Ny jobb

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
Nå skal jeg ikke ta gledene på forskudd, men det kan se ut som jeg kanskje får meg ny jobb nå.
Tenker såklart på dette med graviditeten. Føler meg litt frekk hvis jeg ikke informerer om den, men er nesten 100% sikker på at jeg ikke får jobben hvis jeg sier jeg er gravid.

Normalt ville jeg ha ventet med å bli gravid om jeg begynte i ny jobb, men nå som jeg er permittert fra den andre jobben føler jeg egentlig at jeg ikke har noe annet valg.

Vanskelig dette her.
Noen som har vært i samme situasjon? Hvor lenge gikk det før du fortalte om graviditeten? Hvordan gikk det?
 
Ikke si noe! Jeg sa det den gangen jeg var gravid med eldste, og de trakk tilbake tilbudet..
Du er ikke pliktig å si noe før 3 mnd før du skal ut i perm, så jeg hadde holdt kjeft så lenge som mulig ;)
 
Det der er så forskjellig fra bransje og sånt føler jeg.. jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ikke si noe... vi var selv prøvere på 1, mann da jeg byttet jobb sist.. og jeg sa i fra det høyt og tydelig på første intervju.. at vi var i den situasjonen og kom ikke til å ta noe pause i forbindelse med evnt. jobbytte... og jeg satt jo der med positiv test etter kun uker i ny jobb...

Jeg ville følt at jeg lurte dem ved å ikke si noe.. og som arbeidsgiver ville jeg nok også følt meg litt lurt... MEN det kommer såklart ann på jobben... men i min bransje hvor det krever en del opplæring.. og man er på prosjekter som kan vare flere år... så hadde ikke jeg hatt samvittighet til å ikke si i fra...
Jeg kommer til å si i fra nå etter tidlig UL på fredag.. ønsker liksom å se at det stemmer .. og et lite hjerte som banker før jeg sier noe... men så... pga prosjektplanlegging.. og historien med 50 % sykemelding forrige gang så vil jeg si i fra så tidlig som mulig.. slik at vi får planlagt dette inn i jobben og færrest mulig blir skadelidende.. !
 
Jeg hadde heller ikke sagt noe;)
har ikke vært i akkurat samme situasjon, men med førstemann prøvde vi å bli gravide mens jeg søkte jobber. Ble gravid 1 mnd etter jeg hadde begynt i jobben, og ganske raskt sykemeldt grunnet ekstrem svangerskapskvalme:/
Men tenker at man vet jo aldri hvor lang tid det kan gå før man blir gravide (det så vi denne gang, måtte til med ivf) så kan liksom ikke vente heller tenker jeg.
 
Jeg hadde ikke sakt noe!
 
Jeg skjønner problemstilling din. I noen jobber må det rett og slett planlegges i god tid, og det kan gå utover fremdrift og andre kolleger at man blir borte i permisjon. Men arbeidsgiveren har faktisk IKKE LOV til å la være å tilby deg jobben hvis du er best kvalifisert. Jeg ville takket ja, og samtidig informert om at du er gravid. Da har de i henhold til arbeidsmiljø- og likestillingsloven ikke lov til å trekke tilbudet. Og hvis de likevel gjør det, så er vel ikke det en arbeidsgiver man vil jobbe for?
 
Det sto jo i avisen for ikke så lang tid tilbake at man ikke skulle si at man var gravid på intervju, selv om det ikke skal ha noe til betydning av valg av ansatte, er det flere sjefer som velger bort dem som er gravid tross utdanning.. Det er jo en menneskerett å bli gravid! Selv hadde samvittigheten min tatt over og jeg hadde informert :) kjedelig å begynne i en ny jobb så er personene der arg på deg fordi du ikke opplyste om graviditeten.. Jeg startet i ny jobb mai 2015 og går ut i permisjon mai 2016! Jeg har skikkelig dårlig samvittiget for at jeg "bare" jobber der 1 år før jeg går i permisjon ..
 
Jeg vet ikke hva du skal gjøre, jeg fikk en jobb noen uker før jeg ble gravid med førstemann. Jeg begynte i jobben og informerte sjefen om det etter en mnd i stillingen - det ble dårlig mottatt og hun ønsket at jeg skulle si opp da jeg satte henne i en veldig vanskelig situasjon. Vet dette er helt feil av henne og at hun ikke har lov til det, men jeg synes situasjonen ble så ubehagelig at jeg valgte å si opp. Dette er dog noen år siden og jeg hadde nok ikke sagt opp den stillingen i dag ;) Men ubehagelig hadde det nok vært likevel ja..
 
Jeg ville nok ikke sagt det.. Jeg forstår at det kan være uheldig i ny jobb, men det er jo flere aspekter ved det.. For det første så er du jo ikke så veldig langt på vei..
A) Du kan potensielt oppleve spontanabort
B) Du kan potensielt ikke ha visst om graviditeten da du takket ja til stillingen..
Du kan i så fall takke ja, og informere om det når det har gått lang nok tid, og da fortelle at du fant ut av det etter du hadde takket ja til stillingen :)
 
Shit så vanskelig!! Får jeg denne jobben er det pga anbefalinger av en samarbeidspartner som jeg jobber ganske godt sammen med, og som har en del innflytelse i bransjen. Er redd for å ødelegge det gode forholdet jeg har til han også! For han risikerer jo litt med å anbefale meg han også.
 
Du skal ikke bli diskriminert fordi du er gravid. Så enkelt er det. Derfor tenker jeg også det enkleste er at du ikke forteller arbeidsgiver noe. Da står de fritt til å velge den best kvalifiserte uten at din tilleggsopplysning om graviditet kompliserer den vurderingen. (Tenk om de vipper mot en annen kandidat, du opplyser om graviditeten og ikke får jobben. Da føler sikkert du det er pga graviditeten og arb.giver får det litt ekstra vanskelig med å begrunne hvorfor de gikk for en annen).

Synes derimot det er flott at du reflekterer rundt dette fordi det sikkert gjør det enklere å fortelle det når tiden er inne. Om det er rett etter signering eller flere måneder til, er jo opp til deg å finne ut av. Du er kun pliktig å informere 12 uker før permisjonen skal tas ut (når du skal være borte mer enn 12 uker) og søke om foreldrepenger. Ofte er det jo likevel naturlig å dele det tidligere, spesielt hvis du må ha noe tilrettelegging.d

Krysser fingrene og ønsker deg lykke til :)

Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) har en kampanje gående om graviditet. Sjekk ut den ;)

I tillegg vil jeg opplyse at LDO kan behandle saker f.eks fra gravide kvinner som fikk jobbtilbud trukket tilbake etter opplysning om graviditet ble gitt. Da får arb.giver seg en alvorlig smekk.
 
Shit så vanskelig!! Får jeg denne jobben er det pga anbefalinger av en samarbeidspartner som jeg jobber ganske godt sammen med, og som har en del innflytelse i bransjen. Er redd for å ødelegge det gode forholdet jeg har til han også! For han risikerer jo litt med å anbefale meg han også.

Mye mulig denne personen vil bli irritert på deg, da du setter han i en dårlig situasjon..
 
Vet ikke hvilken bransje du jobber i, men når de ansetter damer +-30 år, så er det i babymaskinalderen, de kan ikke forvente noe annet. Det er jo flere som får barn i den alderen enn ikke.
 
Jeg ville aldri sagt noe! Får du jobben så takker du ja og så forteller du at du er gravid når det passer deg (seff innenfor fristen til perm).

Jeg har perm fra min jobb fra 01.10i ett år og jobber nå i et vikariat. Vikariatet varer til 30.09, men det får så være!

Jeg har ca 40 år igjen i arbeidslivet og jeg må få lov å utvikle meg PG ikke la karrieren min stoppe opp fordi jeg ikke tenker på meg selv og mine ønsker. Jeg har dårlig samvittighet, men forsøker tenke som en mann! De hadde ikke brydd seg om det var de som var i den situasjonen.

Jeg sier bare; tenk på deg selv og vær egoistisk. Vi må få lov til det vi også selvom det er vi damer som blir gravid;)
 
Hadde tenkt på meg selv og ikke sagt noe. Det er jo ikke lov å diskriminere noen som er gravid, men det skjer hele tiden. Så tenk på deg selv, ta jobben. Har du fått tilbudet, har du fortjent den.
 
Back
Topp