Nummen

Bkno2954482

Første møte med forumet
Jeg er 40 år, og har de siste årene (3 ganger) hatt en periode over et par-tre uker har litt nummenhet ulike steder i ansiktet. Den har i disse periodene kommet og gått, og ikke vært permanent på ett sted, liksom i disse korte periodene. Jeg har hver gang tenkt å gå til legen med det, men så har det forsvunnet før jeg har fått gjort noe med det.

Det rare er at det føles litt psykisk.... Jeg har en sykepleiervenninne som jeg snakket med én av gangene jeg var i en slik periode, og etter at hun hadde beroliget meg og sagt at det helt sikkert ikke var noe farlig, så forsvant alt på et blunk. Det samme skjedde da jeg sendte spm. til lommelegen neste gang jeg hadde det, og han mente at det kunne komme av stress. På et blunk var alle symptomer borte.

Men nå er det tilbake igjen. Jeg har ikke kjent noe på i alle fall to år nå, og hadde nesten glemt hele greia. Jeg har en baby på seks mnd. som våkner en haug med ganger, og har muskelsmerter i nakke, rygg og overarmer pga. lite ergonomiske ammestillinger på natta. Nå er jeg igjen litt nummen i blant, det kan gå flere dager uten, før jeg plutselig kjenner det litt på ulike steder i ansiktet.

Som dere kanskje leser ut av innlegget, er jeg plaget av helseangst. Så til tross for at jeg har blitt beroliget de andre gangene, så er angsten sterk denne gangen også. Og plutselig er jeg redd det kan være MS.

Er det noen her som har noen beroligende ord?

Jeg er 40 år, og har de siste årene (3 ganger) hatt en periode over et par-tre uker har litt nummenhet ulike steder i ansiktet. Den har i disse periodene kommet og gått, og ikke vært permanent på ett sted, liksom i disse korte periodene. Jeg har hver gang tenkt å gå til legen med det, men så har det forsvunnet før jeg har fått gjort noe med det.

Det rare er at det føles litt psykisk.... Jeg har en sykepleiervenninne som jeg snakket med én av gangene jeg var i en slik periode, og etter at hun hadde beroliget meg og sagt at det helt sikkert ikke var noe farlig, så forsvant alt på et blunk. Det samme skjedde da jeg sendte spm. til lommelegen neste gang jeg hadde det, og han mente at det kunne komme av stress. På et blunk var alle symptomer borte.

Men nå er det tilbake igjen. Jeg har ikke kjent noe på i alle fall to år nå, og hadde nesten glemt hele greia. Jeg har en baby på seks mnd. som våkner en haug med ganger, og har muskelsmerter i nakke, rygg og overarmer pga. lite ergonomiske ammestillinger på natta. Nå er jeg igjen litt nummen i blant, det kan gå flere dager uten, før jeg plutselig kjenner det litt på ulike steder i ansiktet.

Som dere kanskje leser ut av innlegget, er jeg plaget av helseangst. Så til tross for at jeg har blitt beroliget de andre gangene, så er angsten sterk denne gangen også. Og plutselig er jeg redd det kan være MS.

Er det noen her som har noen beroligende ord?

Hei!

Så slitsomt å gå å være redd for dette, da! Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tenker jo litt det samme både som din sykepleiervenninne og lommelegen - det høres litt ut som stressymptomer, kombinert med at du kanskje forsterker det litt ved å ha den helseangsten du også beskriver at du har. Det blir på en måte forsterket av seg selv - jo mer du kjenner, jo mer vil du kjenne etter, og jo mer vil du kjenne - og så fortsetter det i en ond sirkel. Trikset er å klare å bryte sirkelen. Det kan man jo gjøre på forskjellige måter, for eksempel ved å søke beroligelse som du gjør nå. Eller ved å gå til fastlegen, og få testet for det man frykter, få avkreftet dette og deretter en samtale med legen som kan virke beroligende.

Når det gjelder MS. Først og fremst, rammer MS oftest de som er litt yngre enn deg. Gjennomsnittlig alder for debut er 30 år. Når det er sagt, så trenger ikke det på noe som helst måte utelukke at man kan få det som 40åring også, men sannsynligheten går kanskje litt ned. Hvis man i tillegg ser på hvilke symptomer MS pleier å debutere med, så er ikke nummenhet nevnt engang. Kribling er nevnt, men et stykke nede på listen. Optikusnevritt (altså betennelse på synsnerven), fatigue (ekstrem tretthet), klossethet og dårlig koordinasjon er symptomer som gjerne ville være mer fremtredende. Og tilstede. Nummenhet ville altså med liten sannsynlighet opptre solo.

Med andre ord, tror jeg kanskje ikke at MS er en sannsynlig diagnose. Men som sagt, så er ikke jeg noen ekspert. Om du er reellt bekymret for dette, syns jeg du skal ta det opp med din fastlege, og samtidig nevne hvordan dette plager deg - så får du nok hjelp både til å avkrefte MS, og til å håndtere problemet videre. Lykke til!!

Back
Topp