Nozinan

Eline74

Andre møte med forumet
Plages med sterk panikkangst. Noen som har erfaring med Nozinan? Hva skal jeg gjøre, noen råd?
 
Hei...[:)] Det e etter som æ vet noen skikkelig skitpilla som man blir utrolig trøtt å sløv av[:'(], tror nok det finns bedre på markede.... [8|]men for all del, ALLE reagere forskjellig [:)]
 
foresten så veit æ kor jævli det e å ha angst[:'(] håpe du får det bedre [:)] klæm
 
ORIGINAL: Eline74

Plages med sterk panikkangst. Noen som har erfaring med Nozinan? Hva skal jeg gjøre, noen råd?

 
nozinan er beroligende, og er ikke og anbefale for bruk daglig mot angst..det finnes mange andre preparater som er mere rettet mot angst... nozinan er som regel brukt på sykehuset kombinert med sovemedisin for å berolige pasienter.. man kan sikkert fungrere for deg vis du kun tar de en gang i blandt
 
rådet mitt er snakk med legen din..
 
vet nøyaktig hvordan du har det.. har gått på nozinan selv, men over en kort periode bare sammen med zoplikone for å få sove blandt annet...
 
be om hjelp det er det eneste rådet jeg har til deg
 
Takk for svar! Jeg tar 5 mg hver kveld, sover litt på det. Legen sier at det betyr mye for barnet at jeg også har det bra. Men INGEN lege har ennå sagt til meg at det IKKE er skadelig for barnet! Jeg er urolig, vil jo ikke gjøre noe som skader barnet! Skal til ultralyd neste uke, kanskje jeg får noen råd der?
Tok du Zoplicone/nozinan mens du var gravid?
 
Hei!
 
Jeg har også hatt erfaring med panikkangst og depresjoner, etter at jeg fikk mitt første barn for 2 år siden (hadde det ikke da jeg var gravid). Det var helt forferdelig, og jeg gikk også på mye forskjellige medisiner, men ikke Nozinan. Synes på en måte ikke at medisinene hjalp så veldig jeg da..... men litt gjorde de nok det. Gikk på medisiner et helt år, -men nå er jeg helt kvitt problemet! Hadde lyst til å fortelle deg det, at selv om du har det forferdelig med panikkangst nå, jeg trodde aldri jeg skulle bli kvitt det, så kan det gå over av seg selv med litt tid! Vi er jo alle forskjellig, men noe av det som hjalp for meg da jeg var helt nede:
  • Gå turer med venner, familie eller andre du stoler på.
  • Treffe andre i samme situasjon (for meg andre med barn som av ulike grunner også hadde det vanskelig.) Hør på helsestasjonen om de vet om grupper eller lignende for andre som har det som deg!
  • Gå til en flink psykiater som jeg stolte på.
  • "Presse" meg til ting jeg var redd for, som bare det å gå på butikken alene for eksempel! For etterhvert ble det bedre, og jeg ble mer og mer trygg på meg selv. Men det tok tid!

Til slutt vil jeg si lykke til med graviditeten!! Du skal se du blir bedre med tiden, det er jeg helt sikker på! Ta en dag av gangen, og søk hjelp hvis du trenger det!!!
 
nozinan er sove piller! jeg har også brukt det. klart ikke å gå på jobb helt sløv om morran!
 
Skal på UL i morgen. Bare noen kunne fortelle meg at bruk av Nozinan ikke skader barnet mitt! Ser at det er noen som har stått på Nozinan hele svangerskapet, ble ungen da født litt sløv`? Gikk du på det den siste måneden også?
 
Hei!
Dette er det som står om det preparatet du nevner i felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ulike neuroleptika i høye doser i siste trimester har ført til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser av ekstrapyramidal art hos barnet. Enkelte dopaminantagonister gitt til drektige dyr i siste del av svangerskapet har vist seg å føre til adferds-, lære- og motoriske forstyrrelser hos avkommet. Det kan ikke utelukkes at disse egenskapene er tilstede i alle stoffer med dopaminreseptorblokkerende egenskaper. Preparatet skal bare brukes under graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet bør ikke brukes under amming.
www.felleskattalogen.no
 
Jeg har brukt Nozinan ved meget sterke hodesmerter og da må jeg ta dem rett og slett for å sove (altså ved leggetid) for man blir sinnsykt trøtt av dem!! Skikkelig ubehagelig dersom man tar dem på dagen mens man skal holde seg våken.... bør finnes noe annet og mye bedre mot angst!!!!!!
 
Hei på deg [:)]har selv panikkangst, pstl,og generell angst. Er gravid i 6 uke ...[:D]  går på faste med for dette. Sipralex er et nytt preparat på markedet som ikke sløver deg ned og har ikke de bivirkningene som andre eldre prep.har.Når du skal UL i morgen har du en gylden mulighet til å få svar på spm.dine og hjelp til riktig medisinering [;)]Gjør det og du får det mye bedre....tror ikke legen din hadde satt deg på nozinan om det skulle være noe skadelig for barnet ditt,men tror av erfaring det er feil med hvis du sliter med panikkangst.... [;)]
ORIGINAL: Eline74

Skal på UL i morgen. Bare noen kunne fortelle meg at bruk av Nozinan ikke skader barnet mitt! Ser at det er noen som har stått på Nozinan hele svangerskapet, ble ungen da født litt sløv`? Gikk du på det den siste måneden også?
 
Hva er pstl? Skal prate med lege om et annet medikament. Har skikkelig "hang over" dagen etter, men er ikke redd, og det er jo bra. Angsten kommer når det nærmer seg kveld og mørke.
 
ORIGINAL: Eline74

Hva er pstl? Skal prate med lege om et annet medikament. Har skikkelig "hang over" dagen etter, men er ikke redd, og det er jo bra. Angsten kommer når det nærmer seg kveld og mørke.
Pstl står for posttraumatisk stresslidelse ;)
 
off stakkars!...her har det ikke nådd så langt enda at jeg har trått til noe hjelpe preparater...
men lykke til skal du ha!!!...
må finne utav det vettdu!...
ikke godt av å gå slik lenge vetdu[:(]
 
ORIGINAL: Eline74

Takk for svar! Jeg tar 5 mg hver kveld, sover litt på det. Legen sier at det betyr mye for barnet at jeg også har det bra. Men INGEN lege har ennå sagt til meg at det IKKE er skadelig for barnet! Jeg er urolig, vil jo ikke gjøre noe som skader barnet! Skal til ultralyd neste uke, kanskje jeg får noen råd der?
Tok du Zoplicone/nozinan mens du var gravid?

 
nei, før jeg ble gravid ja.. jeg får meg ikke til å ta tabletter når jeg er gravid... tror ikke det er så heldig for fosteret , er jo sterke stoffer i dette da..
 
dette står om nozinan:
 
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ulike neuroleptika i høye doser i siste trimester har ført til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser av ekstrapyramidal art hos barnet. Enkelte dopaminantagonister gitt til drektige dyr i siste del av svangerskapet har vist seg å føre til adferds-, lære- og motoriske forstyrrelser hos avkommet. Det kan ikke utelukkes at disse egenskapene er tilstede i alle stoffer med dopaminreseptorblokkerende egenskaper. Preparatet skal bare brukes under graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet bør ikke brukes under amming.
 
Heia.
 
Jeg sliter med sterk panikkangst selv. Det som jeg går på er cipralex - det hjelper meg , føler jeg har fått livet mitt "tilbake". Jeg har termin i januar - og legen min sa at jeg kunne gå på det under graviditeten.
 
I tillegg går jeg til psykolog og snakker med han, og det hjelper meg virkelig. Så dette råder jeg deg til å prøve!!!!
 
Lykke til - vet dette er helt forferdelig for deg, men du vil få  det bedre etterhvert, selv om det ikke føles slik.
 
Janne
 
Back
Topp