Nyttårsaften (mat)

Vi spiser kalkun på nyttårsaften. Tidligere hadde vi hel kalkun, men har nå gått over til filet. Vi er enten hjemme hos oss eller hos et vennepar. I år er det deres tur til å lage middagen, så da tar vi med dessert. Tilbehøret varierer, alt fra potetmos, fløtegratinerte poteter, rosenkål med bacon, appelsinsalat, waldorfsalat, soppstuing, fylt sopp, asparagesbønner, rødbetesalat, osv. Til dessert har vi de tre siste årene hatt; sjokoladefondant med is, sjokolademousse med vaniljesaus, panacotta med bringebærsaus, og i år blir det klementin panacotta med pepperkakebunn og klementinsaus.

Jeg satser på min tradisjon også i år: Vegetarisk viltgryte. Blir sikkert rosenkål, poteter ++ til.

Pinnekjøtt til voksne, medisterpølse til barn.
Creme brulet til dessert.

Sparer kalkunen til første nyttårsdag, da blir det tilslørte bondepiker til dessert, men julevarianten -pepperkaker i stede for andre kjeks.

Vi skal ha fondue i år! Med masse godt tilbehør (stor salatbolle med masse forskjellige ingredienser oppi, oliven av ulike typer, dip, baguetter osv). Nam, vi gleder oss! Da kan vi kose oss i lang tid ved bordet.

Vi pleier å ha kalkun og det blir det i år og :happy:

Har spist kalkunfilét, fløtegratinerte poteter og fløtesaus. Til dessert lagde jeg hjemmelaget karamellpudding og krem til :)

Back
Topp