Nyfødt og besøk i disse koronatider

0llib0lli

Første møte med forumet
Hei.
Er det noen som har tenkt over dette med besøk etter fødselen?
Her jeg bor er det kun far som får være med på fødsel og tiden etter på sykehuset. Det vil jo si at alle som kommer på besøk kommer når vi har kommet hjem.
Hvordan har dere tenkt i forhold til holding og kosing på den lille?
 
Bare mamma, pappa og stemor som får komme her. Ihvertfall med det første. Synes egentlig det alltid burde være sånn. Skjønner at det er koselig men det er egentlig bare stressende med besøk rett etter fødsel. :wtf:
 
Her er det bare besteforeldre som får komme, og en tante.
 
De første 3-4 ukene er det kun besteforeldre. Deretter noen få nære venner og barnets tanter og onkler. Tanter og onkler er avhengig av fly eller 7-8 timers kjøretur for å Komme hit, derfor er det aktuelt å vente en stund og se an situasjonen.
 
Last edited:
Vi ser an smitte litt, men tenker at nærmeste familie skal få komme :dummy: Men om det blir marstilstander igjen må vi se det an såklart. Venner må gjerne komme om det er som nå, men det er det første som ryker om smitten øker.
 
I utgangspunktet tenker jeg at de som vil skal få komme. Regner med svigers kommer ganske kjapt. Det gjør sikkert mamma og. Men ellers tar jeg det som det kommer. De fleste jeg kjenner holder seg mye i ro for tiden så jeg tviler på at vi blir nedrent.
 
Vi bor i en kommune med lite/ingen smitte, så vi tenker at nærmeste venner og familie får komme på besøk i løpet av de første ukene. De fleste bor i samme kommune som oss, og det er selvsagt viktig at de ikke har vært ute å reist, er friske osv for besøket. Håndvask må de selvfølgelig ta når de kommer, også tenker jeg at de ikke trenger å kysse på babyen, være veldig opp i ansiktet osv. Jeg har familie og venner som vet sin besøkelsestid og er flinke både til å vente med å spørre, og til å bare komme innom på en kjapp visitt. Så jeg tenker det skal gå veldig fint. Og skulle smitten ta seg voldsomt opp i kommunen, så må vi selvsagt ta høyde for det :)
 
Her skal mine foreldre komme å være med storesøster når vi er på sykehuset. Da sier det seg selv at de får hilse på babyen når vi kommer hjem. Så må pappa komme å hente oss, da mannen min ikke har lappen.

Vi har diskutert det med dåp. Vi tenker at vi kan Skype dåpen i værste fall.
 
Ser an smittetallene og må nok skille litt på folk. Noen bor i byer med smitte, vi bor i en kommune som foreløpig er helt uten. Noen reiser en del rundt i landet, andre er knapt utenfor døra liksom... Siden man kan smitte i to dager før man får symptomer syns jeg det er skikkelig vanskelig :facepalm:

Men her er det jeg tenker:
- Jeg oppsøker ikke folk for at de skal få møte barnet mitt. Vil de møte han, må de avtale det med oss og komme hit. Vi bor avsides til, i denne sammenhengen er det positivt siden det er litt «tiltak» å komme seg hit for mange.
- Ingen får komme hvis de er forkjøla eller har andre symptomer. Kommer til å kjøpe håndsprit.
- Jeg kommer til å være streng ift antall besøk på én dag.. første ungen ble stressa og oppkava av det i starten. Samme med hvor lang tid folk får sitte. Driver ikke kafé her altså :hilarious:
- Vårt første barn skal være den som viser fram baby til de første besøkene. Hun må føle seg inkludert og sett. Ønsker at de hilser på henne først, og så kan hun vise fram lillebror. Han kommer ikke til å huske det uansett, men for ei nybakt storesøster er det viktig å ikke bli oversett eller tilsidesatt.
- Det er viktigere at vi får bli kjent med baby og finne ut av hans behov, rutiner osv samt våre behov som familie helt i starten, enn at perifere slektninger eller bekjente får dulle med baby. Så mange av de som ikke er helt nære oss får faktisk bare vente.
- Prioriterer folk som kommer til å gjøre en innsats.. svigermor f.eks, som gjerne holder baby og ber meg gå og ta en dusj/sove litt/gjøre husarbeid om det er det jeg vil. Eller mamma, som bærer rundt og rundt i stua mens jeg kan hvile. Og de spør om de skal dra innom butikken på turen hit, og tar ut av oppvaskmaskina før de drar. I motsetning til folk som ikke en gang kan lage kaffekoppen sin selv. Driver som sagt ikke kafé o_O
 
Ser an smittetallene og må nok skille litt på folk. Noen bor i byer med smitte, vi bor i en kommune som foreløpig er helt uten. Noen reiser en del rundt i landet, andre er knapt utenfor døra liksom... Siden man kan smitte i to dager før man får symptomer syns jeg det er skikkelig vanskelig :facepalm:

Men her er det jeg tenker:
- Jeg oppsøker ikke folk for at de skal få møte barnet mitt. Vil de møte han, må de avtale det med oss og komme hit. Vi bor avsides til, i denne sammenhengen er det positivt siden det er litt «tiltak» å komme seg hit for mange.
- Ingen får komme hvis de er forkjøla eller har andre symptomer. Kommer til å kjøpe håndsprit.
- Jeg kommer til å være streng ift antall besøk på én dag.. første ungen ble stressa og oppkava av det i starten. Samme med hvor lang tid folk får sitte. Driver ikke kafé her altså :hilarious:
- Vårt første barn skal være den som viser fram baby til de første besøkene. Hun må føle seg inkludert og sett. Ønsker at de hilser på henne først, og så kan hun vise fram lillebror. Han kommer ikke til å huske det uansett, men for ei nybakt storesøster er det viktig å ikke bli oversett eller tilsidesatt.
- Det er viktigere at vi får bli kjent med baby og finne ut av hans behov, rutiner osv samt våre behov som familie helt i starten, enn at perifere slektninger eller bekjente får dulle med baby. Så mange av de som ikke er helt nære oss får faktisk bare vente.
- Prioriterer folk som kommer til å gjøre en innsats.. svigermor f.eks, som gjerne holder baby og ber meg gå og ta en dusj/sove litt/gjøre husarbeid om det er det jeg vil. Eller mamma, som bærer rundt og rundt i stua mens jeg kan hvile. Og de spør om de skal dra innom butikken på turen hit, og tar ut av oppvaskmaskina før de drar. I motsetning til folk som ikke en gang kan lage kaffekoppen sin selv. Driver som sagt ikke kafé o_O
Fantastisk ærlig og mange gode punkter. ☺️☺️Nå fikk jeg litt å tenke på mht at dette er første barn/barnebarn og er redd alle står på døra før jeg kommer hjem fra sykehuset
 
Fantastisk ærlig og mange gode punkter. ☺️☺️Nå fikk jeg litt å tenke på mht at dette er første barn/barnebarn og er redd alle står på døra før jeg kommer hjem fra sykehuset
Jeg gjorde meg mange erfaringer med første barn som jeg gjerne vil unngå om jeg kan denne gangen. Vi hadde mye besøk på sykehuset, men det går jo ikke nå. Datteren min ble stressa og brukte lang tid på å roe seg hvis det var mye som skjedde rundt henne. Det var ikke hyggelig for meg som førstegangs og usikker å «ta» ungen fra stolte tanter eller besteforeldre - for så å gå og legge meg på et mørkt rom med henne og amme. Men jeg er glad jeg gjorde det, for hun trengte pause. Så vi blir nok strengere denne gangen, fordi vi lettere ser barnets behov.
Det går helt fint å snakke med familien på forhånd om at dere ønsker ro til å finne ut av dette nye livet, og at dere kommer til å gi beskjed når dere tar imot besøk.

Jeg vil føle meg litt i forkant før jeg tar i mot besøk siden det er viktig for meg. Dvs at huset er noenlunde ryddig og rent, at jeg har overskudd nok til å ta en dusj og stelle meg, at vi har noe bakst/kaffe å by gjester på, og at vi ikke har noen avtaler samme dag på helsestasjonen feks.
 
Vi ønsker ikke besøk utenom fra min familie og mine søsken. Kommer til å si nei til besøk fra venner, naboer og kollegaer
 
Back
Topp