Ny vogn for hvert barn?

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
Hvorfor må man noe som helst?

Tipper at mange som synes det er «sykt dyrt» med ny vogn for et nytt barn bruker like mye penger på den årlige sydenturen.

Vi reiser aldri til syden, og har ikke dratt på ferie i det hele tatt på fem år, annet enn besøk til familie.

Vi ville ha ny vogn til barn nummer to og kjøpte det. Akkurat den vi synes var finest, Emmaljunga Mondial med Deluxe understell. Bor i hus nå og ikke leilighet som da vi fikk første, og de to vognene fra første var dessuten blitt veldig slitne av mye bruk hver dag, blant annet 10km lange trilleturer i skogen og annet ulendt terreng de 5 månedene hun hadde kolikk, daglig.

Vi har tatt vare på Simo-vogna fra storesøstera selv om den er sliten for å bruke den som sovevogn i barnehagen når lillesøster begynner i barnehagen.

Vi prioriterer alle forskjellig. Vi er lite glad i å bruke mye penger på noe som varer bare dager, som ferier. Vi synes at å legge like mye penger som andre bruker på en ukes ferietur i noe man skal bruke daglig i 3 år er helt innafor.

Om vi bestemmer oss for å få et tredje barn vil vi nok bruke denne vogna igjen. Hvis ikke kan vi selge den brukt på Finn.

Jeg kan godt finne på å kjøpe ny vogn til hvert barn, det er jo mine penger og min prioritering :p
Jeg er for gjenbruk men det finnes jo virkelig grenser for hvor mye man skal bruke det. Kjøper jo nye sko og bil også, ettersom noe blir slitt og noe utdatert, det er like mye bruksvare som vogn?

Er jo så sykt dyrt med vogn. Hvorfor må man ha ny vogn for hvert barn? Har dere råd til det?
Man må vel ikke.. Håper ikke flertallet føler det presset. Om vognen fra førstemann er i god stand kan man heller kjøpe nye deler til den (tekstil) men mange synes vel det er stas med nytt stæsj. Vi kommer til å gjenbruke vår trofaste Bogaboo Buffalo oppdatert med nye farger. Bedre for lommeboken og ikke minst miljøet

Man må vel ikke det. Vi byttet inn eldste sin vogn fordi den røyk inne 1 år i bruk. Fikk det på garanti fra butikken. Men eldste fikk vel 3 vogner. Når yngste kom ble det 2 til. Kun 1 vogn ble kjøpt helt ny og til full pris. Det var den første som ble byttet inn.

Man må ikke det nei, men om en har råd og føler behov så værsågod. Vi har to vogner, og det er jo egentlig råflott. Men de dekker litt forskjellige behov, og er brukt omtrent like mye så for oss var det nødvendig, for andre er det helt unødvendig igjen.

Hvorvidt vi kjøper en ny når vi skal ha en til får vi se på. Vi har råd, så gjenstår å se om vi har behov, og ev. hvilket behov. :)

Kjøpte brukt emmaljunga edge duo vogn...ble gravid med nr 2 ganske kort tid etter, så beholdt vogna . Solgte den etterpå, for vi skulle ikke ha flere med det samme og jeg gidder ikke lagre barnevogn.

Jeg reagerte på at mange kjøpte flere vogner til samme barn. Endten fordi det vokste ut av vogna. Hva er vitsen med å kjøpe så liten vogn. Jeg kjøpte stor vogn nettopp fordi jeg skulle slippe å kjøpe ny. Var i Syden, så kjøpte en trille på loppis til 100 kr... Kjøpte en tvillingvogn på kampanje som jeg brukte når jeg gikk inn til byen, da vi bare hadde en bil. Så brukte den flittig 1 års tid før jeg solgte for samme pris.

Så på vogn på nett nå, til over 20 lapper ...det er horribelt spør du meg ...

Men fint for meg at det finnes folk som bytter ut i hytt og pine, for da kan vi gjøre kupp :)

Vi brukte samme vogn til nr. 1 og nr. 2., men etter en liten "ulykke anså vi den ikke som trygg til tredjemann og kjøpte ny.
Barnehagen våre barn har gått i trenger vi ikke ta med sovevogn (det stod barnehagen for), og vi stoler på de ansatte, vi forklarte dem problemene med vognen (ikke noe problem så lenge vognen står stille) og donerte den som sovevogn.

Jeg følte vel egentlig heller at «presset» gikk på at man bør bruke vogna igjen på barn nummer to. Har følt mange ganger at vi har måttet forsvare at vi kjøpte ny vogn. Men det var noe vi ville og er veldig glad for at vi gjorde (forøvrig var den ikke helt ny, kjøpte 2017-modellen svært pent brukt (som ny), så vi fikk den for 7500 og ikke 11500).

Men det blir jo sett på som råflott og en del folk tror man har masse penger man kan hive rundt seg om man tar et slikt valg. Det spiller liksom ikke noen rolle at vi hadde brukt den forrige hver dag i 3 år og den var helt utslitt, eller at vi ikke reiser på ferier (som per tur fort koster myye mer enn en vogn til 7500, og som fører til masse CO2-utslipp)

Tror at uansett hva man velger og ikke velger bør vi alle bli flinkere til å stå for valgene vi tar og ikke føle for å forsvare det for noen andre. Vi prioriterer alle forskjellig :)

• Liker
Reactions: BMC
Vi så ikke noe behov for å kjøpe ny vogn, så vi brukte den samme til alle tre. Kjøpte en pent brukt sportstrille til yngste i tillegg, da den vi hadde ble ødelagt.

At andre ønsker å kjøpe nytt og prioriterer det er imidlertid helt opp til hver enkelt, skjønner at det er stas med nytt utstyr :-)

Vi har brukt samme vogn til alle fire. Eldste er 7 år. Super vogn, og veldig koselig at alle har brukt den :)

Vi brukte samme vogn til begge to, solgte den til venninnen min, hun brukte den til begge barna sine.
Trenger ikke alt nytt til hvert barn. Så lenge det er i god stand ser ikke jeg poenget i å kjøpe nytt.

Måtte ha ny til nr 2. Nr 1 vogn var arvevogn og var ganske gammel i utgangspunktet. Så den var tid for søppeldynga.

Nr 2 ble kjøpt på ett salg man ikke kunne unngå [emoji16]

Bruker samme vogna vi.

Back
Topp