Nye permisjonsregler...

Jeg tenker at jeg håper jeg føder 10 dager før termin denne gangen også![emoji85]

Jeg syntes det er fint med likestilling, men syntes hver enkelt familie selv skal avgjøre hvordan de vil ta ut permisjonen.

For vår del så er det ikke lønnsomt i det hele tatt eller nødvendig.

Her går jeg arbeidsledig mens mannen er i jobb. Er absolutt ikke nødvendig med fedrekvote og slikt. Han tar den permisjonen han føler han trenger. Det er opp til far. Jeg vurderer å bli gående hjemme til lille er to år.

Jeg synes det er overformynderi og liker det ikke. «Jeg er skuffet over norske menn» sa Erna. Ja, ja, jeg er skuffet over statsministeren og regjeringen. :P

Hadde egentlig termin 30. juni (menstermin) som ble flyttet til 4. juli på OUL. Men jeg fødte 4 dager før OUL forrige gang (fødte på min menstermin) så det er håp.

Krysser fingrene for fødsel 30. juni eller før :)

Jeg har egentlig regnet med at dette blir en realitet fra første stund nyheten ble lagt fram, så har innstilt meg på at far skal ha 15 uker. Jeg synes allikevel at 10-12 uker var en fin løsning, syns familier bør få velge den største delen av fordelingen selv.

Dessuten mener jeg at hvis de skal snakke om likestilling så må du endre sånn at man får samme lønn som man får når man jobber slik at familier ikke rammes økonomisk dersom far tjener bedre enn mor. Og de 3 ukene mor må ta før fødsel bør gå på en egen kvote som ikke stjeler av hennes tid med barnet. Det samme må de 6 første ukene etter fødsel, som jo er medisinsk begrunnet.

Nå får mor 15 uker, far 15 uker og resten fordeles individuelt. Men mor må ta 3 uker før fødsel, og 6 uker etter er lovfestet at mor må ta pga at hun skal komme seg etter fødsel/medisinsk begrunnet. Dermed burde disse 9 ukene absolutt ikke regnes som likeverdige til fars 15 uker, som faktisk hverken har gått gravid eller født. Er tragisk at de snakker om å likestille noe som er så fundementalt forskjellig mellom kjønnene.. Jeg er for pappaperm, men det får være måte på hvor mye de skal styre oss....

Hvis den skal deles i 3 like deler så blir jo d ca 16 uker på far? Trodde de var 14 det var snakk om jeg (49 uker 100%)?

Jeg har egentlig regnet med at dette blir en realitet fra første stund nyheten ble lagt fram, så har innstilt meg på at far skal ha 15 uker. Jeg synes allikevel at 10-12 uker var en fin løsning, syns familier bør få velge den største delen av fordelingen selv.

Dessuten mener jeg at hvis de skal snakke om likestilling så må du endre sånn at man får samme lønn som man får når man jobber slik at familier ikke rammes økonomisk dersom far tjener bedre enn mor. Og de 3 ukene mor må ta før fødsel bør gå på en egen kvote som ikke stjeler av hennes tid med barnet. Det samme må de 6 første ukene etter fødsel, som jo er medisinsk begrunnet.

Nå får mor 15 uker, far 15 uker og resten fordeles individuelt. Men mor må ta 3 uker før fødsel, og 6 uker etter er lovfestet at mor må ta pga at hun skal komme seg etter fødsel/medisinsk begrunnet. Dermed burde disse 9 ukene absolutt ikke regnes som likeverdige til fars 15 uker, som faktisk hverken har gått gravid eller født. Er tragisk at de snakker om å likestille noe som er så fundementalt forskjellig mellom kjønnene.. Jeg er for pappaperm, men det får være måte på hvor mye de skal styre oss....

Så ikke denne posten før nå, men jeg er HELT enig! Kunne skrevet dette selv.

Hvis den skal deles i 3 like deler så blir jo d ca 16 uker på far? Trodde de var 14 det var snakk om jeg (49 uker 100%)?
Det var flertall i opposisjon for å øke til 14 uker. Men så la regjeringen frem i statsbudsjettet at de ville 3-dele permisjonen og dermed blir det 15 uker (så vidt jeg forstår). Overraskende, da de tidligere hadde sagt de ville beholde 10 uker. Var visst venstre som trumfet det gjennom tror jeg.

Huff, er det lov å håpe på fødsel 3 uker før termin så man kommer inn under de gamle reglene og kan styre mer selv?

Erna Solberg har uttalt at tredelingen skal skje innenfor dagens ramme på 46 uker. Dersom man velger 100 % dekningsgrad er full permisjon 49 uker, så da antar jeg at det er de tre ukene før fødsel som er forbeholdt mor som holdes utenfor.

Jeg synes i grunn det er ganske frekt at dette frontes som en stor seier i likestillingens ånd, bare dager etter at regjeringen har gitt ESA tilbakemelding om at de ikke anser aktivitetskravet som diskriminerende. Tør påstå at dette får mye større konsekvenser for familiene det gjelder enn forskjellen mellom 10, 14 eller 15 uker fedrekvote.

Erna Solberg har uttalt at tredelingen skal skje innenfor dagens ramme på 46 uker. Dersom man velger 100 % dekningsgrad er full permisjon 49 uker, så da antar jeg at det er de tre ukene før fødsel som er forbeholdt mor som holdes utenfor.
Så bra. Men syns fortsatt de 6 ukene etter fødsel må holdes utenfor også [emoji4]

De tre ukene før fødsel et utenom, men ikke de 6 etter. Da disse er pliktige på tidspunkt er det faktisk ikke reelt likestilt.

Jeg er enig i noe fedrekvote og mødrekvote. Men synes dette er for mye. Er det likestilling å frata reelt valg? Er ikke likestilling at vi kan velge? At far kan ta det meste, eller mor det meste? Eller likt?
Håper å føde inne. 30.6 er omme.

Det er flere ting med foreldrepengeordningen, f.eks. Aktivitetskravet som må justeres om de skal fullt ut argumentere på likestilling.

Selv om det ikke er vedtatt så må man regne med at det blir sånn.:) Det går jo bra, men vil bestemme selv og ikke ha flere bundene uker.

Fantastisk skrevet! Helt enig!

En annen ting er at det kanskje blir vanskelig å søke permisjoner hos arb.giver når man ikke vet om det blir vedtatt, for sikkert ikke alltid like lett å gjøre om etter at arb.giver har antatt hvordan bemanningen blir.. ? Arbeidsgiver må jo i enkelte tilfeller få inn vikar.. Har de tenkt på det i en overgangsfase mon tro?

Er jo fremdeles en stund til vi skal søke permisjon, men vet jo ikke hvor lang tid det tar før det blir vedtatt.

Jeg er sterk motstander av forslaget... for oss som ønsker 80% dekning for å være lengst mulig hjemme med barnet vil dette bety at far får hele 20 uker! Jeg "mister" 10 uker ift hva jeg hadde med nr 1 og det synes jeg er trist.... far her er veldig glad for pappapermisjonen han skal ha, men er enig i mors store betydning for barn første leveår. Dette forslaget er bygd på prinsipper om menn og kvinners roller, ikke barnets behov (som det burde!), og at de argumenterer med større valgfrihet er jo helt bak mål... aldri følt meg så låst til en løsning før! Jeg kommer til å ta ut ulønnet i flere måneder for å føle at jeg skal strekke til som mor.... synes det er trist at politikere sine synsinger skal sette oss i den situasjonen!

Jeg er sterk motstander av forslaget... for oss som ønsker 80% dekning for å være lengst mulig hjemme med barnet vil dette bety at far får hele 20 uker! Jeg "mister" 10 uker ift hva jeg hadde med nr 1 og det synes jeg er trist.... far her er veldig glad for pappapermisjonen han skal ha, men er enig i mors store betydning for barn første leveår. Dette forslaget er bygd på prinsipper om menn og kvinners roller, ikke barnets behov (som det burde!), og at de argumenterer med større valgfrihet er jo helt bak mål... aldri følt meg så låst til en løsning før! Jeg kommer til å ta ut ulønnet i flere måneder for å føle at jeg skal strekke til som mor.... synes det er trist at politikere sine synsinger skal sette oss i den situasjonen!
Blir fars uker økt til 20 ved 80% dekning..? Vi tok 80% sist og da hadde fortsatt far andre 10 uker mener jeg..?

Back
Topp