Ny bil kontra 3 år gammel bil?

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Sitter her og ser på biler, da det virkelig er på tide å oppjustere bilparken vår litt. :rolleyes:
Så vi tenker å kjøpe en skoda octavia.

Jeg har mest lyst på helt ny, uten at jeg har noen særlig gode argumenter for det. Annet enn at jeg har aldri hatt helt ny, og vi pleier alltid ha kjempeuflaks med biler, så nybilgarantien hadde vært kjekt å ha.

Mannen vil ha en på rundt 3 år. Hans hovedargument er at han er gnien. Han vil ha en på 3 år som er kjørt under 50.000 km.

Økonomien vår er helt ok. Jeg har foreløpig ingen jobb å gå tilbake til etter endt permisjon, men uansett så klarer vi fint å betjene et evt billån på hans trygge lønn. Vi har allerede solgt min bil og skal beholde hans gamle som reservebil. Ingen billån. Så om vi må betale 3000 i mnd eller 5000 har ikke så mye å si, men selvsagt surt å tape mye penger i verditapet på biler ved salg om noen år.
Hva ville dere valgt?

Jeg ville valgt ny, mye på grunn av garantien som du nevner. Baksiden er jo stort verditap, men har man uflaks kan reparasjoner på en bil uten garanti koste like mye som det tapet.

Andre fordeler med nybil som vi har merket er at de lukter godt (hihi), ingen skader i lakken som kan bli rustflekker på kort tid, du slipper å tenke på nye dekk og slitedeler på en god stund, nye biler har gjerne dab+ (merkes godt her som det er dårlig fm-dekning)..

Har dere tenkt på leasing? Vi har sjekket ut den muligheten nå, og for oss (med den bilen vi ønsker) lønner det seg faktisk å lease.

Jeg ville valgt ny, mye på grunn av garantien som du nevner. Baksiden er jo stort verditap, men har man uflaks kan reparasjoner på en bil uten garanti koste like mye som det tapet.

Andre fordeler med nybil som vi har merket er at de lukter godt (hihi), ingen skader i lakken som kan bli rustflekker på kort tid, du slipper å tenke på nye dekk og slitedeler på en god stund, nye biler har gjerne dab+ (merkes godt her som det er dårlig fm-dekning)..

Har dere tenkt på leasing? Vi har sjekket ut den muligheten nå, og for oss (med den bilen vi ønsker) lønner det seg faktisk å lease.
Leasing er gjerne ikke så dumt! Vet veldig lite om det da, så skal lese meg litt opp. :)

Bor dere langt fra Oslo?
Gubben min driver/eier Norges største bruktbil butikk :)
Bare si fra om du trenger hjelp

Sitter her og ser på biler, da det virkelig er på tide å oppjustere bilparken vår litt. :rolleyes:
Så vi tenker å kjøpe en skoda octavia.

Jeg har mest lyst på helt ny, uten at jeg har noen særlig gode argumenter for det. Annet enn at jeg har aldri hatt helt ny, og vi pleier alltid ha kjempeuflaks med biler, så nybilgarantien hadde vært kjekt å ha.

Mannen vil ha en på rundt 3 år. Hans hovedargument er at han er gnien. Han vil ha en på 3 år som er kjørt under 50.000 km.

Økonomien vår er helt ok. Jeg har foreløpig ingen jobb å gå tilbake til etter endt permisjon, men uansett så klarer vi fint å betjene et evt billån på hans trygge lønn. Vi har allerede solgt min bil og skal beholde hans gamle som reservebil. Ingen billån. Så om vi må betale 3000 i mnd eller 5000 har ikke så mye å si, men selvsagt surt å tape mye penger i verditapet på biler ved salg om noen år.
Hva ville dere valgt?

Feil quote ;)

Bor dere langt fra Oslo?
Gubben min driver/eier Norges største bruktbil butikk :)
Bare si fra om du trenger hjelp

Helt klart ny, om man først har muligheten til det. Det følger mange fordeler med ny-bil forsikringen. Også følger det med ny bil-lukt!!! :D

Helt klart ny, om man først har muligheten til det. Det følger mange fordeler med ny-bil forsikringen. Også følger det med ny bil-lukt!!! :D
Nybil-lukt er helt klart et argument av de store! Jeg er veldig luktømfintlig, og slet veldig med at forrige bilen min lukta støvsuger. :|

Hadde vi hatt råd til det, så hadde jeg absolutt gått for ny bil. Jo da, de faller i verdi ganske raskt de første 3 årene, men man har ny-bil garanti, man vet at den ikke er feil kjørt eller noe osv. Å kjøpe bil, verken ny eller brukt er å blir ett pengetap uansett hvordan man ser på saken, men det er jo en nødvendighet for de fleste av oss.

Vi kjøpte ny bil i 2011 for å få med garanti. I april så byttet vi den inn i en ny bil igjen, ettersom garantien gikk ut (5 år). Utrolig deilig å slippe å tenke på noen utgifter om noe skulle skje i 5 år til..

Nybil-lukt er helt klart et argument av de store! Jeg er veldig luktømfintlig, og slet veldig med at forrige bilen min lukta støvsuger. :|

Prøv en innrøyka bil... Fy fader det er nærmest umulig å få solgt! At noen kan sitte å dampe inni en bil forstår jeg bare ikke..

Vi kjøpte ny bil i 2011 for å få med garanti. I april så byttet vi den inn i en ny bil igjen, ettersom garantien gikk ut (5 år). Utrolig deilig å slippe å tenke på noen utgifter om noe skulle skje i 5 år til..

Vi har også hatt bil med nybil garanti, men det er absolutt ingen garanti for at man ikke får en mansjett bil. Har rulla nye biler ut fra butikken som har brukt mer tid på verksted enn jeg har fått kjørt dem ;) Så på en annen side om man velger brukt så kan man se om det har vært en bil det er mye plukk med :) Så det kan absolutt gå begge veier. Bil på verksted er ikke kult okkesom :)

D er nybilgaranti på 3 år gamle biler også. Garantien varer som oftest i 5 år eller inntil 100.000 km. Dvs at du kan kjøpe en 3 år gammel bil og likevel nyte godt av garantien en stund.

En annen ting er verditapet på nye biler kontra 3 år gamle. Kjøper du en ny og låner mesteparten av pengene risikerer du å sitte med mer lån enn bilens verdi etter et par år. Kjøper du en 3 år gammel bil så slipper du d tapet.

D positive med å kjøpe ny er at da får du den akkurat som du vil ha den og ingen har brukt den før deg.

Så får dere selv vurdere hva som er mest hensiktsmessig mtp deres budsjett/lyster.

Jeg ville kjøpt brukt, men det er fordi jeg ikke vil bruke mer penger enn jeg har på en bil ;) For grådig til å ta opp billån.

Man har altid en viss garanti uansett. Er kun veldig eldre og billige biler som er helt uten. Man får faktisk en form for garanti ved private kjøp også. Er bilen forholdsvis ny og koster over en viss sum så har man krav på å klage og kreve penger/ heve kjøpet ved store feil ved bilen. Er ikke mange som veit det desverre.

Haha! Vi er så like!
Min bil luktet en halv evighet av at forrige eier hadde sånn fordømt lukt-frisket tre hengende der. Jeg så aldri den, men vet at den har vært der!:P

Hadde kjøpt et par år gammel for å slippe det verste verditapet. Fortsatt flere år igjen av garantien som regel.

Back
Topp