Ny craving

KMB1990

KMB1990
Sommerfuglene <3
Eggerøre og røklaks <3 hater egentlig laks for tiden i form av kokt, stekt og fersk.. Men røkt er nom!

Sent from my iPhone using BV Forum

Ser det står på matportalen at så lenge den er nyåpnet og godt innenfor holdbarhetsdatoen så er det greit :)
Men blei litt nervøs nå uansett så blir ikke mere enn den ene skiva jeg har spist :P uffameien

Æsj nå blei jeg skikkelig redd.. Tror dere den ene skiva har gjort noe når pakken var helt nyåpnet og langt innenfor holdbarhetsdatoen? Tvang meg selv til å kaste den opp igjen for sikkerhetsskyld, men vet ikke om alt kom opp igjen.. :(

Blir helt forvirret av dette her. For da jeg gikk gravid sist var det greit med gravlaks og ikke røket laks. Så jeg spiste gravlaks i jula det året. Tror jeg må holde meg borte fra begge deler for å være sikker :p

Blir helt forvirret av dette her. For da jeg gikk gravid sist var det greit med gravlaks og ikke røket laks. Så jeg spiste gravlaks i jula det året. Tror jeg må holde meg borte fra begge deler for å være sikker :p

Det var rakfisk jeg mente var fyfy, fersk gravlaks er greit :)

Det er helt fint å forholde seg til matportalen. Mener jeg leste et eller annet i avisen rundt funn av listeria i enten røklaks eller rakfisk her for noen dager siden. Klarer ikke finne igjen artikkelen. Prøvde å google, og ser det innimellom også blir funnet listeria i rå laks fra norske produsenter (tenker på sushi). Det er jo sikkert veldig liten sjanse for at noe skjer, og at man får det i seg, men jeg tenker at jeg heller vil være for forsiktig. Liten sjanse for at noe skjer, men for stor sjanse å ta for meg. Føler ikke at det er hysterisk, i og med at jeg har null problem med å holde et variert sunt kosthold med alle de tingene jeg er helt sikker på at er trygt. Det finnes nok av ting man kan kose seg med. Uansett KMB1990: svært liten sjanse for at noe har skjedd uansett :-)

Så hysteriske folk her er da.....

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Hvis det er meg du sikter til så er det kun fisk jeg er hysterisk for :) Går med tvillinger og har to spontanaborter bak meg tidligere i år, så jeg vil ikke ta noen sjanser

Det var et parti rakfisk som ble tilbakekalt grunnet listeriafunn. Det er uansett svært liten risiko for smitte i Norge. Kjenner flere som har spist rakfisk under svangerskap, uten at det gav noen komplikasjoner.

Det var et parti rakfisk som ble tilbakekalt grunnet listeriafunn. Det er uansett svært liten risiko for smitte i Norge. Kjenner flere som har spist rakfisk under svangerskap, uten at det gav noen komplikasjoner.

Man får ta sine egne valg og selv om risikoen er liten så er den der. Listeria er en av infeksjonene som kan gi tidlig vannavgang.

Å forholde seg til matportalen skal være trygt.

Æsj nå blei jeg skikkelig redd.. Tror dere den ene skiva har gjort noe når pakken var helt nyåpnet og langt innenfor holdbarhetsdatoen? Tvang meg selv til å kaste den opp igjen for sikkerhetsskyld, men vet ikke om alt kom opp igjen.. :(

Neineinei! Spis og kos deg. ;) Du har rett -innafor good holdbarhetsdato og nyåpnet pakke som ikke ligger åpen i kjøleskapet over lengre tid, er det trygt. Jeg har spist trønderfår (spekepølse) på skiva i flere uker. På ultralyden i går lå det en frisk baby pg strekte på seg og fin hjerterytme. :) Ikke bekymre deg.

Kjenner jeg blir smålig irritert på dere som kommenterer "fyfy" og "pass opp" osv.. Vi bor i Norge!!!!

Jeg synes det er kjempebra jeg, at folk faktisk tenker over hva de spiser når de er gravide... Å avfeie helt, eller å kalle hysterisk synes jeg er helt bak mål, min mening. Det er viktig å tenke seg om, noe mat kan innholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelig for fosteret, selv om de ikke er farlige for oss. Og det er klart man blir usikker, det er mye forskjellig informasjon, og man kan få inntrykk av at alt er farlig!

For meg er det viktig å følge anbefalingene til matportalen, de er greie, konkrete og helsedirektoratet henviser til disse. Det er som regel en grunn til anbefalingene. Når det gjelder røkelaks og gravlaks er det slik at de kan inneholde små og uskadelige mengder av listeria-bakterien, men at denne bakterien kan vokse over tid. Derfor er det viktig at en passer på holdbarhetsdatoen.

Nå vil jeg legge til at dette ikke er ment til å få folk som har spist mye rart før de visste at de ble gravide, eller de som dessverre ikke har visst om anbefalingene til å få dårlig samvittighet. Det er heller ikke ment for å skape hysteri :P Jeg vil bare si kudos til dere som bryr dere om hva dere putter i munnen :) Det er ikke hysterisk å tenke på fosterets sikkerhet <3

Tusen takk for innspill alle sammen :) Noen vil nok kalle meg hysterisk og det er helt greit ;) Jeg tenker på de små i magen og kommer ikke til å røre ved mat igjen som ligger i gråsonen før de er ute <3

Kulielsker90: Du må gjerne spise trønderfår om du ønsker det, men å si at du har spist det i flere uker og at babyen så frisk ut ved UL, er ikke noe bevis for at det alltid går bra når det gjelder smitte. Dette er ikke ting man ser ved UL, men noe som kan forårsake tidlig vannavgang i svangerskapet, dødfødsel eller at spedbarnet blir alvorlig sykt. Det å spise tingene som ikke er anbefalt, er ikke det samme som at barnet blir sykt, men øker sjansen i forhold til om man ikke spiser dette (selv om den er liten).

Selv om det er mindre sjanse i Norge enn i mange andre land, er sjansen der likevel. Det å ta sjanser med mitt ufødte barn, er ikke noe jeg er villig til å gjøre. Hadde aldri tilgitt meg selv etterpå. Det er så mange ting man kan kose seg med, som ikke er risikomat, så hvorfor i det hele tatt gidde å spise noe som har en liten risiko. Skulle tro noen var avhengige av spekemat osv, eller ønsket å spise disse tingene bare for å kunne si: "se, det gikk bra med min baby". Hva så?! tenker jeg da. Det er jo ikke noe bevis for at det alltid går bra, og viser bare at vedkommende enten ikke har skjønt dette eller ikke bryr seg om evt konsekvenser. All ære til de som holder seg til rådene helsedirektoratet gir :-)

Back
Topp