også spm om RS virus...*oppdatert*

legen mente også at han mest sannsynlig ikke ville bli noe verre enn hva han var nå,at nå går det bare en vei - og det er til å bli frisk. så vi får håpe han har rett! regner med at han hadde sagt at vi ikke burde dra hvis det var farlig for Teo...?? har jo hørt med 2 forskjellige leger,og begge sier at det bare er å reise....[8|]

akkurat sånn du beskrev om at han ikke ville spise og at han var tett, sånn var minsten også... og han har hatt bronkiolitt, og det skyldes som oftest RS-virus... men er ikke så mye å gjøre med så lenge de ikke har mye pustebesvær..

håper han blir frisk og rask til dere skal dra. Er det om 2 dager eller er det litt over en uke til?? bra han ville ringe en lege på ahus og høre med han da..

ORIGINAL: snappi

akkurat sånn du beskrev om at han ikke ville spise og at han var tett, sånn var minsten også... og han har hatt bronkiolitt, og det skyldes som oftest RS-virus... men er ikke så mye å gjøre med så lenge de ikke har mye pustebesvær..

håper han blir frisk og rask til dere skal dra. Er det om 2 dager eller er det litt over en uke til?? bra han ville ringe en lege på ahus og høre med han da..

vi reiser førstkommende lørdag..[&:]

håper i hvertfall at han har blitt bedre til vi drar! vi vil jo gjerne få nyte ferien fullt ut,og at Teo skal få kose seg litt og evt badet litt også.. men men,vi får ta det som det kommer[:)]

Jeg tror nok ikke det er noe fare å reise, men tenkte kanskje dere ville fått mer ut av ferien om dere utsatte den!! :)

det går sikkert bra[:)], men jeg ville nok ikke badet han i syden siden han er syk nå.. de er jo ekstra utsatt for å bli syk igjen når de nettop har vært det.

vi var i syden med størstemann når han var 7-8 mnd, og det var alt for kaldt for han å bade... selv om basenget var oppvarmet, så var det ikke mer enn 20 grader eller noe..

ORIGINAL: monjen

ORIGINAL: Gussi

Her er det tydligvis mye forvirring ute og går....

CRP er en prøve som blir tatt av blodet. Den viser antallet med C-reaktivt protein i blodet. Dette er et protein som blir produsert når en infeksjon trenger inn i kroppen, enten det er virus eller bakterier.

Men jo mer alvorlig infeksjonen er, jo mer produseres av dette proteinet. Virus kan utløse produksjon, men da overstiger sjelden verdiene 50mmol/ml.... Dersom det er over 100 mmol/ml er det nesten helt sikkert en bakteriell infeksjon.

Men som dere skriver over kan en ikke utelukke virus infeksjon når CRP er helt fin. Eneste måten å helt utelukke RS virus på er å ta en sekret prøve fra nesen. Og dette gjøres KUN ved sykehus. ( Analyseutstyret er så dyrt at leger ikke har det).

Men så er det jo dette med RS virus, at det er ikke at ungen har selve viruset eller ikke som er det avgjørende, det er mer symptomene.... Barn over 1 år får det som regel bare som en vanlig forkjølelse, men for alle barn under 1 år kan det være farlig, og jo mindre de er jo farligere kan det være.

Så egentlig betyr det lite om de får diagnosen RS virus eller ikke, det er allmenntilstanden som bestemmer om det er farlig....

Jeg ville vært spesiellt obs på min forkjølte baby dersom:
Hun spiser dårlig.
Er trett og slapp.
Får feber.
Virker mindre interresert i leker og annet hun ellers viser stor oppmerksomhet.
Blir andpusten av å spise.
Dersom hun ser ut til å streve med pusten (spiler ut nesevingene, får inndragninger mellom ribbena og bruker hjelpemuskulatur (altså muskler i halsen som en vanligvis ikke bruker) for å puste)

Dersom noe av dette oppstod hadde jeg tatt ny kontakt med lege igjen med en gang...

MONJEN: Forstår godt du tenker på dette siden du har vært sammen med en RS syk baby. Det er ALLTID bedre å ringe legen en gang for mye enn en gang for lite. DU SKAL IKKE GÅ RUNDT Å VÆRE BEKYMRET!!!!!!!!!!!!

hmm.. men jeg ble jo sendt videre på fürst her i Ski,og da fikk jeg beskjed om at man kunne finne ut om han hadde RS virus utifra de blodprøvene de tok av han..[&:]

ååhh..nå har jeg vært hos 2 forskjellige leger denne uka her.. er så lei av at det er ingen som vet sånt,og kan evt sende meg videre til sykehuset for den sjekken..[:'(] nå venter jeg bare på tlf fra han legen jeg var hos.. han skulle høre med barnelegen på a-hus om jeg skulle komme inn med han,så nå får vi se...

De kan nok selvsagt finne dette ut via en blodprøve... Der kan de ta antistofftyping, og vil da få svar på om han har RS virus... Men dette blir jo sendeprøver og tar dager å få svar på. De prøvene på sykehuset går mye mye fortere.

Har legen ringt deg tilbake?

Håper han kommer seg... Du har jo enda to netter til dere skal reise, så håper han blir MYE bedre!!!!

Back
Topp