Ny her :-) fler med tidligere prematur født barn?

Rips

Forelsket i forumet
Hei :-) Testet positivt i dag tidlig og sjekker derfor inn her. Ser ut til at termin er rundt 8. januar.

Har en gutt fra før på 4 år. På grunn av svangerskapsforgiftning ble han født i uke 31+0 og lurer på om det er fler her inne som har vært igjennom det samme tidligere? Han var både prematur og dysmatur med sine 1365gr.

Har ingen erfaring med for tidlig fødte. Men gratulerer med positiv test:)

Takk takk :-D håper det dukker opp noen etterhvert som har vært borti noe av det samme! :-)

Det kommer nok maaaange flere til her inne. Så du får bare dytte opp tråden om en uke eller 2. Så skal du se det at du får mer svar:)
Ja, det er sant. Vi er vel såvidt i gang her inne tenker jeg :-)

Dytter denne litt opp :-)

Jeg har tvilling gutter som blir 6 år til sommeren, og de måtte ut i uke 34 pga.den minste sluttet å vokse.
vet ikke hva dysmatur er, men tror ikke guttene mine var det. de var 1730 og 2335 da de kom :)

Jeg har tvilling gutter som blir 6 år til sommeren, og de måtte ut i uke 34 pga.den minste sluttet å vokse.
vet ikke hva dysmatur er, men tror ikke guttene mine var det. de var 1730 og 2335 da de kom :)
Dysmatur heter det når fødselsvekten er veldig lav :-) Minsten din var nok dysmatur tenker jeg.. vet ikke hva normal vekt skulle vært i uke 34? Hvordan ble tiden på sykehuset for dere i etterkant? Var dere lenge på nyfødt intensiv?

Dysmatur heter det når fødselsvekten er veldig lav :-) Minsten din var nok dysmatur tenker jeg.. vet ikke hva normal vekt skulle vært i uke 34? Hvordan ble tiden på sykehuset for dere i etterkant? Var dere lenge på nyfødt intensiv?
Aaaaaaaah, ok. :)
Ehm, det vet jeg ikke. [emoji14]
Men var nok litt liten for aldern. [emoji14]
Tiden der var veldig fin egentlig, guttene ble veldig godt passet på, og det var veldig trygt siden jeg ble en del syk og ikke kunne være der, så var det veldig godt at jeg viste at guttene ble godt tatt vare på. :)
Vi var på sykehuset i 5 uker, jeg var syk 4 av de.

Hvordan var tiden på sykehuset for deg?

Hadde pks i uke 36 pga forliggende morkake.
Gutten var 2780g 48cm.
Måtte ha c-pap pustehjelp første døgnet.

Ok nå, men han er litt plaget med barneastma og eksem som klør.

Har ein gut på 2 år som.vart fødd 25+3 pga livmorhalssvikt og plutselig opning. Han.var 800 gram og 34 cm. Er frisk og fin no, heldigvis [emoji173]

Fikk også alvorlig svangerskapsforgiftning og måtte ta haste- ks i uke 34. 2000 g og 42 cm. Har gått veldig fint med henne etterpå. Men jeg er livredd for å få det igjen denne gang. Hvor tett oppfølging får du?

Har to som er født for tidlig, eldste 36+6 ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning.
Og 35+0 som startet av seg selv, holdt på å utvikle svangerskapsforgiftning da og.

Var veldig uheldig første gang og fikk dårlig oppfølging til tross jeg var veldig dårlig og hadde farlig hlyt blodtrykk lot de meg gå mange uker, men med minste så fikk jeg veldig god oppfølging og de siste ukene var jeg på ul to ganger i uken for å sjekke blodgjennomstrømning osv til morkaka.

Heldigvis gikk det bra med begge. :Heartbigred

Aaaaaaaah, ok. :)
Ehm, det vet jeg ikke. [emoji14]
Men var nok litt liten for aldern. [emoji14]
Tiden der var veldig fin egentlig, guttene ble veldig godt passet på, og det var veldig trygt siden jeg ble en del syk og ikke kunne være der, så var det veldig godt at jeg viste at guttene ble godt tatt vare på. :)
Vi var på sykehuset i 5 uker, jeg var syk 4 av de.

Hvordan var tiden på sykehuset for deg?
Hei. Mistet 15. mai (sa) så har ikke sett at du har skrevet før nå. Ble fort gravid igjen, så nå har jeg termin i slutten av februar i stedet.

Tiden gikk greit, men var veldig tøff. Jeg var kjempe syk et par uker etter fødsel med svangerskapsforgiftningen som hang i, fikk vann i lungene og sleit med å puste. Når jeg endelig begynte å føle meg bedre fikk jeg brystbetennelse [emoji23] heldigvis gikk alt bra og fremover med lillegutt, så vi slapp den bekymringen i tillegg til alt annet [emoji7] han ble godt tatt vare på av sykepleierne hele veien [emoji173] Men 6 uker på sykehus er virkelig tøft! Min største bekymring er om det samme skulle skje igjen, nå som vi har en gutt på 4. Han får jo ikke komme inn på nyfødt intensiv, så det ville blitt noen helt forferdelig uker i så fall. Måtte velge mellom baby og 4 åringen hver dag [emoji26]

Fikk også alvorlig svangerskapsforgiftning og måtte ta haste- ks i uke 34. 2000 g og 42 cm. Har gått veldig fint med henne etterpå. Men jeg er livredd for å få det igjen denne gang. Hvor tett oppfølging får du?
Foreløpig ingen ekstra oppfølging. Tror ikke jeg får det før etter ordinær ultralyd :-( får du ekstra oppfølging alt? går du på blodfortynnende denne gang? Fikk beskjed på sykehuset sist at jeg må i gang med det når jeg blir gravid igjen. Men legen min er ikke enig, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det egentlig [emoji50]

Foreløpig ingen ekstra oppfølging. Tror ikke jeg får det før etter ordinær ultralyd :-( får du ekstra oppfølging alt? går du på blodfortynnende denne gang? Fikk beskjed på sykehuset sist at jeg må i gang med det når jeg blir gravid igjen. Men legen min er ikke enig, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det egentlig [emoji50]

Ja i epikrisen min står det at jeg skal begynne på blodfortynnende så det begynte jeg på i uke 6, får også ekstra UL kontroll i uke 24. Ellers ble jeg henvist til gynekolog pga flere SA etter forrige Svangerskap så når jeg fant Ut at jeg var gravid ringte jeg bare henne. Hun sa det var opp til meg hvor ofte jeg ville komme og at hun skulle følge meg helt til fødsel. Skal til legen neste uke så det blir spennende å se hvordan han følger meg opp( har bytta lege siden sist fordi forrige tok meg ikke seriøst og det var derfor det ble så alvorlig) jeg har blodtrykksapperat hjemme så kommer til å følge med selv. Er det noe man kan gjøre selv for å prøve å unngå Svangerskapsforgiftning?? Synes du fikk lite oppfølging mtp at du ble syk tidligere enn meg. [emoji15]gratulere med ny graviditet forresten [emoji173]️

Ja i epikrisen min står det at jeg skal begynne på blodfortynnende så det begynte jeg på i uke 6, får også ekstra UL kontroll i uke 24. Ellers ble jeg henvist til gynekolog pga flere SA etter forrige Svangerskap så når jeg fant Ut at jeg var gravid ringte jeg bare henne. Hun sa det var opp til meg hvor ofte jeg ville komme og at hun skulle følge meg helt til fødsel. Skal til legen neste uke så det blir spennende å se hvordan han følger meg opp( har bytta lege siden sist fordi forrige tok meg ikke seriøst og det var derfor det ble så alvorlig) jeg har blodtrykksapperat hjemme så kommer til å følge med selv. Er det noe man kan gjøre selv for å prøve å unngå Svangerskapsforgiftning?? Synes du fikk lite oppfølging mtp at du ble syk tidligere enn meg. [emoji15]gratulere med ny graviditet forresten [emoji173]️
Kjenner det koker litt i meg av at jeg ikke får blodfortynnende. Det står ikke i papirene mine av en eller annen grunn, men jeg husker jeg fikk beskjed om det muntlig! Har også ny fastlege. Den gamle var super og den nye tar det visst ikke på alvor. Ringer sykehuset selv jeg tror jeg i løpet av neste uke... Jeg begynte å bli dårlig i uke 28 ja, og fødte 31+0. Da var jeg i ferd med å gå over til eklampsi, som er den forverrede utgaven som er livstruende, men jeg var heldigvis innlagt da krampene begynte slik at de fikk stoppet dette ganske kjapt. Med en gang det ble stoppet ble det selvfølgelig besluttet hasteks.. så utrolig bra at du får god oppfølging!! Tror jeg skal høre med legen om han samtidig kan henvise meg til Ullevål slik at jeg kan ha kontrollene mine der. Trenger å ha muligheten til å kunne prate med noen som kan noe om dette hele veien hvis jeg skal takle dette psykisk tror jeg..

Back
Topp