Ny samboer med katt

Pimkie

Betatt av forumet
Trenger litt hjelp.

Jeg har akkurat fått meg ny samboer, som også har en katt.
Katten kom hit tidlig i november, og da gikk ting egentlig helt fint. Katten hadde kattedo i starten for at han skulle få bli kjent her, men vi hadde en avtale om at denne skulle vekk etter en stund å at katten da måtte være ute om natten og ellers når vi er borte.

Katten, en hannmons på 4år, begynte etterhvert å vise aggresiv adferd mot datteren min, og begge gangene er det han som har oppsøkt henne. Datteren min kan nå vise tegn på at hun ikke vil leke på gulvet alene lenger, å går i ring rundt katten, mens andre dager går ting greit. Jeg er også blitt mer redd, så dagligdagse ting som å gå på do, ta en dusj, la hun være litt alene på stua mens jeg er på kjøkkene osv er blitt vanskelige...

Vi har nå fått pusen kastrert, men dette skapte ett nytt problem...
Katten nekter og være ute! Slipper vi han ut (Gjerne om natta) Blir han stående og jamre hele natta, dette blir selvfølgelig ett irritasjonsmoment for oss, og våre naboer. Grunnen til at jeg vil ha katten ute om natten er pga at jeg er allergisk, og min datter  har asma, så trenger at luftrenseren får stått litt alene å renska opp hær.
Har tidligere hatt to katter selv, uten at dette var noen problem siden de var glade i å være ute.

Etter mye krangling mellom meg og min samboer har pus nå fått eget rom på boden, med kattedo, katteseng, hans elskede kontorstol, leker, mat og vann. Men katten nekter fremdeles og gå på do i doen sin, han tisser og bæsjer på gulvet! Noe som er ekstra problematisk med parkettgulvet mitt, som nå buler ut hær og dær:( Pga at han nekter og være ute blir han stengt inne på denne boden vær natt, men dette er ikke min samboer helt fornøyd med, han mener katten skal få være løs på stua. Noen av grunnene til at han blir stengt inne er pga at han tisser og bæsjer overalt, jeg vil ikke at han skal ha mulighet til å komme seg inn til min datters rom om natta, han bruker sofaen til klorestativ, å går på benker og bord.

Fant også igår ut at katten har brukt terassen ute til toalett... Der var det sikkert ett halvt kilo bæsj gravd ned i snøen, og flere liter tiss! Så hele terrassen må storrengjøres til sommeren. Har også prøvd å sette ut bur og slikt til katten ute så han skulle få ekstra ly ( Har innebygd inngangsparti med tak og vegg ) men dette ble brukt som kattetoalett! *doh*

Jeg og samboeren min krangler nå flere ganger daglig om denne katta, og dette sliter på forholdet vårt, når vi ellers har det veldig fint... Han mener at jeg er hjerteløs å kald mot katta, men føler selv at jeg gjør mitt for at ting skal funke, men har også en datter som må få trives og være trygg i sitt eget hjem. Vær gang vi krangler om dette truer samboeren med at han ikke orker mer, at han vil flytte ut osv.

Vil ellers si at katten er rolig og snill, og ønsker ikke å avlive katten, så håper på tips og råd for at vi kan få det bedre alle 4:)

Ka som er viktiger for din nye samboer. Katten eller dåkkers forholdt ???
Virker for mæ at katten er viktiger for han enn du å barnet. Synnes det er kvalmt at katten basjer å tisser inn. Det går jo også på helse å at ting blir ødelagt. Ville fått han til å forstå at han må ta et valget om ka han vil mest. Så få du no ser kor mye dere betyr for han. 

Jeg og mannen min fikk katt for 3 år siden og det var en ordentlig drittkatt. Vi krangla hver dag om den jævla katta så det endte med at vi leverte den tilbake for vi gadd ikke at det skulle bli så mye krangling at vi skulle skille lag for en katt

Er det jeg er redd blir å skje her.. Virker som han heller vil ta katta med seg å flytte. Jeg mener da at det ikke er noen vits at vi er sammen om vi ikke kan bo sammen, klarer ikke se for meg en framtid ilag da, hvordan skal man kunne starte en familie og ha en framtid sammen om man ikke klarer bo sammen?

Om ungen din har astma og katten driver å pisser og driter inne, så kan hun fort bli verre. Det er forresten er dritekkelt at katten gjør fra seg inne. Og det trekker jo inn i golvet, så golvet burde dere byttet.

Høres ut som katta misstrives :( Håper virkelig ikke dere har tenkt til å avlive katten hvis dere ikke kan ha den mer. Håper dere vil omplassere den. Det er mange som ønsker seg en innekatt som trives best inne.... Tviler på at den vil "drite" overalt hvis den trives og ellers er frisk.

ville funnet ut hvorfor han tisser inne.   friske katter skal ikke gjøre det.

gir dere matbutikkmat?  det er IKKE bra.  er alt for mye salt i det, er som å gå på mac donnalds hver dag.
de får nyreproblemer og urinveisinf. som fører til tissing på gulvet.
kan jo være dette?

ville ikke avlivet en frisk katt iallefall, men ser at du ikke skal velge dette :)

Det første som slår meg er at katten burde blitt tatt med til vetrinær for å utlukke evnt. sykdommer. Ofte når katter gjør fra seg inne er det pga. de ikke er frisk..

høres ut som en katt som ikke trives...

jeg tror jeg ville latt katten være ute mens dere var på jobb, da kan han stå å jamre seg så mye han vil til ingen nytte (og naboene er vel også på jobb). kanskje han lærer etterhvert at det ikke hjelper å jamre fordi det aldri kommer noen å lukker opp uansett.

ser ikke vitsen med at luftrenseren skal rense bedre uten katten i hus... det er jo hår og hudflass etter den overalt allikevel sikkert...?

Ang soverom på natten er jo bare å lukke døra. Hopping på benker og kloring på sofa er oppdragelesspørstmål. har du en sta katt kan det nok kreve litt tid og innsats.

det er viktig å vaske gulvene godt der hvor den har gjort fra seg, ellers kjenner den lukten og gjør fra seg der igjen. sett en skål med eddik der eller legg appelsinskall der. det kan du gjøre med kjøkkenbenker også (og sofakant kanskje?). Kjøp et klorestativ og heng opp på veggen (noen katter liker å ha de liggende på gulvet). finnes kattemynte du kan gni det inn med, de liker den lukten.

det er jo din samboers katt så han bør jo gjøre en innsats. men høres ikke helt bra ut for katten din å bo sammen med 2 stk som ikke liker den (du og datteren din). er du i det hele tatt glad i dette familiemedlemmet?

Katter er renslige dyr, gjør de fra seg inne er det som regel enn grunn. Jeg vill sjekket katten hos dyrlegen, Så hadde jeg prøvd slik lukt som katter blir mer beroliget av og ikke minst trives bedre. Og ingen katt trives med å bli stengt inne på ett rom uansett. Så svaret ditt er vel at katta ikke trives hos dere. Jeg hadde katt når jeg fant min samboer flyttet inn, og jeg må si at jeg hadde valgt katta før han om min samboer hadde bedt meg velge, mine dyr er som ett familiemedlem for meg. Og katten var der først. Heldigvis var han glad i dyr.

Da hadde jeg prøvd å få pusen omplassert altså. Det der hadde jeg ikke orket, og særlig ikke ungen ikke er trygg i sitt eget hjem lengre.

Jeg syntes det blir litt feil å la mannen velge mellom dere og husdyret sitt.
ikke for å være slem, men..
Han hadde den før dere flyttet sammen, så du var jo klar over katten, så da syntes jeg det blir feil i ettertid å be han velge! Han er jo tydeligvis veldig glad i katten sin.

Syntes dere skal prøve noe av det som står over her:) 

Hvor lenge har katta bodd hos deg? Er han kjent der ute?

Avlivning er ikke ett alternativ, er glad i katta, men mener at vi alle må gjøre en innsats for at dette skal funke :) Problemet mitt er at samboeren min ikke vil ha katta innestengt på ett rom om natta, han vil at den skal få gå fritt, å med at den gjør fra seg overalt er ikke dette noe jeg vil. Får heller ikke lov av huseier til og ha innekatt, så katten må ut noen timer om dagen. Katten er nylig kasterert ( 3uker siden ) alt dette med avføring inne og å nekte å gå ut har skjedd etter at den er kastrert, eneste det har hjulpet med er at han ikke er aggresiv mot jenta mi lengre. Vi har kjøpt han ny do, tatt kontakt med vetrinær for hjelp, vetrinæren som anbefalte eget rom til katta. Han har en do uten lokk, og en med for å prøve å se hva han foretrekker, vi kjøper sand fra dyrebutikk, katta har splitter nytt klorestativ som er stort med flere "etasjer" ny seng, og kontorstolen han bruker mest til å ligge på. Vi har også tenkt å prøve feliway? noen som har erfaringer med dette? kan han ha fått noen slags komplikasjoner fra kastreringen som gjør at han nå gjør fra seg overalt? :S

Carolin26 skrev:
Ka som er viktiger for din nye samboer. Katten eller dåkkers forholdt ???
Virker for mæ at katten er viktiger for han enn du å barnet. Synnes det er kvalmt at katten basjer å tisser inn. Det går jo også på helse å at ting blir ødelagt. Ville fått han til å forstå at han må ta et valget om ka han vil mest. Så få du no ser kor mye dere betyr for han. 

Latterligste kommentaren ever. Du har tydeligvis aldri vært skikkelig glad i et kjæledyr, og burde ikke omtale deg om hva hennes samboer føler og ikke føler for både henne og katten. Jeg selv har verdens nydeligste pus, som er et familiemedlem her i huset. Hadde samboeren min sagt "meg eller katten?" hadde samboeren min fått langefingeren min pressa oppi trynet og beskjed om å komme seg til helvete ut. Heldigvis liker han også katter, så vi slipper det scenarioet.

Til TS: Katten er enten syk, eller har det ikke bra hos dere. Ikke for å være slem, men det er virkelig ikke rart når han/hun blir behandlet som en giftig rotte i hjemmet deres. Jeg mener som sagt at et kjæledyr er et familiemedlem, og når man inviterer en inn i sitt hjem bør man kanskje sette seg inn i hva det vil si å ha pus. Jeg har på følelsen at katten hadde et ganske anderledes og bedre liv alene med din samboer, og det vil ta lang tid før den vil omstille seg.

Hvis katten ut av det blå har begynt å vise agressivititet ovenfor din datter, så er det godt mulig at din datter kanskje har gjort noe hun ikke burde gjort mens du hadde ryggen til? Nevøen min var ram på å snike seg etter kattene til foreldrene mine for å slå de, men var kosete og snill med de når vi var i samme rom.

Også må du ikke tro at samboeren din er MER glad i katten enn i deg, men det han føler for den katten er nok noe helt annet enn du vil forstå.

men ja... i første omgang ville jeg gått til dyrlegen og sjekket at alt er som det skal, fordi katter en renslige dyr og tisser som regel ikke inne uten en grunn
Kanskje dere ender med å måtte omplassere... Hvis pus ikke har det bra hos dere, vil jo det være beste alternativet såklart.

*Emma08* skrev:
Jeg syntes det blir litt feil å la mannen velge mellom dere og husdyret sitt.
ikke for å være slem, men..
Han hadde den før dere flyttet sammen, så du var jo klar over katten, så da syntes jeg det blir feil i ettertid å be han velge! Han er jo tydeligvis veldig glad i katten sin.

Syntes dere skal prøve noe av det som står over her:) 

Men hun kunne jo ikke vite at katten kom til å pisse og drite inne da.

søteste skrev:
Katter er renslige dyr, gjør de fra seg inne er det som regel enn grunn. Jeg vill sjekket katten hos dyrlegen, Så hadde jeg prøvd slik lukt som katter blir mer beroliget av og ikke minst trives bedre. Og ingen katt trives med å bli stengt inne på ett rom uansett. Så svaret ditt er vel at katta ikke trives hos dere. Jeg hadde katt når jeg fant min samboer flyttet inn, og jeg må si at jeg hadde valgt katta før han om min samboer hadde bedt meg velge, mine dyr er som ett familiemedlem for meg. Og katten var der først. Heldigvis var han glad i dyr.

tenker det samme. den trives nok ikke, enten pga endringene i hvor han må være eller etter kastrering. eller begge deler

Muffin^ skrev:
Avlivning er ikke ett alternativ, er glad i katta, men mener at vi alle må gjøre en innsats for at dette skal funke :) Problemet mitt er at samboeren min ikke vil ha katta innestengt på ett rom om natta, han vil at den skal få gå fritt, å med at den gjør fra seg overalt er ikke dette noe jeg vil. Får heller ikke lov av huseier til og ha innekatt, så katten må ut noen timer om dagen. Katten er nylig kasterert ( 3uker siden ) alt dette med avføring inne og å nekte å gå ut har skjedd etter at den er kastrert, eneste det har hjulpet med er at han ikke er aggresiv mot jenta mi lengre. Vi har kjøpt han ny do, tatt kontakt med vetrinær for hjelp, vetrinæren som anbefalte eget rom til katta. Han har en do uten lokk, og en med for å prøve å se hva han foretrekker, vi kjøper sand fra dyrebutikk, katta har splitter nytt klorestativ som er stort med flere "etasjer" ny seng, og kontorstolen han bruker mest til å ligge på. Vi har også tenkt å prøve feliway? noen som har erfaringer med dette? kan han ha fått noen slags komplikasjoner fra kastreringen som gjør at han nå gjør fra seg overalt? :S

hør med dyrlegen.

Pus har vært hær siden novemer, og alt gikk egentlig greit, utenom agressjonen mot jenta mi. ( hoppet på henne 2 ganger ) Katta elsket også å være ute da, så vil tro han er kjent i nærområdet.. Vi har ikke lyst til å kvitte oss med katta, vi er egentlig bare ute etter tips til å få det til å fungere :)

Back
Topp