Ny jobb, gravid..

Bkno1996

Andre møte med forumet
Hei!

Kort om meg:
Jeg er 25 år gammel.
Jeg fant ut at jeg var gravid julaften 2020,ble gravid etter 1 mnd av p- piller etter 10 år på disse. fosteret satt i egglederen så måtte inn å operere vekk denne. Nå har våren gått med til å få kroppen stabil igjen og få en regelmessig mens, den har vært av og på. Jeg og samboer har vært litt på tanken om vi skulle begynne på prevensjon igjen å vente med barn..

Jeg fikk for noen dager siden vite at jeg endelig har fått fast 100% jobb i statlig firma, som jeg har ønsket meg lenge da det er trygt og godt.. Mensen ble forsinket med 1,3,6 dager og jeg begynte å mistenke noe.. så dagen etter jeg takket ja til fast jobb viste det svak strek på testen.. så nå klarer jeg ikke helt å glede meg over fast jobb.. vi bygger hus og har begge faste jobber nå og alt er egentlig helt supert. Men jeg tenker bare på at jeg må fortelle dette på den nye jobben og redd for hva reaksjonen er.. begynner der i midten av august.. tips?

Det er ikke lovpålagt å fortelle om svangerskap så tidlig. Så du trenger ikke å fortelle det med en gang med mindre du trenger tilrettelegging. De har heller ikke lov til å diskriminere deg på grunnlag av graviditet. Er du fagforent? Hvis du ikke er det så anbefaler jeg deg å melde deg inn i fagforening med en gang. Da har du dem i ryggen dersom du skulle oppleve diskriminering på arbeidsplassen. De aller fleste arbeidsgivere vet at kvinner på din alder gjerne begynner å bli klare for barn, så det pleier ikke å være noe problem altså :happy:

Forstår godt problematikken, men tror du kommer til å bli overrasket over hvor bra de tar det (kanskje spesielt i offentlig sektor?). De regner ikke med at du forblir barnløs :-)

De ansatte deg nok og tenkte langsiktig, det er faktisk veldig mange som blir gravide første tiden i ny fast jobb, man venter jo gjerne til man har fast inntekt. :happy119

Jeg var gravid uten å vite det da jeg startet i ny jobb august, fant det ut i oktober. Dette var med første. Privat firma, ble ikke tatt i mot godt. Enda verre da jeg kom tilbake fra permisjon og var gravid på nytt:knegg: Men, forhåpentligvis, kan du jobbe lenge som gravid!

Nå jobber jeg offentlig, de er veldig gode ved fravær og tilrettelegging!

Er i samme situasjon som deg. To uker etter intervju og en uke etter jeg fikk beskjed om at jeg fikk jobben, fant jeg ut at jeg var gravid. Begynner også i midten av Aug. En uke etter start er jeg 12 uker, tenkte kanskje å fortelle det da? Gruer meg litt... Men samtidig får jeg også støtte på at dette tar nok sjef osv veldig fint. Jobber også i offentlig.

Takk for svar og støtten.. bare bekymrer meg og grubler.. redd for at jeg ikke skal få beholde jobben.. skal skrive kontrakt på mandag, vet ikke om prøvetid er på 3 eller 6 mnd men Hvis det går bra denne gangen så blir isåfall termin i mars, så om man da sier ifra i november ( hvis man klarer seg så lenge uten noen plager) så burde det vel gå bra.. Får dårlig samvittighet og klarer liksom ikke glede meg over at jeg endelig etter så mange år har fått en 100% fast stilling

Takk for svar og støtten.. bare bekymrer meg og grubler.. redd for at jeg ikke skal få beholde jobben.. skal skrive kontrakt på mandag, vet ikke om prøvetid er på 3 eller 6 mnd men Hvis det går bra denne gangen så blir isåfall termin i mars, så om man da sier ifra i november ( hvis man klarer seg så lenge uten noen plager) så burde det vel gå bra.. Får dårlig samvittighet og klarer liksom ikke glede meg over at jeg endelig etter så mange år har fått en 100% fast stilling

Derfor må du fagforene deg ASAP. Det å ikke la deg fortsette i jobben fordi du er gravid er STRENGT ulovlig! Jeg regner med at dette går helt fint, men fagforen deg i tilfelle.

Jeg er organisert i LO :)
Supert! De er veldig dyktige og kan hjelpe deg dersom problemer oppstår! :D du skal også vite at som gravid er det mye vanskeligere for ledelsen å si deg opp. Du er ekstra beskyttet fordi reglene er så strenge. Hvis det skulle bli noe problemer så kan jeg også sette deg i kontaktet med en dyktig journalist. Vi kvinner må stå sammen i denne idiotiske mannsdominerte verden!

Supert! De er veldig dyktige og kan hjelpe deg dersom problemer oppstår! :D du skal også vite at som gravid er det mye vanskeligere for ledelsen å si deg opp. Du er ekstra beskyttet fordi reglene er så strenge. Hvis det skulle bli noe problemer så kan jeg også sette deg i kontaktet med en dyktig journalist. Vi kvinner må stå sammen i denne idiotiske mannsdominerte verden!
Takk for oppløftende ord☺️ Det går sikkert bra, bare jeg som risikovurderer så innmari

Er i samme situasjon som deg. To uker etter intervju og en uke etter jeg fikk beskjed om at jeg fikk jobben, fant jeg ut at jeg var gravid. Begynner også i midten av Aug. En uke etter start er jeg 12 uker, tenkte kanskje å fortelle det da? Gruer meg litt... Men samtidig får jeg også støtte på at dette tar nok sjef osv veldig fint. Jobber også i offentlig.
Håper de tar det positivt da! Jeg tenker å vente så lenge jeg kan..typ november, eller når det synes veldig.. hvis jeg ikke må ha tilrettelegging da og eller merker noen plager

Hvis jeg mister igjen, så tenker jeg at det er dumt å si det, heller vente til det synes ihvertfall :)

Prikk lik situasjon her, fant akkurat ut jeg er gravid og begynner i ny jobb 2. August. Kjenner jeg gruer meg til å fortelle det, er i itillegg et litt mannsdominert yrke, hvor de «endelig har fått inn litt damer også ender jeg opp gravid før jeg en gang har startet.. Kjenner skikkelig på det, men sånn er det jo, kan ikke gjøre noe fra eller til, satser på de tar det greit i mot.

Er det én plass dere IKKE skal kvie dere for å fortelle om slikt, er på statlige arbeidsplasser! Hallo, dere gjør akkurat det Erna har bedt oss om- nye skattebetalere som skal være med å finansere den fremtidige velferdsmodellen :D nei, ikke ha dårlig samvittighet. Gratulerer!

Enig med Linus84 over her. Ikke vær redd for å fortelle det til (statlig) arbeidsgiver :)

Gratulerer og lykke til i ny jobb:happy:

Jeg fant også ut at jeg var gravid uka etter jeg takka ja til ny jobb. Var 9 uker påvei når jeg begynte, med hyperemesis :lurking::depressed: Og grua meg ufattelig mye til å fortelle om det:nailbiting:
(Også statlig stilling)
Men sjefen tok det veldig godt. Fikk mange gode ord og lykkeønskninger :Heartred Så jeg hadde ikke trengt å bekymre meg.

Jeg er også i samme situasjon. Fant ut at jeg var gravid 1 uke etter jeg hadde signert kontrakt i ny jobb. Begynner i oktober. Er ca uke 17-18 når jeg begynner. Tenker jeg vil snakke med sjefen når jeg er ca 12 uker. Skal jobbe som avdelingsleder, så vil at de skal være forberedt. Man aner jo ikke hvordan formen blir fremover. Kjipt å starte opp med mage og i dårlig form uten å ha nevnt det. Jeg er gravid med nr 3, så her har allerede magen begynt å komme litt..

Er i lignende situasjon. Begynner i ny jobb i fast 100% stilling i august/september. Er 10+5 i dag og tenkte kanskje jeg skulle ringe dit om 1-2 uker å fortelle før jeg begynner:nailbiting: synes det er en ubehagelig situasjon, men tenker jo før jo bedre å fortelle. Gruer meg:oops:

Back
Topp