norsk muntlig

Tja...... har jo vel det da.......... men på videregående da! [:D]

ORIGINAL: Vand

da er det ikke norsk 1 da :P

jeg sliter egentlig mest med å finne litteratur jeg nå. så hvis du vet om noen gode bøker, dikt, noveller eller lignende. Både for voksne og barn. Så sleng det ut her!!

ORIGINAL: Reinbue

Norsk 1 norsk 2, what the F??? [8D] Nei, jeg vet da vel ikke! [8D][:D] Hva er norsk 1?

Norsk 1 norsk 2, what the F??? [8D] Nei, jeg vet da vel ikke! [8D][:D] Hva er norsk 1?
norsk 1 og norsk 2 er forskjellige moduler av norsk som man har i høyereutdanning.
Jeg vet ikke hva man kaller norsk på vgs for, men det er jo en slags grunnleggende gjennomgang av det samme stoffet? Vi har det jo mer vinkla til pedagogikk og didaktikk vi da, siden vi skal bli læææærere

jeg sliter egentlig mest med å finne litteratur jeg nå. så hvis du vet om noen gode bøker, dikt, noveller eller lignende. Både for voksne og barn. Så sleng det ut her!!

vet om en del bøker ja, men hvilken sjanger? Og norsk/utenlandsk forfatter? Kort eller lang bok? [8|] (dikt og noveller HATER jeg, så der kan jeg ikke bidra!)

alt mulig egentlig, skal ha noe for barn og noe for voksne. gjerne bøker som det er litt å snakke om. og så er det samme om det er norsk eller utenlandsk forfatter

Jeg likte "boktyven" veldig godt. Måten den ble skrevet på gir rot til masse diskusjon på en muntlig eksamen! [;)]

jaaaa!

nynorsk:
- carl frode tiller, skråninga (kan gi deg en liten oppdate på den hvsi du vil altså)- MYE å prate om!
- torvald sund- fuglefagnar treet (barn, ikke små barn, 5-og oppover)

- gulldronning perledronning husker jo seff ikke hva mer...handler om en jentes historie (utrolig bra)...

barnebøker:
svein nyhus og gro dahle - håret til mamma (har skrevet bildebok analyse av den). utrolig bra... alle deres bøker er bra!

Kan anbefale ungdomsbøkene til Unni Lindell, masse å skrive/snakke om!! Har selv skrevet oppgave om det. Ellers f.eks Brødrene Løvehjerte eller Trollkrittet. Er ikke helt oppdatert på nyere barnebøker....

Liker Garmann-bøkene (en bildeboktrilogi) av Stian Hole [:)]

..Og er forøvrig enig i at alle bøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus (eller var det Egil?? [8|] ...blander de to jeg...) er bra... Håret til mamma, Roy, Sinnamann, Bak mumme bor moni osv....

And, døden og tulipan er også en bra bildebok som tematiserer døden på en ok måte.. [:)]

Forresten så er bildeboktriologien om Johannes Jensen fin [;)]

...Ingenting er en psykedelisk og fengende ungdomsroman... Tonje Glimmerdal (av Maria Parr) er en helskjønn, norsk barnebok som er takknemmelig å jobbe med - mye som man potensielt kan ta tak i og snakke om analysemessig! [:)]

Back
Topp