Offentlig vs privat

Alvea

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Vi har begynt å snuse litt på det private, men har ikke råd helt enda og vil aller helst bruke opp de 3 siste eggene vi har på frys først. Med mindre det ender i enda en abort da. Men kom gjerne med erfaringer og synspunkter dere som har erfaring fra begge deler :)

Det er jeg nysgjerrig på også :)
Er mer og mer surr der jeg hører hjemme, så kjenner jeg er frustrert :rolleyes:

Vi er på første runde med inseminasjon (får 3 stks) før evt 3 runder med IVF i det offentlige (bor i Danmark). Vi har avtale med en privatklinikk ved siden av som back-up, hvis vi blir avvist pga stor pågang. Men kun til inseminasjon, vi er begge studerende så IVF privat er uaktuelt foreløbig. Håper selvfølgelig det ikke blir nødvendig. :)

*Sniker litt, er gravid i uke 13 etter tre forsøk med inseminasjon*

Vi har kun erfaring med privat og angrer ikke et sekund på det valget! Det var aldri aktuelt med offentlig pga ventetid. Vi tok kontakt med en klinikk, og var til utredning allerede 1-2 uker etter. Vi gikk derfra med en slagplan, og 3 mnd senere var jeg gravid :) Følte at vi fikk styre prosessen mye selv, og ble behandlet med respekt, empati og genuin interesse :) Det gjorde at hele greia ikke føltes så medisinsk, men mer som en veldig fin prosess full av kjærlighet. Det som også er en fordel er at det ikke spiller noen rolle når du har eggløsning osv. De tar deg inn om det så er søndag, og det var en god betryggelse. De tar seg også av alt papirarbeid og organisering. Også kan du ringe eller sende mail når som helst, og du blir møtt av positive mennesker som virkelig bryr seg om deg!

Alle må jo ta de valgene som passer best for dem, og det økonomiske aspektet er jo et hinder for mange. For det ER dyrt å velge privat. Men erfaringsmessig vet jeg at de gjør alt de kan for at det skal bli så skånsomt som mulig, både for psyken og lommeboka.

Jeg har jo gått privat (FS) og offentlig. Hatt et ferskforsøk og et fryseforsøk privat (totalt to blastoer). Offentlig har vi hatt to ferskforsøk og ett fryseforsøk (todagers embryoer på alle forsøkene, totalt innsett av 5 embryoer.)

De tre (snart) barna mine er resultat av ferskforsøk offentlig, på to ulike offentlige klinikker. :p

Jeg har egentlig vært ganske fornøyd med både privat og offentlig. Muligens litt mer lydhøre privat enn på Riksen, men Porsgrunn var de jo egentlig veldig villige til å gjøre mye for meg. Og uansett ordner jeg ting med fastlegen om klinikken ikke ønsker (prednisolon (Riksen sa nei, Porsgrunn ga meg det), AB-kur, annen utredning osv.)

Svindyrt privat da, så hadde vi sluppet den ufrivillige pausen for klinikkbytte så hadde vi ikke gått privat. Reserveplanen var 3-pakk privat om vi ikke lyktes offentlig.

Det er noe drit at man må jakte så fælt på det perfekte embryoet. :(

Last edited:
Vi hadde en interessant reise nå på søskenforsøk.
Startet med to ferskforsøk og tre frys i Porsgrunn (4 aborter og 1 neg. Da ville vi prøve forsøk på fertilitetssenteret der vi fikk førstemann på første forsøk. Hadde så to ferskforsøk og ett frys på FS (3 aborter).

Så valgte vi å ta siste forsøket i Porsgrunn og ferskforsøket endte i kjemisk. Hadde to på frys vi kunne bruke, men hadde ikke trua. Da gikk vi til Hausken. Hadde ett ferskforsøk der som også endte i SA.

Jaja, får bruke opp det vi har i Porsgrunn da. Så er det liksom ute av verden. Satte inn to i november og er 20 uker på vei nå med en guttebass. Så veldig fram og tilbake med oss altså:)

Vi hadde vårt første forsøk på Fertilitetssenteret og gikk ut derfra med en god opplevelse, på tross av at det endte med en kjemisk graviditet.
Som skrevet over, så følte også vi at vi ble tatt like godt vare på i Porsgrunn, så for oss har begge opplevelsene vært gode.
Det eneste er, om jeg skal sette fingeren på noe, at hos Fertilitetssenteret hadde de en fantastisk jordmor/sykepleier, som var så ålreit at jeg gjerne skulle hatt henne i Porsgrunn. Men stort mer enn det følte ikke vi noe på i hvert fall :)

Vi har fått utført to runder offentlig, men har benyttet oss av privatklinikk når vi ikke følte oss ivaretatt offentlig. Det er noe med måten man blir snakket til privat som gjør det hele verdt det, selv om det er latterlig dyrt. Jeg skjønner at de må gjøre det sånn for å få kunder, og vi betaler godt for det, men akkurat ufrivillig barnløshet og prøverør har vært en så stor belastning at det har faktisk vært verdt det. Nå har vi to på frys igjen, så etterhvert skal vi vel prøve dem. Men det blir ikke flere stimuleringsrunder offentlig, så hvis vi trenger det så blir det privat. Det gikk og så langt forrige runde at jeg er i tvil om jeg vil la enkelte av legene få utføre undersøkelser eller innsett på meg i det hele tatt. Må gå noen runder med meg selv før den tid kommer kjenner jeg..

Back
Topp