Nye regler ift sykemelding etter 1 juli?

Nr3påvei

Forelsket i forumet
Var og leverte sm på jobb i dag (bekkenløsning) Har 100 % denne uka, men sa til arb.giver at jeg gjerne ville prøve 50% fra neste uke. Hun sa at jeg var nødt til å komme inn til samtale pga nye regler slik at vi kan tilrettelegge. Flott at hun vil det, men er jo ikke så lett når jeg jobber med syke barn som spl. Kan hun kreve at jeg skal komme på jobb når jeg er sm 100 % hvis hun mener at tilrettelegginga er bra?

Jeg skjønnte ikke helt?

Hvis du sier at du vil prøve å jobbe 50% så mener vel hun at dere skal prate sammen og tilrettelegge sånn at de 50% kan bli best mulig for deg??

Arbeidsgiver har plikt til å ha dialogmøter med deg, for å diskutere hva de kan gjøre for at du skal kunne komme deg helt eller delvis i arbeid igjen. Man får nesten ikke være 100% sykemeldt over lengre perioder hos NAV lengre nå (med mindre det er medisinske grunner selvfølgelig), men målet er jo at folk skal kunne bruke det restarbeidsevnen de har, for veldig mange klarer å gjøre litt på jobb med tilrettelegging eller omplassering :-) 

Jeg har en sjef som ikke møter opp på dialogmøtene jeg, og hadde for alt i verden drømt om å ha en sjef som tok litt ansvar, for jeg VIL jo jobbe.. Men er ikke så lett når sjefen ikke dukker opp på møter og nekter og signere tilretteleggingspapirer. Er bra det finnes arbeidsgivere som tar ansvar, og hvis dere finner ut at det ikke er noe dere kan gjøre, så blir NAV lettere å ha med å gjøre og, for de har ikke vært enkle å ha med å gjøre når man ikke har hatt møter iallefall :-)

Jeg skjønner ikke hva du mener.

Du får ikke til å komme på et møte, men du har tenkt å begynne å jobbe 50 % igjen?

Nå skjønte jeg hva du mente:P

Aner ikke om hun kan kreve det, men du kan jo høre hva hun sier på møtet da.
Hvis du mener du ikke greier så sier du det.
Rart hvis hun kan tvinge deg da.

Er du sykemeldt pga sgangerskaps plager? Du kan søke om svangerskaps penger fra nav da evt, så slipper du å "bruke opp" sykemeldingen din. For den varer bare i 1år av gangen. Hvis noe skulle skje når du har født som gjør at du må sykemeldes.

La oss si at du er sykemeldt 50% fordi du har opperert i forten din.
Da skal du i følge de nye reglene møte på jobb å være tilstede.
Det vil bli satt inn vikar for deg, men du skal kunne gå ifra å hvile deg FØR du får vondt pga opperasjonen. Ta det i ditt tempo. Det er fordi det å være tilstede på jobb vil få deg raskere tilbake, mener de!

Fikk leksa her av sjefen i mårrest:p

Leste innlegget ditt en gang til å du har jo bekkenløsning..

Jeg blir selv sykemeldt 40% fra i morgen, samme årsak som deg.
Vi har prøvd, oss på avd. å tilrettelegge for meg hele uken uten hell for min del.

Da jeg spurte sjefen hvordan det ville bli ifht min situsajon så svarte hun: "for deg er det snakk om svangerskaps penger. Vil tro at i ditt tilfelle er det best for deg å være hjemme også?!"
Hun har mast litt om at jeg må sjekke nav sine sider ang svangerskapspenger, noe jeg skal gjøre med en gang kjenner jeg:p

jentami* skrev:
Er du sykemeldt pga sgangerskaps plager? Du kan søke om svangerskaps penger fra nav da evt, så slipper du å "bruke opp" sykemeldingen din. For den varer bare i 1år av gangen. Hvis noe skulle skje når du har født som gjør at du må sykemeldes.

Det er FEIL! 
Svangerskapspenger er for FRISKE gravide som ikke kan utføre jobben sin på grunn av risiko for fosteret. F.eks arbeid med kjemikalier, utagerende pasienter, lange arbeidsreiser osv.. 

Er det noe medisinsk med mor som f.eks bekkenløsning eller kvalme som kommer av svangerskapet er fortsatt sykepenger riktig ytelse siden man er SYK. Det spiller ingen rolle om man er syk av kreft eller syk av graviditet. Er mange andre syke som også risikerer å gå over 52 uker sykemeldt, uten at det finnes særordninger for disse.. 

Ikke rart det er vanskelig å få søkt om svangerskapspenger om dagen når det er jordmødre og leger som ikke kan reglene, og det gjør det jo vanskeligere for de som faktisk har krav på stønaden. 

Som gravid arbeidstaker har du krav på tilrettelegging og arbeidsgiver kan søke om fritak for arbeidsgiverperioden, slik at du kan prøve deg i jobb uten at arbeidsgiver plutselig må ut med 16 nye dager hvis du ikke klarer å stå i arbeid. Men er det mor som er SYK så er det SYKEMELDING som er rett ytelse. 

Hvorfor oppfordrer styrer meg til å søke da?
Gravide er jo ikke syke i den forstand.Vet ikke hva TS jobber med heller da.
Virket som du angrep meg litt her..

Back
Topp