ny vogn likevel...

Hvorfor er det en bedre løsning? Og for hvem er det en bedre løsning?

For barnet er det en bedre løsning, mener jeg. Fordi barn over ca 8 måneder stort sett må ligge i sportsvogn og ikke bagvogn (bagvogn er jo like bra som seng ute), og jeg kan ikke fatte at det skal gi en god søvnkvalitet å ligge fastspent i en trang vogn i forhold til å kunne strekke seg og krølle seg sammen, snu seg på magen eller ryggen som man ønsker etc.

Og selvsagt bedre for foreldrene å slippe å kjøpe en ekstra vogn kun for dette, men det er ikke et viktig argument for meg, jeg synes bare ikke det er en god løsning for barnet.

Men for barnehagen er det selvsagt en fordel å skyve den utgiften over på foreldrene og slippe styret med å lage til ordentlige soveplasser.

For barnet er det en bedre løsning, mener jeg. Fordi barn over ca 8 måneder stort sett må ligge i sportsvogn og ikke bagvogn (bagvogn er jo like bra som seng ute), og jeg kan ikke fatte at det skal gi en god søvnkvalitet å ligge fastspent i en trang vogn i forhold til å kunne strekke seg og krølle seg sammen, snu seg på magen eller ryggen som man ønsker etc.

Og selvsagt bedre for foreldrene å slippe å kjøpe en ekstra vogn kun for dette, men det er ikke et viktig argument for meg, jeg synes bare ikke det er en god løsning for barnet.

Men for barnehagen er det selvsagt en fordel å skyve den utgiften over på foreldrene og slippe styret med å lage til ordentlige soveplasser.

I bhg hos oss er det rett og slett ikke plass til at barna kan sove inne i senger, og alle de andre barnehagene i området rundt oss har egne sovevogner. Jeg trodde det helt ærlig var slutt på felles senger og madrasser i bhg pga hygienen jeg...70/80- tallsbarnehagene i Oslo kommune har jo rom til senger, men mange har jo gått over til vogner slik at de kan bruke det ekstra arealet til lek (og sikkert sånn at de kan ta inn flere barn- men det er en heeelt annen diskusjon og som jeg ikke er så begeistret for ;) )

Frøkna mi sov ute i vogn med ekstra sele i.. Det tryggeste er iallfall sele som sitter fastmontert i vogna fra før.. Har sett et tvillingpar som sover ute i Bhg nå.. Men på slutten når frøkna sov i vogn ute så hadde de hatt en episode med en unge som ble hengende i selen utenfor vogna . Dette rakk å skje fordi de måtte passe på både inne og ute samtidig.. Derfor sover ungene nå i senger ell på madrasser i Bhg etter det jeg har hørt

I vår barnehage sover barna i "vognrom" med tak og vegger, men det er ikke tett.
Det er for eksempel ved brann, enklere å trille ut 15 vogner, enn å bære ut 15 sovende barn.
Her i midt-norge er det ganske kalde vintre, å skulle barna sovet ute i vognskuret i 10 minus i senger, hadde det blitt fryktelig kaldt vil jeg tro. I tilegg har de muligheten til å ta med en vogn ut, dersom et barn gråter, eller flytte vogner inn når det er for kaldt for utesoving. Synes vogn i barnehagen er veldig greit med andre ord. Men alle kan jo ikke like det samme.

Back
Topp