Nytt skole år, med nye bursdagsfeiringer

Det er ca 100 kr i klassen til frøkna, hadde aldri reagert om noen kom med 50 kr. Det viktigste for oss er at de vil feire dagen sammen med henne :) men det blir fort dyrt iløpet av ett år, og spesielt enkelte mnd.
 
Jeg kjøper for ca 150,- det er til 5 åringene, til eldste gir jeg stort sett penger nå og da får de kr. 150,- Ingen har blitt enige om noe, men ser det er ca slik de fleste her gir.
 
Gnient faktisk
Her er alle enige om.50 og det holder
Barna vil helst ha kontanter

Ja det er min mening. Her har vi 100-200 og det syns jeg passer bra. Når jeg var liten fikk vi 50kr om vi fikk penger og verdien og hva man får for pengene har endret seg noe siden den tid.
 
Ja det er min mening. Her har vi 100-200 og det syns jeg passer bra. Når jeg var liten fikk vi 50kr om vi fikk penger og verdien og hva man får for pengene har endret seg noe siden den tid.
50 ×15 blir mer enn nok penger
Å mene at andre er gnien synes jeg er merkelig
 
Det er ca 100 kr i klassen til frøkna, hadde aldri reagert om noen kom med 50 kr. Det viktigste for oss er at de vil feire dagen sammen med henne :) men det blir fort dyrt iløpet av ett år, og spesielt enkelte mnd.
Enig med deg , det er det viktigste for oss også
For noen kan 50 kr være for mye å det som ødelegger den mnd.
 
50 ×15 blir mer enn nok penger
Å mene at andre er gnien synes jeg er merkelig

Ja det skal du få lov til. Folk kan gi brukt, nytt, billig eller varer fra salg for min del. Spiller ingen rolle da det er tanken og innsatsen som gjelder men å komme med 50kr kontant syns jeg er sært. Det skjer heldigvis ikke her heller så ingen problem. Dette har vi blitt enige om på trinnet ;)
 
I min gutts klasse er maksgrensen 100 kr for gaver, enten man gir gave eller kontanter. Mer enn nok når de er 18 gutter bare i hans klasse (totalt 28 elever i klassen, de fleste inviterer hele klassen, med andre ord er det også 10 jenter som skal inn i regnestykket) samt at han er i drøssevis av andre bursdager gjennom fotballen og fra den tidligere skolen han gikk på. Blir store summer i løpet av ett år og barna vil helst ha penger ettersom de er såpass store at de gjerne sparer til ting de ønsker seg. Mye bedre å få en pengesum enn x antall småting som ofte bare blir liggende og slenge uansett. Bryr meg ikke om hva andre måtte mene. Gir det barna faktisk ønsker seg, enten det er gave eller penger, innenfor den rammen vi foreldre har satt.
 
Jeg bruker vel alt mellom 30 og 150 kr på gaver. Kommer mye ann på om det er flere som feirer samtidig, hvor mange bursdager det er den mnd og om jeg finner fine ting på salg:)
Siden min datter kun er 6år og er mest opptatt av at alle kommer og ikke om de har med gaver, så har jeg tenkt at barn i den alderen ikke er så opptatt av verdien enda:)
 
Ja det skal du få lov til. Folk kan gi brukt, nytt, billig eller varer fra salg for min del. Spiller ingen rolle da det er tanken og innsatsen som gjelder men å komme med 50kr kontant syns jeg er sært. Det skjer heldigvis ikke her heller så ingen problem. Dette har vi blitt enige om på trinnet ;)
Men har alle fått sagt sin mening, og tror du alle tør si sin mening?

Er du sikker på at det ikke er noen få som innerst inne egentlig ikke har råd, men som føler at de ikke tør si noe, når alle andre er enige i at det er gnient med 50 kr??? Det er da like mye tanke bak det som å komme med en gave til 50. Verdien er jo den samme ;-) Og da må det vel være bedre å få en 50-lapp til sparingen enn en leke som ikke blir brukt.

Det er mulig at alle i klassen hos dere har god råd og ikke trenger å snu på krona, men man vet aldri. Det er ikke akkurat noe man roper høyt om. Og da synes jeg man skal legge lista såpass lavt at alle kan delta uten å bli sett på som gniene.

Desuten har ikke barn så veldig stor greie på verdi av penger, og det er vel ikke den ene 50-lappen, men summen totalt som er bra?
Og så mener jeg at barn ikke har dumt av å lære seg å spare, man trenger ikke få masse penger av klassekamerater for å få kjøpt seg den dyre leken de vil ha. Da får de heller jobbe litt for det hjemme og spare litt lenger.
 
Men har alle fått sagt sin mening, og tror du alle tør si sin mening?

Er du sikker på at det ikke er noen få som innerst inne egentlig ikke har råd, men som føler at de ikke tør si noe, når alle andre er enige i at det er gnient med 50 kr??? Det er da like mye tanke bak det som å komme med en gave til 50. Verdien er jo den samme ;-) Og da må det vel være bedre å få en 50-lapp til sparingen enn en leke som ikke blir brukt.

Det er mulig at alle i klassen hos dere har god råd og ikke trenger å snu på krona, men man vet aldri. Det er ikke akkurat noe man roper høyt om. Og da synes jeg man skal legge lista såpass lavt at alle kan delta uten å bli sett på som gniene.

Desuten har ikke barn så veldig stor greie på verdi av penger, og det er vel ikke den ene 50-lappen, men summen totalt som er bra?
Og så mener jeg at barn ikke har dumt av å lære seg å spare, man trenger ikke få masse penger av klassekamerater for å få kjøpt seg den dyre leken de vil ha. Da får de heller jobbe litt for det hjemme og spare litt lenger.

Barna er 8 så de vet godt forskjell på 50 og 100 kr, det var anonym avstemning så alle har fått sakt sin mening... Ikke tenk på det? Hvorfor skal det være så rart at vi har blitt enige om dette? Og ikke 50kr?
 
Ble vedtatt på foreldremøte at om man skal gi penger skal det være 50kr. Hvis man vil kjøpe en gave ligger grensa på 100kr.

At foreldregruppa ble enige om 50kr synes jeg egentlig er ok. En vet ikke noe om andres økonomi, og med lav terskel tenker jeg fler føler de har mulighet til å delta. Tenker ikke at de som gir sønnen min 50kr er gniene.
De fleste velger å gi penger. Videre er reglene hos oss at man må be alle guttene, alle jentene eller hele klassen. Skal man be noen fra parallell klassen må man da be alle, eller alle jentene eller alle guttene der også. Så om majoriteten gir penger blir det en ganske god slump med penger om alle gir 50kr. Hensikten med bursdag er jo uansett ikke å håve inn penger/gaver :)
 
Last edited:
Mhm er jo stadig artikler om foreldre som ikke har råd til å sende barn i bursfsg.
Blir litt satt jt av at noen mener folk er gnien når de gir 50 kr.
For en verden vi lever i sier jeg bare

Du kan bli så satt ut som du bare vil. Og dere kan snakke om det i innlegg til hverandre alt dere orker men her har vi blitt ENIGE om grense på mellom 100 og 200kr! Er det galt? Er det ulovlig å ha en slik grense? Må det være slik at noen ikke tør å si sin mening? Vi hadde anonym avstemning på beløpet og de aller fleste svarte 150 som grense, noen 100 og noen 200 så vi satt 100-200 i grense, alle er da enige og ingen har blitt utelatt, hva er da problemet? Jeg syns det er gnient med 50kr i kontanter, min mening og derfor hadde jeg aldri semdt mitt barn i bursdag med den summen, da heller en gave ;) om den er brukt, ny, på salg eller hva! Det er ikke viktig. Samme gjelder gaver frøkna får. Tenker jo ikke automatisk at noen er gniene om frøkna hadde fått den summen, men som nevnt så sender jeg ikke henne i birsdag med det. Skulle tro jeg hadde banna i kirka eller drept kosebamsen deres slik dere snakker sammen om min uttalelse her.
 
Max 100. Kjøper jeg noe på salg så kan det bli noe stort, men har ikke råd til å kjøpe svære gaver til 500 kr pr snute :)
 
Back
Topp