Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Marlu
ORIGINAL: Linda_22
enig med febbis...eller, sånn halvenig liksom[:)]
åh, brunost, norske flagg, bunad (trønderbunad, kystdrakt o.l.)
trygge gode norge, der det ikke er risikabelt og sende ut barna for å leke alene, der det ikke er risikabelt og haike eller vandre i smug. Der det fint går an å kle seg deretter hvis det er steiksol og 30grader ute, uten å bli nedglodd og "kissa" på.
mye mer selvfølgelig, men dette som slo meg først iallefall[:)]
*kremt kremt*
så du mener at det hadde vært tryggere å haike hvis vi ikke spiste pasta eller ikke gikk på afrikansk dansekurs?
enig med febbis...eller, sånn halvenig liksom[:)]
åh, brunost, norske flagg, bunad (trønderbunad, kystdrakt o.l.)
trygge gode norge, der det ikke er risikabelt og sende ut barna for å leke alene, der det ikke er risikabelt og haike eller vandre i smug. Der det fint går an å kle seg deretter hvis det er steiksol og 30grader ute, uten å bli nedglodd og "kissa" på.
mye mer selvfølgelig, men dette som slo meg først iallefall[:)]
*kremt kremt*
så du mener at det hadde vært tryggere å haike hvis vi ikke spiste pasta eller ikke gikk på afrikansk dansekurs?
hehehe nei ikke nødvendigvis[8D]
men så en sak her en dag på vg om utviklingen de siste 10 årene,
husker da jeg var lita (sånn type 10-12år)
da sprang vi rundt og leika oss, vi gikk laaaange avstander møkkers aleine for å besøke hverandre, men dette er det mindre og mindre av nå... pga utviklingen norge har hatt...
"vi bor ikke trygt i vårt eget nabolag engang" som noen av de eldre mener (f.eks....)
MÅ bare påpeke da, at dette mener JEG gjelder nordmenn like mye som utlendinger..
ok-da så. synes det lå en liten rasistisk eim over innlegget ditt bare...
men uansett, trygt eller ikke, er nok litt forskjellig fra sted til sted tror jeg. Bor i bergen, og anser at her er det trygt å sende ungen min ut å leke. selfølgelig ikke alle plasser, men tror at i alle tider så har det vært "utrygge" plasser
ORIGINAL: Auliana
ORIGINAL: *Meya*
Jeg lurer og litt på hva som ER norsk kultur...
Når noen sa til meg før, den gang jeg var ny muslim, at jeg skulle "glemme det dårlige ved kulturen min, det som er imot islam, og beholde det som ikke er imot islam" så satt jeg meg ned og tenkte, hva er det i Norsk kultur som er imot islam. Kunne ikke komme på noe, annet enn for eksempel drikkekulturen, banningen og sånt, men det er jo igjen veldig forskjellig fra sted til sted, og veldig personavhengig. Og det er jo knapt kultur heller, på mange måter. En slags kultur, ja, men... Ikke "kulturen vår" liksom.
Liker denne definisjonen av "Hva kultur er"
Edward B. Taylor (britisk kulturforsker fra slutten av 1800-tallet), formulerte det slik: ”Kultur er det komplekse hele som inkluderer kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker og alle ferdigheter og vaner som folk har lært i egenskap av å være samfunnsmedlemmer.”
Så da spør jeg folk. Hva er de 3 tingene i Norsk kultur som er viktig for deg? [:)]
ORIGINAL: Auliana
Jeg går i bunad, melker kuer for hånd, danser i leikarring, spiser geitost og driver med kulokk.
Ta en tur på norsk folkemuseum på bygdø, der "oser" av norsk kultur. Stem på partier som ikke nedbygger og vil utslette distrikts norge. [;)]
ORIGINAL: Dollface
med norsk kultur - mener du da den kulturen som går ut på å presse seg frem i alle køer, drite i din neste, leke idiot i trafikken, drikke seg dritings hver lørdag fordi man ikke kan kose seg med alkohol men må bøtte innpå og være fiendtlig til alt som er nytt og annerledes...?
med norsk kultur - mener du da den kulturen som går ut på å presse seg frem i alle køer, drite i din neste, leke idiot i trafikken, drikke seg dritings hver lørdag fordi man ikke kan kose seg med alkohol men må bøtte innpå og være fiendtlig til alt som er nytt og annerledes...?
Det må ha vært det han kompisen min mente da han sa "forlat det som er dårlig, og behold det som er bra" hehehe.
....eller stå i 32 varmegrader i Algerie i Nordlandsbunad på en fest full av folk, og ingen hadde sett en bunad før....
"WHAT THE F.. IS SHE WEARING" hahahha [:D]
I sverige vet iallefall mange hva det er [8D]