offshore...

Tuttlå

Flørter med forumet
Hei. Lurer på om det er noen her som arbeider offshore?

Var det noe spes du lurte på. Er en del her inne som har mannfolk som jobber offshore. Kan prøve å svare etter beste evne ;)

Jeg er selv offshore, så lurer egentligt på om noen vet hvordan det fungerer med svangerskapspenger for oss når vi ikke kan reise ut lenger :) (Med tanke på om all lønn blir dekket opp og lignende)

Jeg er ikke så inni svangerskapspenger, men sånn jeg har forstått det, så skal man få lønn, på samme måte som med sykepenger, dvs da ett snitt.
Eks årslønn/12= snitt beregnign.

Men virker som det er mer arbeidstilsynet enn nav som har peiling på dette :)

Hos oss var det slik at sambo måtte levere inn alle lønslippene sine( 6 mnd). så tok de gjennomsnittet av det. MEN og et stort MEN. De på offshore tjener jo ganske bra, og staten vil jo ikke ut med slike beløp .... Så de har et øvre tak for utbetaling. 3 G tro? det står mer om det på NAV sine sider. NAV betaler heller ikke ut feriepenger. vet de fleste offshore ikke har feri og feripenger, men får en skattefri mnd i juni (tror det var noe slik). De pengene kan en sikkert også se langt etter.

Nå fikk jo min sambo betalt foreldrepenger fra NAV og ikke redderiet. Kan hen det er alderleges hvis arbeidsgiver betaler ut, men de får ikke dekt hele beløpet av NAV.

Beklager sent svar.

Tuttlå skrev:
Jeg er selv offshore, så lurer egentligt på om noen vet hvordan det fungerer med svangerskapspenger for oss når vi ikke kan reise ut lenger :) (Med tanke på om all lønn blir dekket opp og lignende)

Jeg jobber offshore :)

Du får ikke reise offshore etter uke 28, da må selskapet enten tilrettelegge en jobb til deg på land eller så får du svangerskapspenger. Jeg bodde for langt unna kontorbasen så jeg gikk hjemme med full lønn (grunnlønn + offshoretillegg) frem til permisjonen startet, 3 uker før termin. Jeg valgte 80% lønn. Den fikk jeg betalt fra arbeidsgiver akkurat som normalt. De fikk deler av summen tilbake fra NAV. Fikk også feriepenger som normalt.

Kommer ikke på om det var noe mer spesielt, bare spør om det er noe annet du lurer på

Lykke til!!

Nav dekker 6g grunnbeløpet, og bedriften vår må dekke mellomlegget når vi har passert 28 uker samt når vi har fødselspermisjon :) Har nettopp vært gjennom det da forrige permisjon gikk ut i oktober. :) Men det jeg lurer på er når arbeidsplassen ikke har mulighet å tilrettelegge osv så skal en kunne ta ut svangerskapspenger i steden for å være sykemeldt. Nav dekker jo ikke alt da heller, må da bedriftene dekke det resterende? Nav kan ikke svare på dette da det ikke har noe med d å gjøre. Noen her som vet det ? :)

Tuttlå skrev:
Nav dekker 6g grunnbeløpet, og bedriften vår må dekke mellomlegget når vi har passert 28 uker samt når vi har fødselspermisjon :) Har nettopp vært gjennom det da forrige permisjon gikk ut i oktober. :) Men det jeg lurer på er når arbeidsplassen ikke har mulighet å tilrettelegge osv så skal en kunne ta ut svangerskapspenger i steden for å være sykemeldt. Nav dekker jo ikke alt da heller, må da bedriftene dekke det resterende? Nav kan ikke svare på dette da det ikke har noe med d å gjøre. Noen her som vet det ? :)

Bedriften MÅ ikke dekke det resterende men vil jo tro de gjør det når de uansett gjør det senere fra uke 28?? De eneste som kan svare på dette er jo arbeidsgiver/lønnskontor for det er nok ulike regler i de forskjellige selskapene...

Back
Topp