Ny (for meg!!) info om årsak til mislykket IVF

Jakten på Kirsebæret

Glad i forumet
♡Julekulene 2021♡
Vil bare tipse om en podcast fra medicus som omhandler sædcellenes rolle i dette spillet.

En forsker fra Belfast snakker om at svært mange sædceller har skadd DNA fordi veien fra bitestikkel/testikkel utsetter sæden for så mange radikaler. De tror det blant annet er derfor mannen har cirka en halv milliard sædceller per ladning, fordi noen celler skal kunne være OK. Det diskuteres om TESA/PESA kan bli vanligere fremover fordi sædcellene som kommer rett fra testikkel er mindre skadet.

Ved TESA/PESA må jo det jo utføres ICSI og det diskuteres også at det kan være flere fordeler ved denne prosedyren. Det er visst slik at eggcellen kan, under rette omstendigheter, reparere mye av DNA skadene hos sædcellen, men hvis det er mange sædceller rundt den som konstant prøver å trenge inn (som i vanlig IVF hvor mange sædceller tilsettes rundt hvert egg) vil denne repareringsprosessen forstyrres.

Konklusjonen foreløpig tror jeg er at det kan lønne seg, som en del av fertilitetssjekken, å kjøre en test på mannens sæd og sjekke om det er mye DNA skader. Da vil man kunne teste PESA/TESA og ICSI, selv om det ikke er andre ting som gjør at det er påkrevd.

Jeg ser jo aspektet her at begge disse prosedyrene er noe klinikkene tjener penger på, men jeg tillater meg å tro at de faktisk ønsker sine pasienter det beste og at dette faktisk er noe de tror kan øke suksessraten hos noen.

I hvert fall er det positivt å se forskning på mannens bidrag! Vi damer blir jo sjekket opp og ned og gjennomgår vannskanninger og hysteroskopier og andre smertefulle, tidkrevende og kostbare prosedyrer over en lav sko, mens hos mannen er det liksom bare antall og mobilitet av sædcellene som teller.
Er nok et litt for enkelt bilde og jeg tror forskningen vil vise at det er mer som kan sjekkes hos mannen også!

Vet ikke om dette er «old news» for folk her inne:hilarious:, ville bare dele da dette var nytt for meg i hvert fall:)
Podden ligger på spotify.
 
Interessant og gir jo håp om de som ikke blir gravide på egen hånd lettere får suksess etterhvert som forskningen går fremover.
 
Jeg nevnte i minst to innlegg nylig om sædprøven som undersøker DNA-fragmentering hos menn med normozoospermi (tilsynelatende ok sæd: tall, motilitet, morfologi, etc).
Både Hausken og Medicus tilbyr de, sikkert flere også hvis man leter etter.
Anbefales for par med flere mislykkede ivf-forsøk som en del av utredningen.
Denne analysen er veldig vanlig i andre deler av verden.
 
Back
Topp