjeks og en smoothie, og tenker at hun må få en brødskive mår lillebror har roet seg litt.

Lillebror hadde time til seksukerskontroll hos lege, tre uker for sent pga sommerferien, men jeg fikk ikke gjort hverken meg selv, han eller lillesøster klare fordi han gråt så forferdelig, stakkar. På en eller annen måte fikk jeg på oss alle klær, og idet jeg skulle få oss inn i bilen kom elektrikeren som jeg ventet senere på dagen. Jeg fikk sånn halvveis forklart hva vi trengte han til, og så måtte jeg reise, men jeg ble enda mer forsinket da hunden kom seg ut og nektet å komme på kommando. Elektrikeren og jeg jaget rundt etter henne i fem minutter (føltes som femti) med mini på armen og toåringen på slep. Vi fikk til slutt tak i hunden da hun hoppet inn i bilen til elektrikeren.

Jeg fikk kjørt storesøster til faren min så han kunne passe henne mens jeg tok minien til legen. Han hadde egentlig ikke tid til å passe, så jeg lovte vi skulle skynde oss tilbake. Vi var utrolig nok på venterommet tidsnok til timen, og satte oss for å vente. Minien hadde endelig sovnet, og hva det nå var som hadde gjort vondt hadde nok gått over. Vi ventet og ventet på legen, og jeg ble stresset, men er vant til forsinkelser, så jeg prøvde å være tålmodig. Jeg prøvde å ringe faren min for å spørre om han kunne gi storesøster litt mat, men han svarte ikke på telefonen. Etter nesten en time gikk jeg til disken for å spørre om det kom til å ta veldig mye lengre tid, og de sier forskrekket at den legen jeg venter på ikke er der den dagen. De har ikke timen min registrert fordi jeg har fått den igjennom helsestasjonen og oppfordrer meg til å ringe helsesøster for å få ny time.

Vel vitende om at storesøster ikke fikk ordentlig frokost og at det snart er lunsjtid, raser jeg innom butikken og kjøper varme fiskekaker og rundstykker, og skynder meg opp til faren min som tripper av utålmodighet. Siden han nå er sent ute til sine avtaler, så setter jeg storesøster i bilstolen og gir henne fiskekaker og rundstykke i hånden så hun kan spise i bilen (stor tabbe) og kjører hjemover.

Vel hjemme er bilstolen til storesøster full av most fiskekake, og lillebror gråter og vil ha mat. Inn døra med oss alle, vaske det verste av storesøster og smøre en brødskive med venstre hånd mens lillebror knitrer utålmodig på høyre arm, amme ved kjøkkenbordet, nye bleier på begge, og opp for å legge storesøster til en lur, en halvtime seinere enn vanlig. Hun vil ikke sove, og lillebror gråter igjen. Ett stk stressa mamma gir opp, ammer på gulvet foran storesøsters seng, og storesøster legger seg ned, men synger av full hals.

Storesøster sovnet til slutt. Lillebror halvsover i sofaen ved siden av meg, ham er urolig og har nok litt vondt i magen. Jeg skulle ha vekket storesøster for en halvtime siden, men prøver å få i meg litt mat for første gang i dag nå når jeg endelig har klart å få hendene fri.

Det blir nok ingen fancy middag i dag, gitt. Ikke vet jeg hva elektrikeren har fått gjort, og ikke har jeg fått handlet. Hunden må få ordentlig tur når mannen kommer hjem, det gidder jeg ikke å prøve på engang. Og legetimen er neste mandag, det var jeg som tok feil av dagen. Jeg er sliten, jeg. Men det er da mange andre som har to barn, hvordan i all verden gjør dere det???

Djises. Hørtes ut en stressa dag gitt! Kjenner jeg ble sliten av å lese det jo.

Det går bedre etterhvert altså :)

Har to, MEN når mi minste var nyfødt hadde jeg nesten ei som var 5 år. Ganske stor da og mer selvstendig.
Ei på 2.5 år er jo mer avhengig av hjelp enn en femåring.

Nå husker jeg hvorfor jeg aldri har ønsket meg to tette :p
Får håpe du får inn litt bedre rutiner etterhvert :)

Huff hørtes fryktelig slitsomt ut :-( litt vanesak tror jeg... man lærer seg rutiner og hva som funker og ikke osv... min eldste var 3 år når lille kom da så litt eldre enn di eldste. Det vanskeligste for meg i starten var de ukene sambo jobbet kveld for eldste vår er veldig hus- og mørkredd og turte ikke å sovne alene. men fant etterhvert en løsning på at vi jeg ammet eller ga flaske når storebror skulle legge seg. de andre tingene resten av dagen har egentlig ikke vært noe stort problem her som jeg kommer på nå når minste nærmer seg 2 år... mulig jeg har fortrengt det haha synes det er litt verre nå jeg med 2 barn i "trassalder" med veldig sterk egenvilje hehe

Stakkars deg! Som trebarnsmor til tre passe tette vil jeg bare si at dersom en av ungene får sammenbrudd når du har en avtale, avlys avtalen. Verden går ikke under om du tar turen til helsestasjonen en annen dag i stedet. Jeg syns ellers det var lettest å hjelpe minstemann med rutiner når barnehagen var åpen. Og la aldri planer når en var så liten og den/de eldste var hjemme.

Uansett: jeg tror hemmeligheten ligger i å senke krav om hva man skal få til. 80% er mer en bra nok! I 99,9999 % av tilfellene!

Kjenner at det å få to tette ikke er noe for meg etter å ha lest innlegget ditt. Følte presset/stresset bare av å lese innlegget. Håper du får det litt roligere fremover i hvert fall :)

Ja, når man har barn kjenner man i blant hjertepumpa slår iblant :p
Jeg har tre barn og har lært meg på kort tid at alt må planlegges og tenkes igjennom hva kan gå galt.
Jeg har også falt til ro at det er ikke alt man rekker, så avlys:)
Føler med deg, håpet du har fått roet ned noe nå :)

Hmf, tror vi skal vente litt med evt flere barn :P

Å huff. Det høres ut som en svett dag gitt! Jeg har to fantastiske barn, men priser meg lykkelig for å ha hverdagen med skole og sfo tilbake :D

Djises. Hørtes ut en stressa dag gitt! Kjenner jeg ble sliten av å lese det jo.

Det går bedre etterhvert altså :)

Har to, MEN når mi minste var nyfødt hadde jeg nesten ei som var 5 år. Ganske stor da og mer selvstendig.
Ei på 2.5 år er jo mer avhengig av hjelp enn en femåring.
Gleder meg til "etterhvert". Når er det? ;) Neida, jeg vet jo at det kommer til å gå seg til, og ikke alle dager er som mandagen, heldigvis. Men usjameg! :p

Nå husker jeg hvorfor jeg aldri har ønsket meg to tette :p
Får håpe du får inn litt bedre rutiner etterhvert :)
Hehe, ja, har hatt et par "hva var det jeg tenkte på??"-øyeblikk... :p Har jo valgt det selv, var helt planlagt! Men nå er hverdagen her igjen, i dag er vesla i barnehagen, og jeg og minstemann skal bruke tiden framover til å finne ut av ting. :)

Huff hørtes fryktelig slitsomt ut :-( litt vanesak tror jeg... man lærer seg rutiner og hva som funker og ikke osv... min eldste var 3 år når lille kom da så litt eldre enn di eldste. Det vanskeligste for meg i starten var de ukene sambo jobbet kveld for eldste vår er veldig hus- og mørkredd og turte ikke å sovne alene. men fant etterhvert en løsning på at vi jeg ammet eller ga flaske når storebror skulle legge seg. de andre tingene resten av dagen har egentlig ikke vært noe stort problem her som jeg kommer på nå når minste nærmer seg 2 år... mulig jeg har fortrengt det haha synes det er litt verre nå jeg med 2 barn i "trassalder" med veldig sterk egenvilje hehe
Kan tenke meg jeg har litt å se fram til, ja! :p Neida, det går nok bedre og bedre her, må bare finne gode løsninger. :)

Stakkars deg! Som trebarnsmor til tre passe tette vil jeg bare si at dersom en av ungene får sammenbrudd når du har en avtale, avlys avtalen. Verden går ikke under om du tar turen til helsestasjonen en annen dag i stedet. Jeg syns ellers det var lettest å hjelpe minstemann med rutiner når barnehagen var åpen. Og la aldri planer når en var så liten og den/de eldste var hjemme.

Uansett: jeg tror hemmeligheten ligger i å senke krav om hva man skal få til. 80% er mer en bra nok! I 99,9999 % av tilfellene!
Takk for gode tips! Tror jeg gjør det sånn fra nå av! I dag var første dag i det nye barnehageåret for storesøster, og vi kom oss dit en time senere enn planlagt og med litt vel mye hjelp av ipaden i dag tidlig, men med skuldrene langt mer senket enn tidligere. :)

Ja, når man har barn kjenner man i blant hjertepumpa slår iblant :p
Jeg har tre barn og har lært meg på kort tid at alt må planlegges og tenkes igjennom hva kan gå galt.
Jeg har også falt til ro at det er ikke alt man rekker, så avlys:)
Føler med deg, håpet du har fått roet ned noe nå :)
Skjønner hva du mener. Jeg var oppe litt lengre enn vanlig i går for å planlegge, legge fram og ordne, og det nøt jeg godt av i dag! :)

Høres kjent ut! Her er ungene 5,3 og 2 måneder. Noen dager blir det "litt" kaos!

Høres kjent ut! Her er ungene 5,3 og 2 måneder. Noen dager blir det "litt" kaos!
"Litt", ja... :p imponert over at du får det til med tre! High five til deg! :)

Skjønner hva du mener. Jeg var oppe litt lengre enn vanlig i går for å planlegge, legge fram og ordne, og det nøt jeg godt av i dag! :)

Det prøver jeg å få til også, legge frem klær, smøre niste, pakke sekkene. Er noen ganger minste er lite samarbeidsvillig på kvelden og da blir det litt kaos når de andre står opp å klar for dagen, for tre åringen er sjeldent samarbeidsvillig når vi må steder :p Hihi

Huff, ble sliten av å lese om dagen din! Det var litt sånn med oss også i starten. Jeg har to gutter med to års mellomrom og før man kommer skikkelig inn i rutinene er det ikke alltid bare-bare. Trøst deg med at det går seg til etter hvert og snart har du glemt hvor travelt det var de første ukene ;)

Back
Topp