Oi..

*mamma07og09*

Glad i forumet
Hver dag denna uka har jeg spist salami og ost, så nå at gravide egentlig bør være forsiktig med det. Får vidt bytte ut salamien min med servelat da :-O

Norskprodusert salami skal vel egentlig være trygt? Syns jeg har lest det flere plasser

Spiser salami med god samvittighet jeg! Gjorde det i forrige svangerskap og også dette!

Tror det er forskjellig fra produsent til produsent.Holder meg unna for å være på den sikre siden ;-)

Joda jeg ser den. Toxo overlever ikke pga saltet og at alt kjøttet har vært frosset. Det eneste jeg kan huske som argument er listeria som kan smitte av ved oppskjæring

Men da gjelder jo det alt oppskjært pålegg

Og SÅ mye trøbbel bare orker jeg ikke.

Sikkert lurt å bytte den ut.

Helt ærlig syns jeg det er skremmende at dere sitter her å sier at det sikkert går bra når det er en av få ting vi er rådet til å holde oss unna. Det er ikke mange tingene vi skal legge fra oss i noen mnd og det KAN være farlig om man er uheldig. Hva dere gjør for deres egen del er en ting, men syns ikke man burde råde andre til noe som er frarådet!

Jeg var litt mer avslappet når jeg var gravid i sommer. Glemte meg av og spiste spekeskinke på ferie. Drakk kaffe som jeg pleide.... men så mistet jeg jo, og de sier og påstår at det er sannsynligvis noe som har gått galt med utviklingen, men jeg kjenner at jeg skal være mye mer påpasselig denne gangen, for det var vondt å miste, og enda vondere å tenke at det kanskje var pga noen av de valgene jeg tok.

Jeg holder meg unna, og nå drikker jeg ikke kaffe heller, selv om det var meeeget vanskelig å holde meg vekke fra.

Sikkert lurt å bytte den ut.

Helt ærlig syns jeg det er skremmende at dere sitter her å sier at det sikkert går bra når det er en av få ting vi er rådet til å holde oss unna. Det er ikke mange tingene vi skal legge fra oss i noen mnd og det KAN være farlig om man er uheldig. Hva dere gjør for deres egen del er en ting, men syns ikke man burde råde andre til noe som er frarådet!

Joda jeg ser den, men nå har ingen blitt rådet til å spise spekemat i denne tråden. Det er vel bare påpekt at SÅ farlig er det nok ikke, og iom at hun allerede har spist det i de sensitive første ukene av svangerskapet, så er det også en sympatisk uttalelse.

Og ærlig talt så JO det er ganske mye man skal kutte ut og kutte ned på og ikke gjøre når man er preggers. ikke dermed sagt at det er et problem å gjøre det, men det må bli hver enkelt gravid sin avgjørelse.

Jordmor sa til meg at om jeg fryser salamien så kan jeg spise den etterpå. Så jeg stoler på henne. :)

Det er sannsynligvis høyere risiko for å miste barnet i magen pga disse bakteriene (og da gjelder totalrisikoen hele svangerskapet, ikke bare første trimester) enn det er å dø i en bilulykke. Jeg bruker bilbelte, og velger også å redusere risikoen for at noe går galt inni magen. Det er risikoreduksjon.

Salami kan stekes i stekepanne eller brukes på pizza eller ostesmørbrød (stekes i ovn altså), om man er veldig glad i smaken. :) Listeria dør ikke i fryseren, det gjør kun toksoplasmose. Begge dør ved varmebehandling. :)

Last edited:
Jeg har fått beskjed om fryser du eller steker salami er det helt ok. Jeg hører på fagfolk :)

Var inne og leste på gilde sine sider her ein dag, og der står det at spekemat og fenalår skal ein ikkje ete, men pølse kunne ein ete for der var allerede behandla!:) eg ete det sjølv, men for og vere 100% sikker så fryser eg det ned først :)

Det er sannsynligvis høyere risiko for å miste barnet i magen pga disse bakteriene (og da gjelder totalrisikoen hele svangerskapet, ikke bare første trimester) enn det er å dø i en bilulykke. Jeg bruker bilbelte, og velger også å redusere risikoen for at noe går galt inni magen. Det er risikoreduksjon.

Salami kan stekes i stekepanne eller brukes på pizza eller ostesmørbrød (stekes i ovn altså), om man er veldig glad i smaken. :) Listeria dør ikke i fryseren, det gjør kun toksoplasmose. Begge dør ved varmebehandling. :)

Gilde sier alt kjøttpålegget de har er gjennomkokt til 72 grader. Unntatt Roastbeef. http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/

Jeg har full respekt for at man velger å holde seg unna ting som matportalen anbefaler, men hvis det gilde skriver er sant så er vel ikke risikoen for listeriasmitte større enn kokt skinke, dvs listeria er da fra oppskjæringen

Gilde sier alt kjøttpålegget de har er gjennomkokt til 72 grader. Unntatt Roastbeef. http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/

Jeg har full respekt for at man velger å holde seg unna ting som matportalen anbefaler, men hvis det gilde skriver er sant så er vel ikke risikoen for listeriasmitte større enn kokt skinke, dvs listeria er da fra oppskjæringen

De skriver "som er gjennomkokt", altså må du sjekke. De skriver at spekeskinkene og fårekjøttet deres er rått rett over på linken din.

Jeg gidder uansett ikke å ta sjanser. De serverte myke oster på sykehus før, så lenge de var pasteurisert, for det skulle jo være trygt, helt til en innlagt kvinne på Rikshospitalet mistet tvillingene i magen. Da ble retningslinjene endret.

"http://tidsskriftet.no/article/256891/

"Intrauterin død etter 22. svangerskapsuke forekommer ved 4 promille av svangerskapene i Oslo. Hvorvidt dødsårsaken blir funnet, avhenger av analysevalgene. Her har det vært store forskjeller mellom Oslo-sykehusene. I en firedel av tilfellene er diagnosen blitt plutselig uforklart fosterdød. En korrekt dødsårsak er viktig både for foreldrene, som vil vite hvorfor deres barn døde og fremtidig gjentakelsesrisiko, og for helsepersonellets evne til å gi fullverdig veiledning, forebygging og behandling." - Altså, man har ikke kartlagt spesielt nøyaktig hvordan alle disse fostrene døde. Da er det jo umulig å si at ingen av dem døde pga. f.eks. norsk spekemat.

"En tredel av alle listeriainfeksjoner er hos gravide, og medfører da en fosterdødelighet på hele 30 % (33). Påvisningen av dette agens kan være komplisert, men bør inngå i utredningen – primært i form av dyrking." - Forskerne ser altså gjerne at man skal utrede listeriainfeksjon ved sen fosterdød, siden man ikke gjør det som standard, siden det er såpass komplisert.

Og denne studien handlet jo kun om de fostrene som døde etter uke 22.

Og i forhold til bilkjøring, i Norge har vi en trafikkdødelighet på ca. 5 personer per 100 000. Til sammenligning dør 4 fostere per 1000 etter uke 22. Det er altså 80 ganger mer sannsynlig å miste et foster etter uke 22 enn å dø i trafikken i Norge. Når man da også regner med at en del av fostrene dør pga. av at mor har fått i seg ting hun ikke burde betyr det at det er sannsynligvis mye større sannsynlighet for å ta livet av fosteret sitt ved hvilke valg man gjør i hverdagen enn å kjøre bil. Og man kan også øke sannsynligheten for å dø i bil: man kan kjøre gammel bil, uten bilbelte, altfor fort i ruset tilstand.

Og hva betyr det egentlig at sannsynligheten (risikoen) er liten? Veldig mange nordmenn leverer lotto-kupong. Sannsynligheten for å vinne storgevinst i Lotto er vel 1 av 5 379 616."

Dette fant jeg forrige gang jeg var gravid, så det kan hende trafikkdødeligheten eller Lotto-vinnersjansene er endret til i dag, men poenget mitt er uansett det samme. Liten risiko betyr jo fortsatt at det er en risiko, og jeg tenker at det er like greit å følge retningslinjene selv om risikoene av og til er små. :)

Listeria dør ikke ved frysing, kun ved oppvarming.

Var ikke meningen starte en diskusjon, dette med salami viste jeg i utgangspunktet, men helt glemt det ut. Hva som er rett og ikke vet jeg ikke for noen sier det, og noen sier det, men tenker at man gjør som man vil :-)

Back
Topp