Jeg har egentlig regnet med at dette blir en realitet fra første stund nyheten ble lagt fram, så har innstilt meg på at far skal ha 15 uker. Jeg synes allikevel at 10-12 uker var en fin løsning, syns familier bør få velge den største delen av fordelingen selv.
Dessuten mener jeg at hvis de skal snakke om likestilling så må du endre sånn at man får samme lønn som man får når man jobber slik at familier ikke rammes økonomisk dersom far tjener bedre enn mor. Og de 3 ukene mor må ta før fødsel bør gå på en egen kvote som ikke stjeler av hennes tid med barnet. Det samme må de 6 første ukene etter fødsel, som jo er medisinsk begrunnet.
Nå får mor 15 uker, far 15 uker og resten fordeles individuelt. Men mor må ta 3 uker før fødsel, og 6 uker etter er lovfestet at mor må ta pga at hun skal komme seg etter fødsel/medisinsk begrunnet. Dermed burde disse 9 ukene absolutt ikke regnes som likeverdige til fars 15 uker, som faktisk hverken har gått gravid eller født. Er tragisk at de snakker om å likestille noe som er så fundementalt forskjellig mellom kjønnene.. Jeg er for pappaperm, men det får være måte på hvor mye de skal styre oss....