Ny jobb ! hjelp.

ønsketbarn

Betatt av forumet
Septemberlykke 2015
I dag søker jeg på ny jobb som sykepleier. Forstår ut fra annonsen at de er i beita, så man kan begynne fra d.d. står det i søknaden. 100% stilling vikariat 1 år først og fremst. Burde jeg fortelle arbeidsgiver det med en gang at jeg er gravid eller vente? Jeg er redd jeg ikke får jobben om jeg forteller at jeg er gravid. Samtidig føler jeg at jeg skjuler noe jeg ikke burde. Jeg har ikke fast jobb nå, siden jeg var ferdig med skolen til jul. Noen tips eller erfaringer som kan deles så jeg blir litt klokere?

Du skal jo i utgangspunktet ikke "miste" jobben fordi du er gravid, men er dessverre mange som ikke ansetter gravide..

Jeg ville ikke sagt det.. Hvor langt er du på vei?

Du skal jo i utgangspunktet ikke "miste" jobben fordi du er gravid, men er dessverre mange som ikke ansetter gravide..

Jeg ville ikke sagt det.. Hvor langt er du på vei?

7+3 ca. Uff ikke lett. bare ser for meg at de er super hyggelige på intervjuet, og skulle jeg få jobben og forteller det senere en gang, blir dem kanskje skikkelig kjerringer. Ikke trivelig. Bor på bygda og er ikke så mange som kommer til å søke på den jobben tror jeg.

Jeg tror heller ikke jeg ville sagt det. Tviler på de velger deg da, hvertfall om det skulle komme ei som ikke er gravid, så velger de nok henne heller. Det er jo ikke slik det skal være, men det blir nok praktisert slik likevel. Særlig når det bare er et vikariat på ett år.

Du trenger ikke fortelle noe enda! De har i utgangspunktet ikke lov til å velge deg bort bare fordi du er gravid, men aldri greit å vite om de vil leite etter en annen lovlig grunn for å ikke gi deg jobben dersom de får vite det... Jeg vil anbefale deg å vente inntil jobben er din og vel så det for å være på den sikre siden.

Helt enig med de andre her, jeg ville ventet med å si det til jobben var sikker. For de færreste ønsker å ansette en gravid dersom det er andre søkere som er bortimot like kvalifiserte. Det er jo ikke lov, men man bruker bare andre argumenter for avslag.

7+3 ca. Uff ikke lett. bare ser for meg at de er super hyggelige på intervjuet, og skulle jeg få jobben og forteller det senere en gang, blir dem kanskje skikkelig kjerringer. Ikke trivelig. Bor på bygda og er ikke så mange som kommer til å søke på den jobben tror jeg.
Hold det hemmelig :)

Kinkig situasjon, men helt ærlig! Viss det hadde vært meg, så hadde jeg fortalt det. Å fortalt hvor langt jeg var på vei! de har ikke lov til å vrake deg pga graviditet, men synes det er bedre å være ærlig.

Takk for svar alle sammen :) godt å høre noen andres synspunkter og meninger! Jeg tror ikke jeg sier noe så lenge dette ikke blir noe emne/tema.

Jeg takket ja til ny jobb som sykepleier før jeg visste at jeg var gravid tidligere, fortalte det når jeg begynte i jobben. Endte desverre i ma. Neste graviditet ble godt mottatt :-) hadde jeg vært seg hadde jeg ventet med å si noe.

de kommer nok ikke til å ansette deg i ett 1 års vikariat, om de får vite at du er gravid. for du vil jo måtte ta perm før året er omme. så siden du ikke er over 12 uker, tenker jeg du kan vente med å si det. så kan du heller fortelle det om du blir tilbytt jobben.

Back
Topp