Tusen takk for alle svar, og for gratulasjoner
Jeg lander mer og mer, og orka endelig sette meg ned og lese alle svarene deres.
Jeg kontaktet sykehuset på fredag fordi jeg en ukes tid hadde hatt det jeg trodde var mye tyntflytende utflod, men klarte ikke helt slå meg til ro med at det ikke var fostervannslekkasje. Alt så fint ut på ultralyd, godt med fostervann og lille hadde det bare fint, så ikke noe som tydet på lekkasje. Men prøven de tok viste at det var fostervann, noe legene trodde var feil resultat på grunn av en feil de hadde gjort når de steriliserte utstyret. Jeg ble innlagt og satt på antibiotika intravenøst "for sikkerhets skyld", i påvente av nye prøver dagen etter. Ingen, hverken jeg, mannen, eller legene trodde det var vannavgang.
Jeg hadde litt vondt i korsryggen, men har slitt med dette tidligere (før svangerskapet) også, og hadde målt snø tidligere på dagen, så trodde det kom av det. Tok en CTG på kvelden som ikke viste noen sammentrekninger. Gjennom natta hadde jeg vondt av og på, men tanken slo meg ikke at det kunne være rier, da det for det meste satt ryggen. Dessuten var det ikke verre enn at jeg fikk sove. Mor morgenen kom smertene fremover i magen også, og jeg tenkte at jeg måtte si ifra til jordmor om dette, men jeg ville vente til mannen kom, både for å ikke være alene tilfelle dårlige nyheter til svar, og fordi mannen er sykepleier og veldig trygg og god å ha i slike situasjoner. Han kom litt over 10.30, og nærmere 11 ringte jeg på jordmor og fortalte at jeg hadde vondt av og på. Hun skulle hente neste dose me antibiotika, og sa hun kunne lytte på meg og sånn samtidig. Nå var klokken ca 11. Jeg gikk på do, og når jeg kom tilbake sa jeg til mannen at "nå har jeg vondt altså". Jeg lenge meg over senga, det sa "knepp" og vannet kom som en foss. Jeg ble livredd når jeg skjønte hva som skjedde. Jordmor kom og ba meg sette meg ned på senga, men jeg sa at jeg følte det pressa på. Hun undersøkte meg og sa overrasket at "du skal føde du!". Jeg ble kjørt i all hast til fødestua. Det var ganske intenst, jeg følte jeg måtte presse og spurte om jeg kunne gjøre det. Fikk til svar at det bare var å presse. Smertene var der kontinuerlig, og jeg fikk ingen pause til å hente meg inn, med unntak av et øre øyeblikk jeg fikk til å puste ut litt før siste press før lille var ute. Han var ute 11.21. De holdt han opp så vi fikk se, før de tok han med til NFI.
Jeg var ganske raskt tilbake på rommet, og etter å ha spist to brødskiver fikk jeg lov til å komme og hilse på han.
Lille var 1667 gram og 43 cm. Han er virkelig en sterk og tapper liten gutt, foreløpig går det over all forventning med han. Han er stabil, alle prøver og målinger er fine. I dag har han ligget uten cpap hele dagen og takler det veldig bra!
Det er litt verre for mammaen å takle alt dette. Første dagen var jeg helt i sjokk, følte meg bare helt tom. Det første jeg tenkte når de hadde tatt han med fra fødestua var at kanskje bunaden passer på 17. Mai likevel. Heldigvis landa jeg fort, og følelsene har bare strømmet på siden jeg våknet dagen etter han kom.
Han ligger stort sett på brystet til enten meg eller pappaen i kenguru, og vi koser oss med det. Pappaen oppfordrer meg til å komme meg ut litt når han er med lille, men jeg synes det er kjempevanskelig. Har vært hjemme et par turer (bor ti min unna sykehuset), og vært med bikkja litt. Men jeg synes det er så vondt, samtidig som jeg jo vet at han har rett i at jeg har godt av å komme meg ut og gjøre andre ting enn å bare ligge inne på sykehuset.
Nettene er ekstra vanskelige, da pappaen må være hjemme med hunden vår, og jeg hverken får være med babyen min eller med pappaen hans. Andre natta lå jeg sammen med lille i mange timer, men jeg vet at jeg kommer til å bli ødelagt om jeg ikke får sove skikkelig om nettene..
Men, det viktigste er at vi blir godt ivaretatt og at lille har det bra! Hormoner og følelser får bare løpe løpsk en stund
Beklager for rekordlangt innlegg