Ny mobil

Hei alle dere :) her skal jeg kjøpe ny telefon, nå som det kommer enda en baby i hus og bilder er viktig for meg lurer jeg på. Ville dere valgt iPhone eller samsung (den nyeste modellen av begge)?

Jeg misliker apple intenst, og sverger til Samsung.

Samsung S9 står på ønskelista mi. [emoji173]

Jeg fikk iPhone X i november og elsker den!
Har hatt iPhone siden 3GS, prøvde Android ett år bare for å prøve det (mellom iPhone 5 og iPhone 6), og savna iPhone og Apple veldig.

Jeg misliker Google sin forretningsmodell. Det er de som lager Android «gratis» for Samsung, HTC, Sony osv. Men det er jo ikke gratis. De tracker alt og samler inn brukerinformasjon som de bruker til reklame og de selger videre, akkurat som Facebook.

Apple på sin side er opptatt av kvalitet, og man betaler prisen i kroner. Til gjengjeld tar de personvern veldig alvorlig, de sjekker alle appene som lastes opp på AppStore (og tjener litt for hver app som selges, så de ikke trenger tjene på å selge informasjon om livet ditt til tredjepart), og de fortsetter å slippe oppdateringer av operativsystemet sitt til alle iPhoner i mange år. Det er ingen selvfølge at du får oppdatert en fire år gammel Samsung, men en 4 år gammel iPhone får du oppdatert.

I tillegg er det samme firma (Apple) som lager både hardware (selve telefonen) og software (operativsystemet og brukerensesnittet. Det gjør at alt fungerer sømløst.

Jeg har dessuten Apple Watch, Apple TV og Mac, og alt bare fungerer og snakker sammen uten noen apper. Alle bildene mine (sikkert 150 GB) har jeg tilgjengelig på macen og på telefonen, uten at de tar opp plass på telefonen.

I tillegg er software som behandler dataene fra kameraene bedre på iPhone. Portrettmodus er fantastisk.

Faren min skulle endelig ha en smarttelefon, og kjøpte en billig Samsung og ble kjempefrustrert. Han ønsket seg gammeldags telefon igjen. Så kjøpte han seg en billig eldre modell av iPhone i stedet og fikk en helt annen opplevelse. Fordi alt bare fungerer og er veldig intuitivt. Det er selvfølgelig litt bedre på toppmodellene til Samsung, men med iPhone får du samme opplevelsen med alle modellene.

Så man MÅ ikke kjøpe iPhone X om man ikke vil bruke 10 000 på en telefon og likevel ha iPhone.

Hadde jeg MÅTTET velge mellom ny Android-mobil og en brukt iPhone hadde jeg valgt en brukt iPhone

Når Samsung først har solgt en telefon til deg, tjener de ikke noe på at du har telefonen i mange år (det er bare Google som tjener på at du bruker Android som er operativsystemet på Samsung). Derfor vil de helst at du skal kjøpe ny Samsung-telefon ofte. Mens Apple vil du skal være fornøyd med iPhonen din i mange år, så de kan tjene på apper du kjøper, samt på lagringsplass du kjøper (jeg betaler 29kr for 250GB plass på iCloud). Derfor lager Apple mobiler som varer. Og fortsetter å støtte og oppdatere mobilene lenge.

Last edited:
Jeg sverger til IPhone, og har hatt det siden Iphone3gs. Når jeg kjøper ny arver ungene mine mob etter vært :) Mannen sverger til Samsung.
Jeg foretrekker AppStore, og oppsettet av grunnene Nanakorobi Yaoki skriver. Likte ikke Samsung nettbrett, og har derfor styrt laaaangt unna mobilene :)
Har IPad, IPhone, og aple TV :D

Det der tror jeg er veldig smak og behag, og begge telefoner er veldig bra. Personlig hadde jeg glatt gått for Samsung, det er noe med apple jeg bare ikke helt liker. Har mye med app-sorteringen å gjøre, og at jeg er vant til snarveiene på Android etc. Men det er jo veldig delte meninger der da, noen sverger til det ene og noen til det andre. Jeg har en samboer som er litt i overkant teknisk av seg, og han fikk fnatt av hvor låst Iphone var, så han solgte sin etter kort tid og kjøpte Android - og har siden ikke sett seg tilbake (han har for det meste hatt Samsung, men nå sist kjøpte han en av toppmodellene til Huawei og er såvidt jeg skjønner fornøyd med den telefonen, var rimeligere enn Samsung og han ville teste noe nytt). Han er ikke noe fan av Apple-produkter, så vi har ikke noe sånt i heimen. Jeg overlater innkjøp av sånne tekniske dingser til han, pga litt laber interesse. :hilarious:

Her har vi ikke hatt problemer med å oppdatere gamle telefoner etc, men både jeg og mannen har rimelig hard bruk av mobiltelefonene, og de har endt opp en smule slitne av *kremt* ytre årsaker (mannen er håndtverker og bruker sin på jobb også) Spesielt mine telefoner får kjørt seg. Litt klønete gitt. :p Ofte har et mobilbytte her kommet av enten helt knust mobil, eller at mannen har gått lei sin og vil prøve noe nytt (og så har jeg arvet hans gamle som fortsatt fungerer fin-fint). Forrige Samsung jeg hadde var arv etter han, og den levde ganske lenge hos meg også uten problem. Husker ikke hvor gammel den ble, men såpass gammel at jeg uansett hadde lyst på noe nytt. Ble da en Sony, men den er jeg bare sånn passe fornøyd med. Syns skjermen har hatt litt dårlig kvalitet, og kameraet var dårligere enn jeg forventa. Men det er en billig telefon da, ikke helt i samme klasse som toppmodellen til Samsung, eller Iphone. Mannen gikk for huawei nå sist, og er visst fornøyd med det - men skal ikke begynne å blande inn andre telefoner enn det du spør om. Husker ikke modellen han har heller, men en av toppmodellene som tar to sim-kort (bruker den både i jobb og privat, med ulike sim-kort).

Fordelen med Iphone er jo at det er vanskelig å gjøre noe feil der, og alt er liksom ferdig oppsatt og skal bare funke. Samtidig er androids fordel at det er så åpent mtp operativsystemet at det kan endres hele tiden, også av brukerne sjøl - så det kommer veldig an på behovet der/smak og behag. For samboeren min så var Iphone litt for "tvangstrøye", han liker å dille med sånt. For meg hadde det neppe spilt noen stor rolle, samtidig som jeg har likt oppsettene på android-telefonene bedre ut fra det lille jeg har sett av Iphone. For noen så er Iphone bedre fordi de er "enklere", for andre så blir det for fastlåst. Samme med android, kan bli litt komplisert for noen, men passe for andre.

Tror jeg ville dratt i butikk og kjent litt på telefonene, ev. lest litt tester og sånt - for det er så stor forskjell på hva vi har av preferanser på mobiltelefon. Ser jo at sålangt er vi to som ville gått for Samsung og to som ville valgt Iphone. Fifty-fifty enn så lenge. :p

Jeg sverger til iphone og er ekstremt fornøyd med mitt siste kjøp av mobil som endte på iphone x. Det var mye penger å legge i en tlf men så bytter jeg ikke så ofte heller.
Åsså har jeg både ipad, apple tv og apple watch

Kjøpte nylig Samsung s8 etter å ha hatt iPhone i sikkert 10 år [emoji28] so far, so good. Er fornøyd så langt selv om det er mye som er annerledes [emoji85]

Kjøpte nylig Samsung s8 etter å ha hatt iPhone i sikkert 10 år [emoji28] so far, so good. Er fornøyd så langt selv om det er mye som er annerledes [emoji85]
Lurer på om jeg også skal gå for denne. Har en Sony Xperia fra før, så overgangen blir sikkert ikke så stor. Men nå har jo niern fra Samsung kommet, og jeg lurer på om den er verdt de ekstra pengene.

Tror nok ikke du merker det på bildekvaliteten..for der vil "vanlige" brukere ikke merke noen forskjell.
Det handler om hvilket operativsystem du liker best. For der er forskjellen stor.
Selv har jeg samsung, alltid hatt android, og synes apple er håpløst :p

Lurer på om jeg også skal gå for denne. Har en Sony Xperia fra før, så overgangen blir sikkert ikke så stor. Men nå har jo niern fra Samsung kommet, og jeg lurer på om den er verdt de ekstra pengene.
Jeg har lest litt om samsung 9, og tror ikke det er de helt store forskjellene. Jeg orket hvertfall ikke å legge i mer penger enn nødvendig fordi jeg føler mobiltelefon er forbruksvare for min del :p

Jeg har lest litt om samsung 9, og tror ikke det er de helt store forskjellene. Jeg orket hvertfall ikke å legge i mer penger enn nødvendig fordi jeg føler mobiltelefon er forbruksvare for min del :p
Nei, var det jeg også fant ut. Men skal sjekke med jobb hvor mye jeg må dekke selv på Samsung 8 vs 9.

Back
Topp