Nye rutiner her :-)

BlåBobler

Forumet er livet
I helga prata jeg og gubben om at vi måtte innføre litt mer rutine på ungene. ikke bare la alt komme å gå som det passer seg hele tida.

Vi har lenge hatt lekseregel, om at leksene skal gjøres MED EN GANG de kommer hjem. Og det har vært veldig greit. Da slipper de å sitte å streve med det på kveldstid.

Men nå sa vi, at på hverdagene, når det er skole dagen etter, så skal de være inne kl.18, og spise kveldsmat til barne-TV. Etterpå er det dusjing og legging. Hedda kl.19, Linnea kl.19.30 og Jonas kl.20.00.

De var VEEELDIG uenige at det skulle gjøres sånn. Men vi sa at vi bare MÅ. For det har vært så mye pes på kveldene. De kommer inn i 19.30-20.00 tida, kaster i seg kveldsmat, kjapp tannpuss og såvidt en liten kattevask, også er det rett i seng. Det er ikke noe tid til å roe ned kroppen, fordøye maten eller kose.....

Så på søndag var dag nr.1 og det gikk såååååå fint!! [:D] 

De kom inn 17.50, og rakk akkurat kveldmaten før Pippi begynte. SÅ etter barne TV tok jeg Hedda i dusjen. Kl.19 la ho seg, og da leste jeg bok for ho mens Linnea stod i dusjen. Så la Linnea seg 19.30, og jeg leste bok for ho mens Jonas stod i dusjen [:D] Og han la seg kl.20.00 [:D] 

Det var en hel time med stille og rolig legging og ganske så fornøyde barn [:D] Og vi voksne satt i sofa'n kl.20.05 med 3 unger i senga [:)] Det var deilig [:)] Og i går ble det samme runden uten problem. Bortsett fra at kveldsmaten ble inntatt i parken med klassen til Linnea. Og hedda og Linnea var samtidig i seng kl.19.30 pga den turen da [:)] 

Dette må vi fortsette med [:D] 

Ååå.... deilig når ting man prøver på fungerer da!!!

Vi har også nettopp gått igjennom nye rutiner med stedattra mi på 3,5 år!

Akkurat i trasstiden sin og greier...
Hjemme hos moren bruker hun ENNÅ bleie døgnet rundt, men her hos oss er det KUN truser  [:D]
Hu har ALDRI hatt ett uhell og er såå flink..
Det værste var SMUKKEN OG BAMSEN!!!

Hu bruker de 24timer i døgnet..
Men hadde gjennomgang på nye rutiner hos oss, og de MÅ ligge i sengen HELE dagen... Hun får KUN bruke de om natten... Trodde dette skulle bli SKIKKELIG pes..
Men hun godtok det uten videre...
Hender hun syter LITT, men gir seg med en gang!

Noen ganger blir barn VIRKELIG undervurdert.. Håper hun hjemme på heltid kan få tatt tak i ting snart og..
Men så lenge hu er SÅ flink hos oss, er jeg jo fornøyd jeg!!!
(Smukken var a forresten EGENTLIG enig i stedattra mi, for snart kom jo lillebror, og da måtte jo han få den)
[:D][:D]
Der er så hærlige!

ORIGINAL: lettliva

når den minste her skulle slutte med smokker..så avtalte vi at vi skulle samle ALLE smokkene og gi dem til barna til nissen.

Vi samlet alle smokkene i en pose - dro på hytta...der Nissen bor - og la posen med smokker utefor "huset" til nissen. (for nissebarn kan vist bruke brukte smokker)

Så gikk det 1 mnd og minsten fikk brev fra nissen - han og nissebarna var SÅ glade for smokkene og nissen skulle bruke GOD tid på minsten til neste jul.

[;)]

Veldig smart...
"tanteungen min" - han gav den vekk til kaptein sabeltann når hanvar der i fjor sommer!!!
Hehe...
synes det er litt vanskelig for meg da... siden vi bare har a annanhver helg...
og at det er litt sløvt hjemme...
Men fant ut av den måtte "flytte inn i senga" var en grei løsning her!!!!
Funka ihvertfall:D Det er vel det viktigste...

Hedda blir 4 nå i mai og slutta med bleier på dagtid i fjor sensommer. Da var ho ca. 2,5år. Nå skal vi prøve å kutte ut nattbleia. men jeg har bevisst venta pga at det er lettere å vaske sengetøy og lufte madrasser på sommer'n [:)] 

Smokken kutta vi ut når ho fylte 2 på dagen og 3 på natta. Det gikk ganske så greit. Hendte det var slitsomt hvis ho var syk eller hadde slått seg, da....

ORIGINAL: BlåBobler

Hedda blir 4 nå i mai og slutta med bleier på dagtid i fjor sensommer. Da var ho ca. 2,5år. Nå skal vi prøve å kutte ut nattbleia. men jeg har bevisst venta pga at det er lettere å vaske sengetøy og lufte madrasser på sommer'n [:)] 

Smokken kutta vi ut når ho fylte 2 på dagen og 3 på natta. Det gikk ganske så greit. Hendte det var slitsomt hvis ho var syk eller hadde slått seg, da....

Akkurat noe slikt jeg har tenkt med lille Even også...
Med stedattra mi ble det litt annerledes da..
har jo ikke så mye jeg skulle ha sagt, og kom inn i bildet når hu var 2,5 år!!!
Hu slutta med bleie i fjor sommer da hjemme hos oss.... men moren gadd ikke følge det opp, så hun begynte på igjen med bleie hjemme...
trist! men men.. NÅ denne sommeren er hu bleiefri!!ENdelig..
Håper bare moren slutter med smokken snart hjemme også!

Her har vi faste rutiner alle hverdager bortsett fra fredag og lørdag, da blir ting tatt litt på sparket og senere leggetid. Da lærer de å sette pris på de to dagene skal jeg love dere!!! 
Det er kun min lillegutt som bor fast hos oss; han er 7 år. Da er det middag kl 15:30, lekser i halvtime før barnetv en gang, kveldsmat 20:00 og leggetid 20:30. 
Han legger seg såpass sent for han trenger så innmari lite søvn. Våkner bestandig kl 6:30 og begynner jo ikke på skolen før 8:45.............kikker tv leker og koser seg alene til mamman sliter seg opp kl 7:45[&:]

I helgene er jenta tilsambo her på 14 år så der har vi ingen rutiner, hun er jo så stor, og lillegutten hans er 22 år......[:D][:D]

Det er nok lurt med rutiner ja!! Og de dere har ordnet nå hørtes jo kjempefine ut [:)]

Fortsatt masse lykke til [:D]

Rutiner er viktig ja.
Prøver iherdig å få min kjære inn på noen positive rutiner som å kaste ting i stede for å bare legge de fra seg der man står, forteller han at nå skal han bli forbilde for en liten gutt som kommer til å se opp til han.
Venter vel egentlig i spenning for å se om noe av dette går inn, orker ikke "oppdra" to gutter nei....

Håper det blir litt mer rutiner over ting når lillegutt kommer[:)]

Back
Topp