Offshore jobb

AnnaAnna

Blir kjent med forumet
Marsboerne2017
Noen av dere som også har mann som jobbe offshore?
Hvordan er regler i følge fødsel osv? Kjæresten min jobber på olje plattform, uten fast turnus.. han har 4 uker fri og da må han være disponibelt 8 uker og kan da bli sent på 2 turer på sjøen i de 8 uker 2 uker hver. Vanligvis han blir sent på jobb og er hjemme 4 uker før han blir sent igjen men det hender at noen ganger blir han hjemme bare 2 uker og blir sent på jobb igjen.. (blir 6 uker garantert fri når han kommer hjem fra turen nr 2 da)

Men det jeg lurer på er generelt- regler og fri i følge fødsel osv.

Jeg har termin den 7 mars (la oss si da +/- ei måned. Han har den garantert fri periode (4uker) fra 13.02 til 13.03. Hva hvis jeg skal føde før 13.02? Blir han sent hjemme med en gang? Hørt at da må arbeidsgiveren betale for å få helikopteret å sende han hjemme og det er så pass dyrt for selskapet at dem heller sender dem ikke på jobb for å unngå sånn situasjon.
Noen som vet litt mer om dette ? Eller har erfaring med?

Har hørt mange ulike og kreative løsninger når mannen jobber offshore. De eneste som vet er jobben til mannen din så be han ta en tlf til HR på mandag så får dere klarhet så slipper du gå og tenke hva/hvis/om. De fleste tar jo hensyn til hva mannen din ønsker også, feks klarer han å dra ut hvis du har termin mens han er ute, eller vil han være hjemme i tiden før termin? Er ingen fasit her, men som sagt prat med HR så finner dere en løsning sammen.

Jeg jobber offshore, det gjør samboeren min også. Det kommer ann på tariffavtalen som mannen din har. Han bør sjekke opp i dette og eventuelt snakke med fagforeningen sin eller arbeidsgiveren. Og om fødselen skjer mens mannen din er ute på jobb, så tror jeg nok ikke arbeidsgiveren er vanskelig med å få sendt han hjem på første helikopter. Her er et lite utkast fra loven, håper dette er til hjelp. (NOG = Norsk Olje Og Gass):

Fødselspermisjon under § 16.1 (NOG) og § 14.1 (NR) ble i 2012 utvidet til 14 dager med full lønn.

Tidspunkt for fødselspermisjon på inntil14 dager knyttes til termin eller nedkomst etter
arbeidstakernes ønske, og slik at det gis permisjon fleksibelt innenfor et tidsrom på 14
dager før eller 14 dager etter enten termindato eller nedkomsttidspunkt.

For å få rett på permisjon med lønn må arbeidstaker snarest mulig, og senest fire
måneder før termindato, varsle arbeidsgiver om at vedkommende vil ta ut
omsorgspermisjon. Nyansatte varsler snarest mulig. Varselet skal gis skriftlig, og angi
fødselsterminen.

Eksempler på praktisering:

a) Fødsel skjer i forkant av ordinær oppholdsperiode offshore:
Dersom fødsel skjer i forkant av oppholdsperioden praktiseres bestemmelsen som
følger:
• Dersom fødsel skjer 14 dager eller mer før planlagt oppholdsperiode vil
eventuelt uttak av permisjon være ulønnet.
• Fødsel skjer 7 dager før opprinnelig oppholdsperiode, den ansatte innvilges 7
dager (84 timer) lønnet permisjon
• Fødsel skjer 2 dager før opprinnelig oppholdsperiode, den ansatte innvilges 12
dager lønnet permisjon.

b) Fødsel skjer i den ansattes ordinære oppholdsperiode:
Så lenge fødsel skjer i den ansattes oppholdsperiode innvilges inntil 14 dagers
permisjon med lønn.

c) Fødsel skjer i etterkant av den ansattes ordinære oppholdsperiode:

Når fødsel skjer i etterkant av ordinær oppholdsperiode har en ikke rett på lønnet permisjon, med mindre den ansatte med bakgrunn i termindato tidligere har søkt og fått innvilget permisjon.

Back
Topp