Normal avføring?

veenus

Forelsket i forumet
Sommerfuglene
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Hvordan er egentlig normal avføring hos baby? Er mistanke om melkeproteinallergi hos barnet vårt. Han hadde neongrønn avføring de første dagene, denne endret seg til å bli gul når jeg kuttet melk fra kosten. Men de siste dagene har avføringen blitt enda løsere, sprutbæsj på stellebordet er blitt dagligdags og avføringen har fått grønnskjær igjen. Hva er egentlig normalt når det kommer til farge og konsistens på avføringen? Baby er 4 uker og jeg har vært uten melk i 3 uker.

Det der høres normalt ut for vår baby! :) ved magevondt blir bæsjen grønnlig.

Sprutbæsj på stellebordet høres normalt ut hvertfall. Hvis du vil ha kontroll på hvor akkurat det havner, anbefaler jeg å holde babyen over vasken eller do ved bleieskift, så havner bæsjen der istedet ;)
Men grønn og slimete avføring over tid skal det jo ikke være.
Her var det alt fra kornete, helt løs og gul som kom i enorm fart, til noen få ganger med grønnskjær. Men det var me runntaket. Etterhvert ble det mer sennepaktig og gul i konsistens og farge :hilarious:

Grønn og sprutete bæsj kan heller tyde på overproduksjon av melk hos deg enn at babyen reagerer på noe du spiser. Prøv å ta kontakt med ammehjelpen via deres en side, der får du raskt gode svar. Utover det er det helt normalt

Vet du grunnen til magevondt da? Det er ikke allergi?

ikke noe allergi her :) kun mageknip, helt normalt med umodne tarmer! Og han kunne bæsje 40cm stråle når d først kom noe. Storebror derimot hadde grønn skummende avføring, han tåler ikke laktose!

Har du ringt helsestasjonen?

Nei, fikk grønnskjæret i avføringen fredags kveld så har ikke vært i kontakt med helsestasjon. Sputbæsjen er derimot helsesykepleieren vår informert om, men ingen kommentarer på det. Virker som det er normalt når jeg leser her og siden hun ikke kommenterte det.

Nei, fikk grønnskjæret i avføringen fredags kveld så har ikke vært i kontakt med helsestasjon. Sputbæsjen er derimot helsesykepleieren vår informert om, men ingen kommentarer på det. Virker som det er normalt når jeg leser her og siden hun ikke kommenterte det.
Det er liksom ikke noe fasit, men det finnes jo parametre som er veiledende. Men, er man bekymra så ta å ring. Og så finnes det en del materiale om babybæsj på nett. Jeg har hatt to hvor det har gått dagevis i mellom. På førstemann skjedde det plutselig ved 3 mnd alder, men snuppa har vært sånn fra start.

Varierer. Var en del grønt i begynnelsen for så å gå over til sennepsgul. Varierer mellom tynn sprutbæsj og litt mer grøtet. Blitt mer grøtete etterhvert (er 6 uker). Mine to andre har hatt lik avføring så tidlig. Storebror hadde melkeprotein allergi. Han begynte å få symptomer rundt 6-8 uker, han ble forstoppet.

Jeg spurte barnelege på 6ukers kontroll og hun sa at det kan bli grønn og hvis det er eneste jeg bør ignorere det,alt er normalt hun sa. Min har grønn og gull hver dag,han er 10uker nå.

Fra ammehjelpen:

Grønn avføring?
Avføringen kan være grønn innimellom, uten at det betyr at noe er galt. Men snakk med lege eller helsestasjon dersom avføringen er grønn over en lengre periode og/eller barnet har nedsatt allmenntilstand i tillegg.

Vanlige årsaker:

• Overproduksjon (ofte i kombinasjon med eksplosiv og skummende avføring)
  • Overfølsomhet for noe mor spiser (eks. melkeproteinintoleranse)
  • Overgang til fast føde
  • Tarmvirus

Hos min var den grønn, skummende og «eksplosiv» fra tid til annen i hvert fall de første 3 mnd. Hun slet også en del med luft i magen frem til 2 mnd alder. I starten var det nok mest pga overproduksjon hos meg. Så det også de gangene hun var forkjølet faktisk. Ingen allergi her nå.

Tarmene til de små er jo så umodne i starten. Det tar tid å venne seg til at maten går den veien og ikke direkte via navlestrengen. Så lenge barnet er friskt og har god allmenntilstand er det meste av farger, konsistenser og «hastighet» normalt;)

Den grønne fargen kommer fra et stoff som er i gallen. Den brytes ned til et stoff med gul farge hvis det får tid nok gjennom tarmen. Så ofte vil den grønne fargen bety at avføringen har passert litt fortere enn normalt:)

Back
Topp