Først, gratulerer med ny jobb!
Var litt gjennom noe lignende med første mann. Hadde nettopp takket ja til ny fast jobb, gikk fra statlig til privat. Og fant ut at jeg var gravid par dager før første dagen min i ny jobben. Ventet til jeg var rundt 12 uker med å fortelle arbeidsgiver. Synes ikke hun taklet det så bra, og det føltes litt kjipt. Det var heller ikke noe artig å nettopp begynt i ny jobb for så å fortelle at man snart skal i permisjon. Likevel så synes jeg ikke at det skal stoppe gleden med et nytt svangerskap <3
Jobben venter på deg etter endt permisjon, og arbeidsgiver ordner vikar for deg i mellomtiden, så det løser deg.
En god arbeidsgiver skal tilrettelegge dersom en ansatt blir gravid, og grunnet opplevelsen på den nye arbeidsplassen gjorde at jeg i permisjonen byttet til den gamle, slik at jeg kunne begynne rett i den etter endt permisjon. Nå har jeg ikke jobbet så lenge der heller, men venter til slutten av mnd (er 12 uker da) før jeg forteller. Vet at min nåværende arbeidsgiver vil være glad for meg og tilrettelegge for meg om det er behov for det.
Har også flere venner som har begynt i ny jobb som høygravid og ikke rukket å starte eller bare vært innom noen uker før perm/sykemld. Håper du klarer å legge bekymringene dine til side, og håper din nye arbeidsgiver tar det slik en arbeidsgiver skal!