nye smaker

Bandages

Betatt av forumet
Når er det greit å begynne å la de små få smake nye smaker? 
Sebastian fikk litt most banan blandet med morsmelk i går og det var så godt at vi fikk et aldri så lite raserianfall da han ikke fikk mer :P 
I det siste virker det som om jeg ikke har nok melk for ham, for hver gang han spiser blir han kjempefrustrert og det virker ikke som han blir mett. er det noe jeg kan tilføre da? Grøt eller mme? 
 
Jeg har smått begynt å la jenta mi smake på risgrøt. et par skjeer om dagen. Hun skjønner det ikke i det hele tatt. hehe. men tar nok litt tid for noen.
Jeg har ikke noe erfaring med amming, så kan nok ikke svare på det. Håper du finner det ut :)
 
Du kan jo prøve litt velling - blande morsmelk og litt risgrøt og gi på flaske..  vi prøvde det her, men minsten nekter å ta flaska (pass på å ha flasketut med stort nok hull), så gikk rett på grøten istedenfor, da gir vi jo med skje. Dette går ganske greit ned, og føler at han er mer mett og fornøyd på kveldstid. 
 
men går det ann å gi så tidlig da? han er bare 3 mnd :) 

ser ut som han har låsninger i nakken, så han strever litt med å spise. jeg har ikke verdens største pupper akkurat så jeg kan ikke akkurat bare velte de rundt .
så jeg lurte på om han hvertfall skal få litt grøt med mm på kvelden, sånn at han blir mett ordenltig på kvelden, da han er trøtt og utålmodig :) men er så usikker på om det er så lurt med tanke på fordøyelsessystemet og magevondt

 
Vi begynte med grøt på storebror når han var ca 3 1/2 mnd, det gikk kjempefint. Jeg sleit med det samme på han at det virket som at han ikke ble skikkelig mett, vi ga da nan og så jo at han spiste jo over dobbelt som mye av hva det sto på pakken. 
Men jeg var å snakket med hs om det før jeg begynte med grøt.
 
Vi gir en flaske med 140mL MME på kvelden i syv tiden. Det gjør han mett og trøtt, så han har sovnet før kl. halv åtte og sover til rundt kl. to. Før vi begynte med mme, var han veldig grinete og urolig på kveldstid.
Hvis han bare er 3 mnd, tror jeg jeg ville ventet med grøt til han begynner å nærme seg fire mnd. Tarmene kan være litt umondne ennå, så kan være tungt å fordøye grøt.

Vi fikk beskjed av helsesøster på 3 mnd ktr til storesøster å begynne med grøt når eldstejenta vår hun nærmet seg 4 mnd fordi hun kke vokste nok. Men, fikk beskjed om å vente til 4 mnd. alder. 
 
Har så vidt begynt å prøve nye smaker nå. Får litt grøt av og til, og fruktmos.. Men fruktmosen var ikke suksess.. Den er nok litt for syrlig enda.. Og det er den som er beregna på spedbarn :-p
 
Har samme problemet her, har ikke nok til henne så hun får 2 flasker mme hver dag, en på dagen og en rett før leggetid. Hun er mye mer fornøyd nå! :)
 
Skriver fra mai forumet..!

Min datter har fått velling siden hun var 2,5 mnd. Vi slet med at hun omtrent ikke sov på dagen, våknet og var trøtt men klarte ikke sovne igjen, og hun sov veldig utrolig på natten også.. 
Hun drikker mye melk, og har hele veien lugget en mnd foran det som står på mme-pakken.
Som dere forstår ammer jeg ikke, og derfor kunne jeg ikke gi mme som mer mettende. 
Når vi begynte med velling fikk hun en skje med ris- og maisgrøt i en 180 ml flakse, men jeg tok 10 ml ekstra med vann pga den grøtskjeen. 
Vi merket forskjell etter to dager, hun sov lenge på dagen og rundt på natten :)
Etter en uke, når jeg merket at det ikke lengre var like effektivt, økte vi til to skjeer med grøt og 20 ml ekstra vann. DEtte var heller ikke like effektivt, så jeg begynte da å gi en skje med tynn tynn grøt med en tutch av sviskemos i for at magen ikke skulle bli hard i tillegg til de to skjeene i melka og vips var vi tilbake til den gode søvnen på dagtid og nattestid :)

Vet det er tidlig, men man må se an ungene, og jeg kjenner mange, nesten flertallet som har begynt tidligere enn anbefalt. Men introduserer man det i det små går det som regel bra :)
Dere som vil kjefte på meg, kan bare la være, det gidder jeg ikke :P
 
Enig i det Heleneholt skriver om at en må se ann barnet.. en bør så klart huske på anbefalingene fra helsedirektoratet, og ikke overdrive, men jeg tror ikke det er farlig å gi grøt eller hva det måtte være tidligere enn fire mnd.. jeg vet også om flere som har gjort det:) Vi begynte når han var 3 og en halv.. Men så klart, snakk med helsesøster - mest sannsynlig vil hun nok "godta" at du gir barnet litt mer påfyll av noe slag, søvn er viktig! 
 
jeg har begynt å lage babymat, men fryst det meste.. vi har gitt henne 1 ts to dager på rad nå. for å smake.. jeg starta med squach fordi det er vist det som skal være vanskeligst å klare å like, men hu liker det, å det blir hyl siden hu bare får 1 ts..

jeg lagde squach, pære, eple, risgrøt med morsmelk, sviske og nektarin :)

 
Her går hjemmelagd gulrotpurè ned på høykant!  Grøt er også godt, og her spises det masse! Altså rundt 3 spiseskjeer til middag og til kvelds. Også får hu 5 flasker mme om dagen. Ca 1liter væske... Helt siden vi begynte med mme fast, så har vi også en flaske om dagen som har malt i. Ca 1ts... Den flaska slukes ;-)

Får riktignok ikke middag hver dag enda, men blir oftere og oftere nå. Og snart skal vi prøve blomkål- og blomkål/brokkolipurè.
Disse også hjemmelagd, for hu likte ikke det vi kjøper så godt...
 
Back
Topp