Nyfødtscreening

Michelle90

Flørter med forumet
Jeg var hos jordmor for noen dager siden og fikk informasjon om nyfødtscreening. Der de da sjekker barnet for ytterlige 21 sjeldne, medfødte, arvelige sykdommer. Jordmor ba meg gå hjem og snakke med samboer om dette. Jeg tenkte først, hvorfor må jeg tenke på dette? Selvsagt vil jeg jo delta slik at barnet blir sjekket.. Men så ble jeg usikker, hvorfor måtte jeg gå hjem å tenke på dette? Hva synes dere? Har dere også fått informasjon om dette? Skal dere delta?

Skal selvsagt delta :)

Ja, er ikke noe å lure på her i gården :) gjorde det med forrigemann også. Men eldste var det ikke startet

Alle blir tilbudt det og for meg er det selvsagt.

Noen bekjente fikk akkurat et barn med en av sykdommene, og får korrekt behandling til riktig tid. Sykdommene er jo uhyre sjeldne, men flere er livstruende uten behandling.

Jeg kommer til å takke ja til screening.
Nå er jeg litt sær og lurer på om det betyr at jeg må akseptere både blodprøven og hørselstesten... for hørselstesten er jeg usikker på om jeg føler er nødvendig. Men her skal såklart barnefar få ha noe å si også. Jeg kommer til å bruke både tale og tegnspråk til babyen fra den kommer til.
Men får se ;)

Jeg kommer til å takke ja til screening.
Nå er jeg litt sær og lurer på om det betyr at jeg må akseptere både blodprøven og hørselstesten... for hørselstesten er jeg usikker på om jeg føler er nødvendig. Men her skal såklart barnefar få ha noe å si også. Jeg kommer til å bruke både tale og tegnspråk til babyen fra den kommer til.
Men får se ;)
Hvorfor ønsker du ikke hørselstesten?

Jeg har ihvertfall snakket med sambo, og begge er vi veldig enige at vi ønsker nyfødtscreening og alt som tilbys for barnet. Dersom barnet er syk, så er det best å kunne behandle det snarest som mulig. Så vi er veldig glad for at slike tilbud finnes i Norge :) Jeg har lest en del på internett, bare for å sette meg inn i dette slik jeg selv får en bedre forståelse av hva det inneholder, og des mer jeg leser des mer ønsker jeg at barnet skal få denne screeningen.

Jeg har ihvertfall snakket med sambo, og begge er vi veldig enige at vi ønsker nyfødtscreening og alt som tilbys for barnet. Dersom barnet er syk, så er det best å kunne behandle det snarest som mulig. Så vi er veldig glad for at slike tilbud finnes i Norge :) Jeg har lest en del på internett, bare for å sette meg inn i dette slik jeg selv får en bedre forståelse av hva det inneholder, og des mer jeg leser des mer ønsker jeg at barnet skal få denne screeningen.
Veldig enig med deg :)

Åhh takk:) skal høre med henne under neste møte:)

Absolutt ingen fare :) Bare litt ubehag for barnet akkurat i det stikket kommer.

Ser bare fordeler med testen. Det tester for sykdommer som heldigvis er veldig sjeldne, men som er veldig alvorlige hvis barnet skulle ha de

Hvorfor ønsker du ikke hørselstesten?

Mer at jeg føler det er unødvendig. Hvis mitt barn har nedsatt hørsel eller ikke... det synes jeg ikke går under sykdom. Som resten av screeningen går ut på.
Barnet kommer til å få tegnspråk hjemme.
Men som sagt, hvis min samboer er uenig så får vi se hva jm sier. Kan jo hende at vi må velge alt eller ingenting uansett.

Mer at jeg føler det er unødvendig. Hvis mitt barn har nedsatt hørsel eller ikke... det synes jeg ikke går under sykdom. Som resten av screeningen går ut på.
Barnet kommer til å få tegnspråk hjemme.
Men som sagt, hvis min samboer er uenig så får vi se hva jm sier. Kan jo hende at vi må velge alt eller ingenting uansett.
Erfaringsmessig sliter barn som hører dårlig med grovmotorikk og endel andre ting. Så jeg hadde villet vite om det som mor så jeg kunne hjulpet barnet og lagt tilrette (hvis det ikke var noe å gjøre noe med). Uavhengig om man bruker tegnspråk hjemme. Det er jo mange andre lyder enn språket man hører :)
Men man gjør jo selvfølgelig det man mener er best for seg.

Erfaringsmessig sliter barn som hører dårlig med grovmotorikk og endel andre ting. Så jeg hadde villet vite om det som mor så jeg kunne hjulpet barnet og lagt tilrette (hvis det ikke var noe å gjøre noe med). Uavhengig om man bruker tegnspråk hjemme. Det er jo mange andre lyder enn språket man hører :)
Men man gjør jo selvfølgelig det man mener er best for seg.

Ja ofte har barn med hørselsproblematik også problemer med f.eks balanse.
Sånn som jeg opplever helsevesenet når det kommer til hørsel så er det en sykdom som kan kureres. Jeg vet at det ikke er en sykdom. Det kan ikke kureres og jeg ønsker ikke at jeg som nybakt mor eventuelt skal få servert helsevesenets syn på mitt barn.
Hvis barnet hører dårlig så finner vi ut av det.
Hvis barnet ikke hører dårlig så finner vi ut av det også.
Men som nevnt så er ingen ting bestemt her i huset

Ja ofte har barn med hørselsproblematik også problemer med f.eks balanse.
Sånn som jeg opplever helsevesenet når det kommer til hørsel så er det en sykdom som kan kureres. Jeg vet at det ikke er en sykdom. Det kan ikke kureres og jeg ønsker ikke at jeg som nybakt mor eventuelt skal få servert helsevesenets syn på mitt barn.
Hvis barnet hører dårlig så finner vi ut av det.
Hvis barnet ikke hører dårlig så finner vi ut av det også.
Men som nevnt så er ingen ting bestemt her i huset
Ja det skjønner jeg. Jeg opplevde det heldigvis som veldig positivt. Vi fikk en hyggelig jordmor som forklarte at sønnen vår hadde svak hørsel på det ene øret, men at hun regnet med det bare var vann i øret. Vi fikk tilbud om oppføring, og gjorde det. Alt var bra, men fikk aldri noen følelse av at de mente han kunne ha en sykdom eller noe de ønsket å fikse hvis han ikke hørte. Men skjønner veldig godt tankegangen din.
Superfornøyd med Bærum sykehus.

Back
Topp