Nytt medlem her..

HeltPåTur

Elsker forumet
Aprilspirene 2025
Ja, da blir jeg vell en av dere her inne jeg da.. Jeg aner ikke når termin blir, men jeg testa i alle fall positivt i dag.. Fødte for straks et år siden, og har kun hatt to svake blødninger etter det, og den siste av dem var vell i starten på juli (husker ikke dato på det heller). Vi har så absolutt ikke prøvd å bli gravide, og sjansen for at jeg skulle bli gravid er vell like liten som å finne igjen en nål i en høystakk... likevell skjedde det. Jeg er lei, fortvilet, redd, frustrert, sint på meg selv, samtidig som jeg føler jeg bør være takknemlig som blir gitt denne gaven.. Fra før av har vi to barn, og vi har lyst på fler, bare IKKE akuratt nå egentlig.. det passer så absolutt ikke nå økonomisk sett!! Og den økonomiske usikkerheten her ødelegger HELE gleden som jeg vet at jeg burde ha kjent på...:( jeg har bare grått nesten helt siden jeg tok testen i dag... jeg har sendt mail til amathea, i håp om at de kan hjelpe litt... jeg vet at jeg uansett aldri kunne levd med meg selv dersom jeg hadde valgt å avslutte sv.skapet...:( sukk, hurra...?:s

Off for en kinky situasjon...;(

Vet ikke hva jeg skal se egentlig. Det å føle at det ikke passer er håpløst.

Tenk positivt, du har to barn fra før, så dere har vel en del utstyr fra de slik at de økonomiske kostnadene ikke blir så store?

Tenk at man tilpasser seg situasjoner man havner i.

Har dere noen som kan hjelpe til økonomisk? Feks besteforeldre? Eller andre gode? Nav? Hvordan er jobbforholdene deres? Har dere to biler, kan det gå med bare en? Etc.

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Off da! Jeg vil gjerne gratulere deg likevel, det er ett utrolig vanskelig dilemma du er i nå, men som du selv sier- du vil ikke ta abort! Om man lever litt på first price etc er det utrolig mye man kan spare. Gå istedenfor å kjøre når det går etc etc..

TuMmY LoVe

Ja, det er en ganske trist situasjon å være i... har sittet i en linende situasjon med førstemann også, bare at da var det vanskelig pga ganske ung alder, skolegang og det faktum at jeg nylig var blitt sammen med samboeren..
Nå har vi alt vi trenger av utstyr ja, utenom klær dersom det skulle bli motsatt kjønn.. Men det som er greia er at jeg begynte å jobbe i 50% kveldsstilling for å være hjemme til minste er 2 år. Så per dags dato tjener jeg kun ca 9000,- i mnd i tillegg til kontantstøtten jeg vil få fra neste mnd. Men jeg har fått varsel om at stillingen min mest sannsynlig må reduseres til 30%... og da sliter vi jo... lånet er jo på ca 14000,- pr mnd + mange andre utgifter... samboer tjener ca 35000,- de fleste mnd. Så jeg ser ikke helt hvordan vi skal klare dette jeg.. i alle fall ikke hvis jeg mister en 20% av stillinga mi..:/
Jeg trenger tips og råd her kjenner jeg.. og håper nesten at det er noen som har vert i en liknende situasjon og kan si at dem har kommet seg godt ut av den..?:)

Ja, det er en ganske trist situasjon å være i... har sittet i en linende situasjon med førstemann også, bare at da var det vanskelig pga ganske ung alder, skolegang og det faktum at jeg nylig var blitt sammen med samboeren..
Nå har vi alt vi trenger av utstyr ja, utenom klær dersom det skulle bli motsatt kjønn.. Men det som er greia er at jeg begynte å jobbe i 50% kveldsstilling for å være hjemme til minste er 2 år. Så per dags dato tjener jeg kun ca 9000,- i mnd i tillegg til kontantstøtten jeg vil få fra neste mnd. Men jeg har fått varsel om at stillingen min mest sannsynlig må reduseres til 30%... og da sliter vi jo... lånet er jo på ca 14000,- pr mnd + mange andre utgifter... samboer tjener ca 35000,- de fleste mnd. Så jeg ser ikke helt hvordan vi skal klare dette jeg.. i alle fall ikke hvis jeg mister en 20% av stillinga mi..:/
Jeg trenger tips og råd her kjenner jeg.. og håper nesten at det er noen som har vert i en liknende situasjon og kan si at dem har kommet seg godt ut av den..?:)

Hvis du mister 20% av stillinga kan du søke om dagpenger. Du kan få dagpenger hvis stillingen din er redusert med mer enn halvparten! Så da får du litt mer å gå på.

Når det gjelder pengene, så ligger vi ca likt, rundt samme inntekt totalt . Har huslånet på rundt 12000,- i mnd + utgifter. Og vi klarer oss kjempe godt. Eller kan jo ikke kjøpe alt vi vil når vi vil, sparer lite peng på mat, da heller på andre ting. Jeg jobbet offshore før så er en stor omveltning. Men alt er mulig.

F.eks.
Hvor ofte handler du på butikken?
Kan dere feks flytte til en annen plass i nærheten hvor det er billigere å bo?
Nå vet ikke jeg hvor dere bor da, men bruker dere kollektiv eller bil?
Spiser dere mye mat ute?
Har dere noen dyre hobbyer?
Hvilken butikk handler dere mest på?
Går du mye på kafe?
Kjøper dere glassmat eller spiser ungen hjemmelaget?

Og som nevnt over, First Price matvarer er helt kurrante. Og kan være en løsning en periode for å spare penger.

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Vi kunne nok kanskje vert enda flinkere enn det vi er når det kommer til prioriteringer når det kommer til penger.. Vi kan nok dessverre ikke flytte til en billigere plass, da vi må flytte langt for å komme til et rimeligere sted. Da ville det blitt ca 2 timers kjøring unna all familie, og vi er veldig familiekjære!!:) Vi har en bil, som vi er avhengig av da bussforbindelser ut dit vi bor litt på landet ikke er så bra. Vi har ingen kostbare hobbyer, og vi går så og si aldri på kafé ol. Av og til har minste middagsglass og av og til vanlig mat, så der kan vi jo spare litt.. og vi kan spare litt på mat ellers og klær. Jeg håper bare at samboeren også kan være med på den...:)
Har dere billån eller noen andre lån da hoppedusa?:)

Har dere tenkt på å spørre foreldre/svigerforeldre om rentefritt lån eller forskudd på arv? Vi kjenner flere som f.eks. får overført noen tusen hver måned, som enten blir trukket fra en fremtidig arv (skattefritt), eller som blir betalt tilbake uten renter når man kommer i en lettere økonomisk situasjon.

Har du kontrakt på 50% stilling? Isåfall trodde jeg ikke de bare kunne redusere den sånn uten videre..

Nå vet ikke jeg hva du jobber med, men kanskje du kan høre om noen trenger en vikar et annet sted? Enten som løse vakter eller som en stilling, og ta det i tillegg til den jobben du har nå.

Det er mange muligheter, men skjønner godt at det føles vanskelig akkurat nå. Følg hjertet ditt, og lykke til! Klem til deg :)

Back
Topp