ODENWALDER dunpose

*solstråle i august*

Elsker forumet
jeg har vært å sett på poser, og falt pladask for odenwalder holly, kjempe søt pose og virker samtidig veldig bra og med kun positiv omtale...

MEN er en ting jeg lurer på, jeg har en del allergigreier, tåler feks ikke dyrehår, pollen allergi, støv osv...

vil det da si noe om selve barnet får en dunpose? vil den ha større sjanse til å utvikle allergi da?

jeg har jo tenkt å gjøre alt for å prøve at den ikke skal utvikle allergi, derfor lurer jeg på dette ettersom jeg VIL ha denne hollyen, men samtidig usikker pga dun. så håper noen har noen erfaringer rundt dette?

Jeg har ikke så veldig peil, men vil tro at man ikke utvikler allergi. Enten så ligger det der latent eller så har man det ikke.

ja,det ligger latent, og dersom man dytter på med ting som er allergifremkallende, så utvikles jo allergien.
derfor jeg lurte på dette [8|]

Fant dette på www.naaf.no
Omhandler dundyner, men det går jo på det samme.

Dun eller syntetisk dyne til baby?
Vi skal kjøpe dyne til babyen vi venter, og lurer på om vi skal skal kjøpe syntetisk eller dundyne.
Lurer på hva du anbefaler i forhold til astma og allergi?

Legen svarer:

Dundyner begynner først og bli "tvilsomme" etter noen år og spesielt hvis de blir utsatt for mye fukt. Når dun eldes, nedbrytes noe av det organiske materialet og dette kan virke som irritant på luftveiene. Ved vedvarende fukt kan det bli uheldig muggvekst. Men som sagt, nye dyner som tas godt vare på fungerer fint og er
varme.
Velger du kunstfiber, ikke kjøp de billigste. Vær sikker på at den ikke har irriterende lukt. De beste virker også lette samtidig som de er "fyldige".
Les varedeklarasjonen, noen sier at de er spesielt bra for oss med
ømfintlige luftveier. En fordel med mange kunstfiber dyner er at de er enkle å vaske eller rense.
Lykke til fra barnelege Thor-Øistein Endsjø

aaah, tusen takk skal du ha for at du gjorde det!!! [:D] 

ble litt klokere på dette her nå![:)]

Back
Topp