*mamma07og09*
Glad i forumet
Hver dag denna uka har jeg spist salami og ost, så nå at gravide egentlig bør være forsiktig med det. Får vidt bytte ut salamien min med servelat da :-O
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tror det er forskjellig fra produsent til produsent.Holder meg unna for å være på den sikre siden ;-)
Sikkert lurt å bytte den ut.
Helt ærlig syns jeg det er skremmende at dere sitter her å sier at det sikkert går bra når det er en av få ting vi er rådet til å holde oss unna. Det er ikke mange tingene vi skal legge fra oss i noen mnd og det KAN være farlig om man er uheldig. Hva dere gjør for deres egen del er en ting, men syns ikke man burde råde andre til noe som er frarådet!
Det er sannsynligvis høyere risiko for å miste barnet i magen pga disse bakteriene (og da gjelder totalrisikoen hele svangerskapet, ikke bare første trimester) enn det er å dø i en bilulykke. Jeg bruker bilbelte, og velger også å redusere risikoen for at noe går galt inni magen. Det er risikoreduksjon.
Salami kan stekes i stekepanne eller brukes på pizza eller ostesmørbrød (stekes i ovn altså), om man er veldig glad i smaken.Listeria dør ikke i fryseren, det gjør kun toksoplasmose. Begge dør ved varmebehandling.
![]()
Gilde sier alt kjøttpålegget de har er gjennomkokt til 72 grader. Unntatt Roastbeef. http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/
Jeg har full respekt for at man velger å holde seg unna ting som matportalen anbefaler, men hvis det gilde skriver er sant så er vel ikke risikoen for listeriasmitte større enn kokt skinke, dvs listeria er da fra oppskjæringen