Nork kultur

Febbis

Gift med forumet
Er den helt glemt, finnes den ikke lenger????[8|]

Jeg synes det er så mye fokus på fremmedkultur, at vi faktisk har glemt å ta vare på vår egen....

Hvor lang tid tar det før kulturen vår er helt utvasket, og ingen husker hva Norge egentlig var en gang i tiden.....

enig med febbis...eller, sånn halvenig liksom[:)]

åh, brunost, norske flagg, bunad (trønderbunad, kystdrakt o.l.)
trygge gode norge, der det ikke er risikabelt og sende ut barna for å leke alene, der det ikke er risikabelt og haike eller vandre i smug. Der det fint går an å kle seg deretter hvis det er steiksol og 30grader ute, uten å bli nedglodd og "kissa" på.

mye mer selvfølgelig, men dette som slo meg først iallefall[:)]

Synens vi har masse kultur i norge. Kultur = kunst,musikk   osv....

ORIGINAL: Auliana

Jeg går i bunad, melker kuer for hånd, danser i leikarring, spiser geitost og driver med kulokk.

thumbs up for deg![:D] morro å høre![:)]

Jeg lurer og litt på hva som ER norsk kultur...

Når noen sa til meg før, den gang jeg var ny muslim, at jeg skulle "glemme det dårlige ved kulturen min, det som er imot islam, og beholde det som ikke er imot islam" så satt jeg meg ned og tenkte, hva er det i Norsk kultur som er imot islam. Kunne ikke komme på noe, annet enn for eksempel drikkekulturen, banningen og sånt, men det er jo igjen veldig forskjellig fra sted til sted, og veldig personavhengig. Og det er jo knapt kultur heller, på mange måter. En slags kultur, ja, men... Ikke "kulturen vår" liksom.

ORIGINAL: Marlu

ORIGINAL: Linda_22

trygge gode norge, der det ikke er risikabelt og sende ut barna for å leke alene, der det ikke er risikabelt og haike eller vandre i smug. Der det fint går an å kle seg deretter hvis det er steiksol og 30grader ute, uten å bli nedglodd og "kissa" på.

*kremt kremt*

så du mener at det hadde vært tryggere å haike hvis vi ikke spiste pasta eller ikke gikk på afrikansk dansekurs?

hehehe nei ikke nødvendigvis[8D] 
men så en sak her en dag på vg om utviklingen de siste 10 årene,
husker da jeg var lita (sånn type 10-12år)
da sprang vi rundt og leika oss, vi gikk laaaange avstander møkkers aleine for å besøke hverandre, men dette er det mindre og mindre av nå... pga utviklingen norge har hatt...
"vi bor ikke trygt i vårt eget nabolag engang" som noen av de eldre mener (f.eks....)
bare påpeke da, at dette mener JEG gjelder nordmenn like mye som utlendinger..

Ja, mine unger leker ute her utenfor Bergen, i vår søvnige lille forstad. Men jeg er ikke helt trygg på å sende dem over alt her ute, det er tross alt blåst liv i en nazigruppe rett opp i gata her, som faktisk mener at sånne som mine barn bare fortjener døden...

*kremt kremt*

så du mener at det hadde vært tryggere å haike hvis vi ikke spiste pasta eller ikke gikk på afrikansk dansekurs?

hehehe nei ikke nødvendigvis[8D] 
men så en sak her en dag på vg om utviklingen de siste 10 årene,
husker da jeg var lita (sånn type 10-12år)
da sprang vi rundt og leika oss, vi gikk laaaange avstander møkkers aleine for å besøke hverandre, men dette er det mindre og mindre av nå... pga utviklingen norge har hatt...
"vi bor ikke trygt i vårt eget nabolag engang" som noen av de eldre mener (f.eks....)
bare påpeke da, at dette mener JEG gjelder nordmenn like mye som utlendinger..

ok-da så. synes det lå en liten rasistisk eim over innlegget ditt bare...

men uansett, trygt eller ikke, er nok litt forskjellig fra sted til sted tror jeg. Bor i bergen, og anser at her er det trygt å sende ungen min ut å leke. selfølgelig ikke alle plasser, men tror at i alle tider så har det vært "utrygge" plasser

jah, sjønner (leste over det selv nå)
neida, dette har med norges utvikling å gjøre, VERDENS utvikling egentlig...
der 12åringer skyter bestefaren sin i ansiktet og får sjokk når han ikke reiser seg igjen,
der ungdom begår massakre på skoler og krig bare blir mere og mere brutalt!
skummel utvikling....
jeg hadde IKKE sendt ut ungen alene her nei, men som du nevner, har det sikkert alltid vært såkalte utrygge plasser, bare at jeg ikke har sett dem[:)]
sporet litt av her nå, men måtte bare slenge inn en miniforklaring på tankegangen min[:)]

ORIGINAL: *Meya*

Jeg lurer og litt på hva som ER norsk kultur...

Når noen sa til meg før, den gang jeg var ny muslim, at jeg skulle "glemme det dårlige ved kulturen min, det som er imot islam, og beholde det som ikke er imot islam" så satt jeg meg ned og tenkte, hva er det i Norsk kultur som er imot islam. Kunne ikke komme på noe, annet enn for eksempel drikkekulturen, banningen og sånt, men det er jo igjen veldig forskjellig fra sted til sted, og veldig personavhengig. Og det er jo knapt kultur heller, på mange måter. En slags kultur, ja, men... Ikke "kulturen vår" liksom.

Liker denne definisjonen av "Hva kultur er"

Edward B. Taylor (britisk kulturforsker fra slutten av 1800-tallet), formulerte det slik: ”Kultur er det komplekse hele som inkluderer kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker og alle ferdigheter og vaner som folk har lært i egenskap av å være samfunnsmedlemmer.” 

Så da spør jeg folk. Hva er de 3 tingene i Norsk kultur som er viktig for deg? [:)]

Køkultur, litteraturkulturen altså det at vi har tradisjoner på å lese mye, i alle fall i min familie og omgangskrets, men ikke nødvendigvis norske bøker, bare det å lese noe, aviser eller bøker... Og så... Hmmm... må tenke på den tredje....

Jeg går i bunad, melker kuer for hånd, danser i leikarring, spiser geitost og driver med kulokk.

Ta en tur på norsk folkemuseum på bygdø, der "oser" av norsk kultur. Stem på partier som ikke nedbygger og vil utslette distrikts norge. [;)]

Men skal det virkelig være nødvendig å lete etter kulturen vår? Sier ikke at det skal gå vikinger i Oslos gater, at vi skal bo i laftede hytter med bare et hull i taket igjen.
Ja, jeg er litt inspirert av annet flagg på 17 mail diskusjonen...

Jeg er ikke rasistisk hvis noen tror de, og ja jeg liker fremmedkultur, spiser mer asiatisk mat enn kjøttkaker og fårikål.
Men jeg føler at andre kulturer kommer å tramper ned den norske historien, uten i det hele tatt å vite hva det er! Og ALLE skal ha rett til å leve etter SIN kultur og religion. Men hallo....???? *ekko*
Nei, går jeg en tur i oslo, ser jeg ALLE andre kulturer enn Norges kultur. (en t-skjorte med et elgskilt er ikke norsk kultur, det er charter kultur som har invadert Karl Johan)

Hvem bryr seg? Vi tar vare på den kultur og de tradisjoner vi bryr oss om og importerer deler av andres kultur som vi liker... Er det viking-kulturen vi skal ta opp igjen, eller seter/budeie-kulturen?

Det finnes mye kultur i Norge...
Men kulturen blir også formet av tidsånden, nye kulturer kommer til....
Man kan ikke bare dyrke det nasjnalromantiske ifra 1800 tallet  til evig tid uten å tilføye noe nytt ifra tiden etter...[;)]

med norsk kultur - mener du da den kulturen som går ut på å presse seg frem i alle køer, drite i din neste, leke idiot i trafikken, drikke seg dritings hver lørdag fordi man ikke kan kose seg med alkohol men må bøtte innpå og være fiendtlig til alt som er nytt og annerledes...?

ORIGINAL: Dollface

med norsk kultur - mener du da den kulturen som går ut på å presse seg frem i alle køer, drite i din neste, leke idiot i trafikken, drikke seg dritings hver lørdag fordi man ikke kan kose seg med alkohol men må bøtte innpå og være fiendtlig til alt som er nytt og annerledes...?

Det må ha vært det han kompisen min mente da han sa "forlat det som er dårlig, og behold det som er bra" hehehe.

Det må ha vært det han kompisen min mente da han sa "forlat det som er dårlig, og behold det som er bra" hehehe.

antakeligvis [8D]
misforstå meg rett - jeg liker å være norsk, men det er endel ting ved norsk kultur (evt ukultur..) jeg kunne ha vært foruten..

dessuten føler jeg meg urnorsk når vi kjører til svigers, gjennom perfekt landskap, fjell, fjorder, himmel og jævlig humpete landevei [:D]
Og riktig så gøy var det i august å ta t-banen i stockholm, iført INNMARI norsk telemarksbunad [:D][:D]

....eller stå i 32 varmegrader i Algerie i Nordlandsbunad på en fest full av folk, og ingen hadde sett en bunad før....

....eller stå i 32 varmegrader i Algerie i Nordlandsbunad på en fest full av folk, og ingen hadde sett en bunad før....

"WHAT THE F.. IS SHE WEARING" hahahha [:D]

I sverige vet iallefall mange hva det er [8D]

Jeg ser norsk kultur hver 17. mai og hver jul. Og vi reiser da fortsatt til syden for å drikke mer enn alle andre. Vi hater alle vi ikke har kjent siden fødselen også, det er definitivt kultur her. Og vi lager kjøttkaker til middag, selv om vi er generasjon Y. Definitivt mye norsk kultur i vårt hjem.

Jeg tror ikke man må bli amish for å ha kultur..

"WHAT THE F.. IS SHE WEARING" hahahha [:D]

I sverige vet iallefall mange hva det er [8D]

Tror mange der nede har bilder av meg hehe.

Jeg var også i ett bryllup langt ute på bygda noen dager etter, og hadde bunaden på meg i ca en time kun for at folk skulle få se den, det var så varmt jeg orket ikke ha den på lenge. Jeg fikk mer oppmerksomhet enn bruden jo...

Back
Topp