Ny leggetid

Smil90

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Lille har nettopp begynt med grøt.
Tidlegere og fremdeles har han sove fra halv 11 til syv-åtte.

Nå når han etterhvert får mer og mer grøt kunne jeg tenke meg og legge han tidligere - men hvordan skal jeg gjøre dette?

Hva har dere gjort?
Litt og litt tidligere? Hoppet over blunder? Lagt tidligere med en gang?

Nå sover han forresten 1-2 t mellom hvert måltid som er hver 4 time til han legger seg på natten. Han sover ofte 1,5-2 t etter 3 flasken og 1 etter 7 flasken.

Lille har nettopp begynt med grøt.
Tidlegere og fremdeles har han sove fra halv 11 til syv-åtte.

Nå når han etterhvert får mer og mer grøt kunne jeg tenke meg og legge han tidligere - men hvordan skal jeg gjøre dette?

Hva har dere gjort?
Litt og litt tidligere? Hoppet over blunder? Lagt tidligere med en gang?

Nå sover han forresten 1-2 t mellom hvert måltid som er hver 4 time til han legger seg på natten. Han sover ofte 1,5-2 t etter 3 flasken og 1 etter 7 flasken.
Jeg tok det i løpet av en uke. Fra kl 23-24 til kl 21 noen dager og så ble det kl 20. Etter en stund fant vi ut at kl 19 var best. Da er hun rett og slett stup trøtt og klar for natta.

Det tok noen dager før hun slo seg til ro og jeg måtte være på soverommet lenge av gangen, men jeg tok henne aldri ut derfra. Uansett hvor våken hun var holdt vi oss der med dempet belysning og minimalt stimulering.

Hun kan fortsatt våkne 1-2 ganger den første timen, men roer seg fort og sovner igjen i løpet av få minutter.

Hun kan ikke sove etter 16.30, da tar legging lengre tid (normalt sovner hun på fem min). Hun får grøt ca 17.30 og vi starter leggerutine (sprelle naken, lek, kos og stell) rundt kl 18.30. Bruker litt tid på dette for å holde henne våken til 19.00. ;)

Kan legge til at hun står opp en gang mellom 07-08. Har tre soveperioder i løpet av dagen. Det varierer på lengde, men ofte mellom 30-60 min. Noen ganger lengre hvis vi triller

Leggingen er helt uavhengig av grøt. Begynte med dette før jeg startet med fast føde. Dessuten får hun så lite at det ikke har noe innvirkning på søvnen.

Last edited:
Vi falt liksom inn i en rutine her, da ble det slutt på at hun var ute i stua med oss til vi la oss. Hun får et bad i 18:30-tiden, noen ganger litt seinere, og da begynner hun å gni seg i øynene mens vi tar på pysjen. Så går vi på soverommet og hun får en flaske mme og pupp om hun vil ha det, før jeg legger henne i sengen. Det kan komme noen knirk og noen protester, men hun er så trøtt at hun sovner fort som regel. Så det å lage en fast rutine for ro og legging var det som hjalp her, da inspireres hun liksom til å bli trøtt.

Det kan skje at hun blir litt overtrøtt eller noe, da tar det ofte lengre tid og hun våkner litt innimellom. Men jeg tar henne ikke opp med mindre hun gråter eller hun skal få en flaske eller pupp til. Hun våkner hver fjerde time på natta for mat, gleder meg til hun sover natta gjennom.

En ting jeg gjør som funker for oss er at jeg står inne på soverommet og bretter tøy og sengetøy, pluss at jeg rer sengen dritnøye, til lillemor har sovna helt. Da opplever lillemor at jeg er tilstede, samtidig som hun får fred til å sovne selv.

Jeg forsøkte å lese The Great Gatsby for henne, men da ble jeg så utrolig trøtt selv :P

Takker for svar :)

Han legger seg veldig fint - så rutinene er ikke problem. Men nå sover han 8-9 timer sammenhengende.
Utfordringen jeg tenker er nå å få han til og legge seg tidligere og sove flere timer sammenhengende :)

Hvorfor ikke prøve å legge han for kvelden etter flaske kl. 19? Det var i grunn sånn vi gjorde det her... Men det skal sies at hun gav tydelige tegn på å ha behov for dempet belysning og støy, natta med andre ord :)

Takker for svar :)

Han legger seg veldig fint - så rutinene er ikke problem. Men nå sover han 8-9 timer sammenhengende.
Utfordringen jeg tenker er nå å få han til og legge seg tidligere og sove flere timer sammenhengende :)
Akkurat det med å få de til og sove flere timer sammenhengende er og forblir et mysterium :p Ingen fasit.

Hvorfor ikke prøve å legge han for kvelden etter flaske kl. 19? Det var i grunn sånn vi gjorde det her... Men det skal sies at hun gav tydelige tegn på å ha behov for dempet belysning og støy, natta med andre ord :)
Støtter den! Litt det som skjedde her også. :) Istedet for å være våken etter siste kveldsluren, gjorde vi den til natta...

Vi jobber med det samme her. Gir grøt ca 19 før vi legger ham, han sovner, sover sin vanlige halvtime og våkner igjen. Prøver å holde meg på soverommet til halv ti-ti når han vanligvis tar kvelden på ordentlig, i håp om at han kanskje vil begynne å sovne skikkelig tidligere. Laaaange kvelder så langt, men vi prøver litt til.

I går gikk det faktisk forholdsvis bra, selv om han våknet hvert tiende minutt mellom 20 og 21.30 så sovnet han kjapt igjen hver gang og sov som en stein fra 21.30 - og jeg gikk for første gang og la meg med ham sovende i sprinkelsengen, ikke ved siden av meg. I kveld derimot har han bare tøyset, til slutt begynte han å klype meg i nesa før han selvsagt bæsjet, så nå skifter mannen på ham :rolleyes:

Back
Topp