Ny samboer med katt

Tanntrollet09 skrev:

*Emma08* skrev:
Jeg syntes det blir litt feil å la mannen velge mellom dere og husdyret sitt.
ikke for å være slem, men..
Han hadde den før dere flyttet sammen, så du var jo klar over katten, så da syntes jeg det blir feil i ettertid å be han velge! Han er jo tydeligvis veldig glad i katten sin.

Syntes dere skal prøve noe av det som står over her:) 

Men hun kunne jo ikke vite at katten kom til å pisse og drite inne da.

Nei, klart ikke det.
Men jeg syntes det blir feil å be han velge forde. 
Katten er jo et familiemedlem for han. 

Feliway heter det ja! Ja dette fungerte her da jeg fikk katt nummer to og de ikke gikk så bra sammen. Verdt å teste ut, siden katten gjør fra seg inne så er det noe galt en frisk katt som trives og har det bra gjør ikke slik. Hvordan hadde katten det før? Hva gjør dere andeledes, gir dere katten oppmerksomhet osv. Så må du vaske med tøy vaskemiddel der han har gjort i fra seg, da fjerner du lukt, men du etterlater deg ingen lukt.

høres nesten ut som katta her det der.han gjør ikke ifra seg inne. men spiser flaskesmokker og er sjalu på ungene. så umulig å slippe han av synet i 2 sec. jeg har han ut på trappa så fort jeg får mulighet og som regel så ender det opp med krangel her for det er da så synd på katten. men nå har jeg fåt nok av hele katta. en katt som er på kjøkkenbenker og stjeler flaskesmokker ifra oppvaskmaskina og spiser dem i stykker er ikke noe jeg ønsker å ha i hus. så blir nok en krangel til her å før katta blir borte for nekter å ha en katt som er sjalu på ungene og gjør alt for å finne på faenskap. henger på døra og mjauer hele natta (til og med hos naboene så spørs hvor lang tid det tar før det blir lite populært i nabolaget her).

men min er flaskeoppmatet da hans mor stakk når han var født så han vil ha all min oppmerksomhet selv. etter babyen ble født har det blitt mye verre og han er overhodet ikke blid for det. tar ikke sjangsen på at han kan gå opp i senga til babyen om natta for han prøver hvis han er inne.

Er glad i katter og har hatt 2 selv, dette er en rolig og grei pus ellers :) Der samboeren min bodde før fikk katten gå ut å inn sånn som den selv ville, og han har egentlig ikke brydd seg med at den går på benker og slikt, så såklart er dette en omstilling for pus. Men skjønner jo nå at vi kanskje burde dra å sjekke om det er noe som feiler pus pga avføringsproblemet. Sier det igjen, vi er ikke ute etter å gi fra oss katta eller avlive den, vi vil at vi alle 4 skal ha det bra og være trygge hjemme :)

Muffin^ skrev:
Avlivning er ikke ett alternativ, er glad i katta, men mener at vi alle må gjøre en innsats for at dette skal funke :) Problemet mitt er at samboeren min ikke vil ha katta innestengt på ett rom om natta, han vil at den skal få gå fritt, å med at den gjør fra seg overalt er ikke dette noe jeg vil. Får heller ikke lov av huseier til og ha innekatt, så katten må ut noen timer om dagen. Katten er nylig kasterert ( 3uker siden ) alt dette med avføring inne og å nekte å gå ut har skjedd etter at den er kastrert, eneste det har hjulpet med er at han ikke er aggresiv mot jenta mi lengre. Vi har kjøpt han ny do, tatt kontakt med vetrinær for hjelp, vetrinæren som anbefalte eget rom til katta. Han har en do uten lokk, og en med for å prøve å se hva han foretrekker, vi kjøper sand fra dyrebutikk, katta har splitter nytt klorestativ som er stort med flere "etasjer" ny seng, og kontorstolen han bruker mest til å ligge på. Vi har også tenkt å prøve feliway? noen som har erfaringer med dette? kan han ha fått noen slags komplikasjoner fra kastreringen som gjør at han nå gjør fra seg overalt? :S

Jeg ville ringt en annen dyrlege... En dyrlege som anbefaler deg å stenge katten inn på en kott om natta høres litt... merkelig ut. Mat fra dyrebutikk er også å anbefale.:) 

Det med avføring etter kastreringen ville jeg som sagt tatt med pusen inn til vetrinær for å sjekke, for det e rgodt mulig det er en sammenheng der.

Boddøra er åpen hele dagen, og pus går inn dit ofte. Rommet ble anbefalt for at pus skulle ha en plass han kunne gå å være i fred, om han ville bort fra datteren min.
På rommet har han sengen sin, mat og vann, klorestativ og leker, og min datter har ikke tilgang dit, så rommet er altså hans fristed. Om natta blir pus stengt inne på rommet, altså fra ca 0100 - 0500, ikke mange timene, og han klager heller ikke når han er der. Vi vil jo såklart at pus skal trives hos oss, dette er jo hannes hjem også, og vi er ikke ute etter og avlive eller kvitte oss med pus, om det viser seg at han er frisk og rask, men bare ikke trives må jo overveie og gi han bort, men vi håper jo på å finne en løsning som fungerer sånn at alle skal ha det bra her. Vi har de siste dagene prøvd å gå tur, og da har pus fulgt etter, men dette er også ei katt som før elsket å være ute, men det er etter kastreringen at han nekter å gå ut og har fått det avføringsproblemet.. Skal prøve å gå over det han har gjort fra seg på nytt med vasketipsene, så skal vi få pus sjekket hos dyrelegen. Viste ikke at matbutikk kattemat kunne gi nyreskader og urinveisinfeksjon, det er ingen problem for oss og gå over til dyrebutikkmat:) Katta er ellers kjempekosen og snill. Det er en kjempefin katt, og ingen av oss har lyst til å gi han vekk

Edit: kattematen står på kjøkkenet som er rett ved boden, vi fikk høre at mat og do ikke skulle være i nærheten av hverandre, og at dette også kunne medføre til at katten ikke ville bruke doen..

Hufsetrulta skrev:
Høres ut som katta misstrives :( Håper virkelig ikke dere har tenkt til å avlive katten hvis dere ikke kan ha den mer. Håper dere vil omplassere den. Det er mange som ønsker seg en innekatt som trives best inne.... Tviler på at den vil "drite" overalt hvis den trives og ellers er frisk.

Heller avlive katten enn at datteren skal bli avlivet da. Katten angriper henne og pisser overalt. Katter kan også bli sjalu. Har selv hatt to katter som helst skulle ha sett at jeg sa opp jobben. Når jeg ikke var hjemme, så pisset de i støvlene mine. Og det var KUN mine. Bare mine ting de pisset på. Det å få omplassert en katt kan bli utrolig vanskelig. Her i Bergen har dyrebeskyttelsen til tider sagt at de ikke kan ta i mot dyret. Så heller datteren enn katten sier nå bare jeg. Høres ut som katten er sjalu og ikke vil innfinne seg med at det bor et lite menneske som trenger mye oppmerksomhet.

Lissyjane skrev:

Hufsetrulta skrev:
Høres ut som katta misstrives :( Håper virkelig ikke dere har tenkt til å avlive katten hvis dere ikke kan ha den mer. Håper dere vil omplassere den. Det er mange som ønsker seg en innekatt som trives best inne.... Tviler på at den vil "drite" overalt hvis den trives og ellers er frisk.

Heller avlive katten enn at datteren skal bli avlivet da. Katten angriper henne og pisser overalt. Katter kan også bli sjalu. Har selv hatt to katter som helst skulle ha sett at jeg sa opp jobben. Når jeg ikke var hjemme, så pisset de i støvlene mine. Og det var KUN mine. Bare mine ting de pisset på. Det å få omplassert en katt kan bli utrolig vanskelig. Her i Bergen har dyrebeskyttelsen til tider sagt at de ikke kan ta i mot dyret. Så heller datteren enn katten sier nå bare jeg. Høres ut som katten er sjalu og ikke vil innfinne seg med at det bor et lite menneske som trenger mye oppmerksomhet.

Sier meg enig med Lissyjane. For meg er det ikke "problematisk" å velge mellom et dyr og et menneske hvis man har prøvd det man kan.

Mallory Weiss skrev:

Lissyjane skrev:

Hufsetrulta skrev:

Sier meg enig med Lissyjane. For meg er det ikke "problematisk" å velge mellom et dyr og et menneske hvis man har prøvd det man kan.

Så lenge man har gjort ALT man kan for å prøve å få det til å fungere er jeg enig... Men det finnes mange dyreelskere der ute som helle rvil ta til seg en frisk og fin katt enn å høre at den blir avlivet. Når et dyr tisser på tingene dine og bare dine, så er det ofte et tegn på at dyret ikke liker deg. Skal ikke si at det er det i ditt tilfelle Lissyjane, men ofte er det det som er greia...

CaritaA skrev:

Mallory Weiss skrev:

Lissyjane skrev:

Hufsetrulta skrev:

Så lenge man har gjort ALT man kan for å prøve å få det til å fungere er jeg enig... Men det finnes mange dyreelskere der ute som helle rvil ta til seg en frisk og fin katt enn å høre at den blir avlivet. Når et dyr tisser på tingene dine og bare dine, så er det ofte et tegn på at dyret ikke liker deg. Skal ikke si at det er det i ditt tilfelle Lissyjane, men ofte er det det som er greia...

Det er veldig ofte et tegn på sjalusi også. At de vil at du skal gi dem mer oppmerksomhet. Han ene katten faket til og med en skade for å få oppmerksomhet. Det gikk faktisk så langt at vetrinæren tilbudte en kattepsykolog. Heldigvis sluttet han og halte like etter det. Jeg synes det var flaut å ta med meg katten til psykolog :p

Jeg ville helt klart  prøvd Feliway, har veldig god erfaring med denne selv! Sett den i rommet som katten oppholder seg mest, ikke større en 70kvm!
Katten sliter nok med å tilpasse seg,hvis den er vant med å bo alene med din samboer før han møtte deg!

Veldig mange katter er veldig sensitive med nye ting og steder, du skrev at han hadde ny kattekasse og det alene kan være enn grunn nok til at han tisser og bæsjer utenfor kassen:(

Jobber selv med dyr og har veldig god erfaring med feliway, men bruk diffuseren som du setter i stikkontakt og kjøp en spray som du sprayer der han gjør fra seg!
Denne diffuseren må skiftes hver 4-5 uke og sett den ikke bak en bikhylle etc!

Lykke til:)

Pur idioti.

Ville tyatt å lagt ut katten på finn.no i håp om at noen ville ha den, som kan ha den inne, og kanskje ikke har barn.

bare idiotisk at det skal bli så mye arbeid spesielt for deg og at det skal gå ut over datteren din.

Hadde min samboer virkelig ikke forstått dette, så hadde jeg blitt rasende. Så kunne han vell dratt på dør selv også.

Jeg svarer som de fleste andre, ta katten med til dyrlegen! Forklar hva som foregår, og at det har begynt etter kastereringen.

Jeg har en katt som fikk en kjempereaksjon etter sterilisering, dyrlegen tror at ho kan ha "våknet" under operasjonen og fått traumer. Ho begynte blandt annet å tisse på tepper og håndklær som havnet på gulvet. Vi gikk til innkjøp av en god spray som heter "piss off" som fjerner tisselukt som kan brukes på gulv, sofaer, tepper osv, vasket og skrubbet badegulv (ikke med salmiakk, da tisser de bare mer), og laget en streng regel om at ingenting skal ligge på gulvet og at sandkassa skal spas ut av hver dag og vaskes ut av to ganger i uka. I tillegg fikk ho masse ro når ho trengte det, og vi lekte med henne og aktiviserte henne hver dag. Det tok lang tid, men nå er ho en veldig nydelig og snill, om enn litt nervøs, katt. Ho tisser fortsatt på håndklær hvis de ligger på badegulvet, men der skal jo ikke håndklærne ligge likevel!

Altså: dyrlegebesøk, tissespray, ren do, grundig rengjøring der ho har gjort fra seg og masse kjærlighet og tålmodighet! :)

Ps. Kastererte katter blir gjerne mer glad i å være inne, sånn er det bare.

Vi har hatt kjempe god effekt av feliway på vår katt som ikke trivdes etter flytting. Kommer også til å kjøpe det igjen før babyen kommer. Jobber hos veterinær, er det lenge siden katten har fått markkur? som flere over skriver høres det ut som noe plager katten. Det kan være stress relatert. Finnes også et fôr fra royal canin som heter calm som kan være fint for katten deres, du kan lese om det her: http://www.royalcanin.no/produkter/products/dietter-hos-veterinaer/vet-diet-feline-dietter-til-katt/calm-cc-36 jeg ville prøvd både feliway og royal canin calm + Evt en markkur om det er mer enn 3 mnd siden siste behandling.

Lissyjane skrev:

CaritaA skrev:

Mallory Weiss skrev:

Lissyjane skrev:

Hufsetrulta skrev:

Det er veldig ofte et tegn på sjalusi også. At de vil at du skal gi dem mer oppmerksomhet. Han ene katten faket til og med en skade for å få oppmerksomhet. Det gikk faktisk så langt at vetrinæren tilbudte en kattepsykolog. Heldigvis sluttet han og halte like etter det. Jeg synes det var flaut å ta med meg katten til psykolog :p

Katten angriper ikke datteren da.. Virker som om det er svært lett for dere å velge avlivning som det beste alternativet... hvorfor velge det? Når det går ann å gi den bort?

Men jeg ville absolutt å tatt den med til veterinæren.. er en grunn til at han gjør fra seg utenfor kassen sin.. katter er stort sett renslige dyr.. og det at han ikke er det. tryder på at at han enten ikke trives.. eller kan være syk..

hvorffor ikke bare ta han med til veterinæren? Du sier jo selv at det er først etter kastrering at han har blitt sånn..;)

mammatileijente skrev:

Lissyjane skrev:

CaritaA skrev:

Mallory Weiss skrev:

Lissyjane skrev:

Hufsetrulta skrev:

Katten angriper ikke datteren da.. Virker som om det er svært lett for dere å velge avlivning som det beste alternativet... hvorfor velge det? Når det går ann å gi den bort?

Men jeg ville absolutt å tatt den med til veterinæren.. er en grunn til at han gjør fra seg utenfor kassen sin.. katter er stort sett renslige dyr.. og det at han ikke er det. tryder på at at han enten ikke trives.. eller kan være syk..

hvorffor ikke bare ta han med til veterinæren? Du sier jo selv at det er først etter kastrering at han har blitt sånn..;)

HVOR står det noe om avlivning?????

DenicaD skrev:
Pur idioti.

Ville tyatt å lagt ut katten på finn.no i håp om at noen ville ha den, som kan ha den inne, og kanskje ikke har barn.

bare idiotisk at det skal bli så mye arbeid spesielt for deg og at det skal gå ut over datteren din.

Hadde min samboer virkelig ikke forstått dette, så hadde jeg blitt rasende. Så kunne han vell dratt på dør selv også.

!!
skaffer man seg dyr, så hjelper man dyret til å finne seg til rette/ha det bra. man gir det ikke bare vekk når det blir vanskelig.
hun sier jo at han ikke angriper datteren mer, nå når han er kastrert.
katter er like viktige som alle andre dyr.

virker som om Hi er kjempeflink, og sjekker ut alle muligheter her, og tar ansvar! kjempebra!

Lissyjane skrev:

mammatileijente skrev:

Lissyjane skrev:

CaritaA skrev:

Mallory Weiss skrev:

Lissyjane skrev:

Hufsetrulta skrev:

HVOR står det noe om avlivning?????

så ikke det jeg heller.  men er jo ikke et valg mellom datter eller katt.   her vil hun velge begge deler, er jo et familiemedlem.  og så hjelpe katten.

dyrebeskyttelsen sa til meg at de nekter aldri noen å levere katten deres til dem, de finner heller fosterhjem hvis de har fullt.  men kanskje de nektet før, ikke vet jeg.
de gjør iallefall en kjempejobb!  =)

Mrs Lutz skrev:
høres ut som en katt som ikke trives...

jeg tror jeg ville latt katten være ute mens dere var på jobb, da kan han stå å jamre seg så mye han vil til ingen nytte (og naboene er vel også på jobb). kanskje han lærer etterhvert at det ikke hjelper å jamre fordi det aldri kommer noen å lukker opp uansett.

ser ikke vitsen med at luftrenseren skal rense bedre uten katten i hus... det er jo hår og hudflass etter den overalt allikevel sikkert...?

Ang soverom på natten er jo bare å lukke døra. Hopping på benker og kloring på sofa er oppdragelesspørstmål. har du en sta katt kan det nok kreve litt tid og innsats.

det er viktig å vaske gulvene godt der hvor den har gjort fra seg, ellers kjenner den lukten og gjør fra seg der igjen. sett en skål med eddik der eller legg appelsinskall der. det kan du gjøre med kjøkkenbenker også (og sofakant kanskje?). Kjøp et klorestativ og heng opp på veggen (noen katter liker å ha de liggende på gulvet). finnes kattemynte du kan gni det inn med, de liker den lukten.

det er jo din samboers katt så han bør jo gjøre en innsats. men høres ikke helt bra ut for katten din å bo sammen med 2 stk som ikke liker den (du og datteren din). er du i det hele tatt glad i dette familiemedlemmet?

For et spørsmål om hun i heile tatt er glad i dette familiemedlemmet! Først å fremst hadde hun selv 2 katter før. Åså skrev ho jo at i begynnelsen var alt bra men at katten etter kvært begynte å bli AGRESSIV mot barnet som i tillegg har astma. Å med alt hår å lukt av katt tiss å basj som ødelegger gulvet fordi det trekker inn i materialet så er det heller ikke akkurat trygt men heller helsefarlig. Det er vel heller dem som ikke har det bra med en agressiv katt som ikke liker den nye huseiern og barnet!! 
Hadde kastet ut dette kattedyret med en gang om det hadde vist aggresiv adferd mot mitt barn. Å æ er selv glad i katter. Men et dyr hadde aldri fått samme plassen i mitt liv som mitt eget barn. 

CaritaA skrev:

Carolin26 skrev:
Ka som er viktiger for din nye samboer. Katten eller dåkkers forholdt ???
Virker for mæ at katten er viktiger for han enn du å barnet. Synnes det er kvalmt at katten basjer å tisser inn. Det går jo også på helse å at ting blir ødelagt. Ville fått han til å forstå at han må ta et valget om ka han vil mest. Så få du no ser kor mye dere betyr for han. 

Latterligste kommentaren ever. Du har tydeligvis aldri vært skikkelig glad i et kjæledyr, og burde ikke omtale deg om hva hennes samboer føler og ikke føler for både henne og katten. Jeg selv har verdens nydeligste pus, som er et familiemedlem her i huset. Hadde samboeren min sagt "meg eller katten?" hadde samboeren min fått langefingeren min pressa oppi trynet og beskjed om å komme seg til helvete ut. Heldigvis liker han også katter, så vi slipper det scenarioet.

Til TS: Katten er enten syk, eller har det ikke bra hos dere. Ikke for å være slem, men det er virkelig ikke rart når han/hun blir behandlet som en giftig rotte i hjemmet deres. Jeg mener som sagt at et kjæledyr er et familiemedlem, og når man inviterer en inn i sitt hjem bør man kanskje sette seg inn i hva det vil si å ha pus. Jeg har på følelsen at katten hadde et ganske anderledes og bedre liv alene med din samboer, og det vil ta lang tid før den vil omstille seg.

Hvis katten ut av det blå har begynt å vise agressivititet ovenfor din datter, så er det godt mulig at din datter kanskje har gjort noe hun ikke burde gjort mens du hadde ryggen til? Nevøen min var ram på å snike seg etter kattene til foreldrene mine for å slå de, men var kosete og snill med de når vi var i samme rom.

Også må du ikke tro at samboeren din er MER glad i katten enn i deg, men det han føler for den katten er nok noe helt annet enn du vil forstå.

men ja... i første omgang ville jeg gått til dyrlegen og sjekket at alt er som det skal, fordi katter en renslige dyr og tisser som regel ikke inne uten en grunn
Kanskje dere ender med å måtte omplassere... Hvis pus ikke har det bra hos dere, vil jo det være beste alternativet såklart.

Ka vet du om æ noen gang har vært skikkelig glad i et kjæledyr?  Har selv hatt forskjellige tamme kjæledyr fra fugel, rotte, kanin, (fisk) til katt opp gjennom livet. Men når et dyr har agressiv adferd mot mitt barn synnes æ ikke det er greit. Gjør du???? I tillegg til helsproblemer som kan oppstå når enn har astma å katten gjør fra seg inne. Synnes sikkert det er ingen problem det du??? Barnet er absolutt viktiger enn en katt eller hvilken som helst kjæledyr sålenge det ikke er trygt. Ville snakket med veterinær om ka som kan feile katten som alle andre sir her å men om det ikke blir bedre så må enn jo finne enn annen løsning.

Back
Topp