Nytt/Brukt

Purka86

Flørter med forumet
Hvordan stiller dere dere til innkjøp/utstyr.
Ønsker du nytt eller kan du kjøpe brukt/arve?
Er det forskjell på ulike ting?
Forskjell fra første barn til de andre i rekken?
Er litt nysgjerrig på hva dere tenker om dette :)

Vi har kjøpt MYE brukt til vesla! Og syns det har vært topp! Finnes så utrolig mye som er i god stand til en billig penge, også har vi ikke dårlig samvittighet for å kjøpe nytt innimellom :-) den første dressen fikk vi ny av svigermor. Den håper jeg passer neste også :-) også må vi vel ha ny vogn, og den kjøper vi nok brukt. Bilstol er det eneste jeg har sagt jeg vil ha nytt, rett og slett pga sikkerhet! Man vet aldri hvordan en brukt stol er behandlet! Og i dag tar man jo gjerne babystolen ut og inn hele tiden, klart det sliter på den... kjøper brukt både for å spare miljøet men også da vi ikke har lommebok til å kjøpe nytt hele tiden.. :-)

Eneste vi har bestemt er at vogna og bilsetet skal være nytt,resten av utstyret kan være brukt. Tøy og sånt blir nok nytt da vi har ingen å arve av.

Her kjøpte vi alt nytt til førstemann, utenom lekegrinden og deretter har lillebror arvet. Så vi har jo en del, men kommer nå til å trenge ny vogn, og da skal jeg nok se litt på Finn om jeg finner noe :) Synes det er helt Ok å kjøpe brukt, men kommer selvfølgelig an på hva det er.

Kommer nok til å kjøpe mye brukt, eneste jeg ikke vil ha brukt er bilsete, stelleunderlag og madrass, egentlig ikke vogn heller, men om jeg kan arve etter søstra mi, så gjør jeg det :)

Ny vogn å stol, brukt seng me ny madrass om det bli stokkesenga. Vist ikke ny seng. Blir nok mye nytt på oss.

Kjøper madrasser og bilseter nytt pga sikkerhet. Ellers digger jeg å handle brukt![emoji1303] Kjøper stort sett klær nytt da jeg har erfart at det slites ut da yngste arver eldste. Men har kjøpt f eks en fint brukt reima tec til en hyggelig penge, så ikke at den var brukt! Har også kjøpt brukt vogn, bæresjal, gravidklær etc. Helt topp for miljø og lommebok! [emoji1]

De to forrige gangene kjøpte vi mye brukt. Vi har fortsatt endel av utstyret liggende men må nok ha nytt bilsete. Denne gangen vil jeg ha ny vogn, siden det blir siste barn synes jeg at vi kan unne oss det.

Her blir det mye brukt. Da jeg fikk nr.3 for 10 år siden, så trodde jeg at jeg var ferdig. Derfor er alt gitt bort til søsknene mine som har mindre barn. Søsknene mine er ferdig med barn, så jeg regner med at deres utstyr er solgt eller gitt bort videre.
Jeg har kjøpt mye brukt til barna mine (men det går ikke lenger til de to eldste som har blitt kresne). Bare det blir godt vasket, så gjør det ingenting om det er brukt.

Vi kjøpte alt nytt til førstemann, så det meste kommer neste mann til å bruke også, bortsett fra klær og sånt hvis det er et annet kjønn :p Jeg var veldig opptatt av at jeg ville ha alt nytt når jeg skulle ha jenta mi, men det er jo så mye fint å få kjøpt brukt så kommer sikkert til å kjøpe litt brukt denne gangen :)

Eg kjøpte ein del brukt til eldsteman. Var aleine frå fyste stund og då stiller økonomien seg så som så. Var svinheldig med vogna hugsa eg, betalte rundt 3k for ei emmaljunga vogn som såg splitters ny ut!

Så lenge tings er godt tatt vare på og stelt så ser eg ikkje noko problem i det. Men har gått på nokre bommertar og, så stiller meg noko kritisk tidvis. Mesteparten av gongene så er det tatt godt vare på however.

Denne gangen står me i ein heilt anna situasjon økonomisk å eg har derfor bestemt meg for at eg skal ha ny vogn og nytt bilsete. Så får ein sjå kva som dukka opp undervegs av andre ting :)

Kjøpte ny vogn og bilstol til første, blir nok å bruke samme til nr 2. Har arvet veldig mye av klær og utstyr ellers, så så fremt vi får enda en jente er vi godt stilt. Får vi en gutt må det nok shoppes litt klær ;-) Men kjøper mest mulig brukt eller på salg.

Vi kjøpte mye nytt til førstemann men nå blir dette nr tre og det kan fortsatt brukes. Vogn og bilstol ville jeg ha nytt uansett. Når vi blir ferdig med vognen har den blitt brukt i 6-7 år i strekk og tror ikke det e billigere å kjøpe brukt ny til hver unge feks. Jeg valgte å kjøpe kjønnsnøytrale ting også så det er uavhengig av kjønn. Mye brukt seg eg er veldig rosa/blått. Liker ikke å bytte ut pga «feil farge»

Kjøpte det meste nytt til småen, pluss at vi lånte litt utstyr. Noe av det har vi enda, noe må vi kjøpe, og noe håper vi å låne på nytt. Kjøper sikkert det meste nytt, men åpen for brukt hvis jeg får en god pris.

Etter å ha lest her vil jeg kjøpe nytt bilsete værtfall! Har ikke tenkt over at det kan bli mindre sikkert.. Hva med seter for de litt større? Har noen som er fra 3-4 år, men er det ingen hensikt å ta vare på disse heller? De er jo brukt av 2 stk og har vært i en arbeidsbil en del..
Ellers får jeg nok litt arveklær og kjøper litt utstyr brukt. Så lenge det et behandlet fint har jeg ikke noe imot det. Kjøper ny madrass også

Har kjøpt vogn brukt :) ser ikke at den er brukt engang :p eneste jeg SKAL ha nytt er bilsete eller så synes jeg det er greit å kjøpe brukt/ Arve :)

Kjøpte alt nytt til min første fødte. Andre i rekka ble planlagt 7 år ++ etter, og kom etter 8 år og motsatt kjønn, så derfor alt nytt igjen. Mellom 2 og 3 blir det 2 år og siden denne var planlagt er noe spart på, derfor skal det arves det som kan ;-) føler jeg blir mindre kresen med tiden hihi...

Kommer til å kjøpe/arve alt som er trygt å kjøpe brukt/ arve. Finnes mer enn nok av materialisme i verden og er meget for gjenbruk!

Både jeg og typen er i den litt spesielle situasjonen å ha kjempesmå søsken, så gode muligheter for å arve derifra :)

Jeg glemte å legge til at jeg kjøper mye brukt til meg selv også. Jeg har kjøpt to mammabukser på Fretex og to gravidbilbelter på Finn. Jeg kommer til å se etter klespakker med mammaklær på Finn. Men litt nytt mammatøy vil jeg unne meg.
Vi kjøper ny bilstol og madrass, og selvfølgelig litt nye klær til babyen.

Vi har mye etter storesøster, men det vi mangler kjøper vi nytt. Men elsker arveklær fra venner og famile:)

Back
Topp