Det der tror jeg er veldig smak og behag, og begge telefoner er veldig bra. Personlig hadde jeg glatt gått for Samsung, det er noe med apple jeg bare ikke helt liker. Har mye med app-sorteringen å gjøre, og at jeg er vant til snarveiene på Android etc. Men det er jo veldig delte meninger der da, noen sverger til det ene og noen til det andre. Jeg har en samboer som er litt i overkant teknisk av seg, og han fikk fnatt av hvor låst Iphone var, så han solgte sin etter kort tid og kjøpte Android - og har siden ikke sett seg tilbake (han har for det meste hatt Samsung, men nå sist kjøpte han en av toppmodellene til Huawei og er såvidt jeg skjønner fornøyd med den telefonen, var rimeligere enn Samsung og han ville teste noe nytt). Han er ikke noe fan av Apple-produkter, så vi har ikke noe sånt i heimen. Jeg overlater innkjøp av sånne tekniske dingser til han, pga litt laber interesse.
Her har vi ikke hatt problemer med å oppdatere gamle telefoner etc, men både jeg og mannen har rimelig hard bruk av mobiltelefonene, og de har endt opp en smule slitne av *kremt* ytre årsaker (mannen er håndtverker og bruker sin på jobb også) Spesielt mine telefoner får kjørt seg. Litt klønete gitt.
Ofte har et mobilbytte her kommet av enten helt knust mobil, eller at mannen har gått lei sin og vil prøve noe nytt (og så har jeg arvet hans gamle som fortsatt fungerer fin-fint). Forrige Samsung jeg hadde var arv etter han, og den levde ganske lenge hos meg også uten problem. Husker ikke hvor gammel den ble, men såpass gammel at jeg uansett hadde lyst på noe nytt. Ble da en Sony, men den er jeg bare sånn passe fornøyd med. Syns skjermen har hatt litt dårlig kvalitet, og kameraet var dårligere enn jeg forventa. Men det er en billig telefon da, ikke helt i samme klasse som toppmodellen til Samsung, eller Iphone. Mannen gikk for huawei nå sist, og er visst fornøyd med det - men skal ikke begynne å blande inn andre telefoner enn det du spør om. Husker ikke modellen han har heller, men en av toppmodellene som tar to sim-kort (bruker den både i jobb og privat, med ulike sim-kort).
Fordelen med Iphone er jo at det er vanskelig å gjøre noe feil der, og alt er liksom ferdig oppsatt og skal bare funke. Samtidig er androids fordel at det er så åpent mtp operativsystemet at det kan endres hele tiden, også av brukerne sjøl - så det kommer veldig an på behovet der/smak og behag. For samboeren min så var Iphone litt for "tvangstrøye", han liker å dille med sånt. For meg hadde det neppe spilt noen stor rolle, samtidig som jeg har likt oppsettene på android-telefonene bedre ut fra det lille jeg har sett av Iphone. For noen så er Iphone bedre fordi de er "enklere", for andre så blir det for fastlåst. Samme med android, kan bli litt komplisert for noen, men passe for andre.
Tror jeg ville dratt i butikk og kjent litt på telefonene, ev. lest litt tester og sånt - for det er så stor forskjell på hva vi har av preferanser på mobiltelefon. Ser jo at sålangt er vi to som ville gått for Samsung og to som ville valgt Iphone. Fifty-fifty enn så lenge.