Nordmenn og alkohol.

Hoppande teltplugg

Forumet er livet
I helgen hadde jeg og et par slektninger en liten diskusjon

Vi skulle egentlig ha bryllupet vårt i skolekrinsens flerbrukrshall (som ble bygget til formål som dette .Bryllup, grendefester, 17.maifeiringer og lignende), men fikk ikke lov fordi KRF plutselig har bestemt at alkohol er totalforbudt fordi det er i tilknytning til skole..
1. Det har ALDRI vært problemer med flasker, røykestumper eller andre "alkoholrelaterte" skader på plassen.
2. Man har bryllup i helgene, rydder etter seg etter ALLE arrangement, både ute og inne.
3. Det er ikke et skolebarn i sikte når desse tingene foregår
(Bare grunner til at hele forbudet er teit, men det er irrelevant egentlig)

Min onkel fortalte da om et opphold utenlands, der det under festligheter ble servert gratis øl. Kaffe, mat og andre ting kostet en slant, men ølen var gratis fra klokken 9 på morgenen, til arrangementet var slutt. "Men jeg så ALDRI en beruset person" sa han. Hverken studenter eller andre viste tegn til overstadig beruselse, han fulgte opp med "Møter jeg en beruset person i utlandet så kan jeg vedde på det er en skandinavier".. Og dette er et VELDIG godt poeng.

Hadde man fått gratis øl i Norge så hadde de ralet rundt i gatene som tullinger.. Men det skjer ikke i utlandet. Hvorfor? Jeg tror det er fordi synet på alkohol er MYE mer liberalt. Det er fullstendig lov å ta seg en øl på en onsdags ettermiddag, fordi man vil kose seg i solveggen. Et glass vin til maten er i mange land nesten "obligatorisk", og det er ikke forbeholdt "fylla" som hos oss Nordmenn.

Er vi for pripne? Bare her på BV så blir det nesten ansett som barnemishandling dersom man tar seg en øl i solveggen i sommerferien.. Er det slik vi er opplært? Jeg er klar over at det er mye alkoholisme inne i bildet hos noen. Men er det en "unnskyldning" hos alle? 
Man kjenner jo faktisk igjen nordmenn i utlandet.. Det er som regel de som er fullest.. Både ungdom og voksne. 

Spørsmålet mitt til dere er dermed:
Holder vi alkoholen "borte" fordi det blir så mye fyll og tull? 
ELLER er det mye fyll og tull FORDI alkoholen blir så begrenset, og blir sett på som noe man "vokser fra"?

Dette hadde ALDRI skjedd i Norge..

Jeg er enig..i syden kan man jo møte på fulle folk og alkoholikere men i det store og hele virker det som om de er mye mer avslappet i forhold til alkohol!

Jeg bodde i Spania i 1 år når jeg gikk i 8 klasse..vi som gikk der drakk ofte, vi fikk kjøpe alkohol og drakk ved første anledning, mens de spanske ungene ikke hadde smakt alkohol omtrent og de var flere år eldre enn oss 

Vi er ikke vandt til å drikke "normalt" tror jeg. Vi er skinnhellige hele uka og drikker ingenting, sååååå kommer helga! Juhuu! Drekka til vi stuper! Alle er nok ikke sånn, men for mange av oss desverre :(

*lykkeligst* skrev:
Vi er ikke vandt til å drikke "normalt" tror jeg. Vi er skinnhellige hele uka og drikker ingenting, sååååå kommer helga! Juhuu! Drekka til vi stuper! Alle er nok ikke sånn, men for mange av oss desverre :(

Jeg ELSKER å kose meg. Jeg drikker aldri FOR å bli full. Sprit drikker jeg ikke, for det smaker høgg.. Men jeg er veldig glad i hvitvin, og drikker et glass i ny og ne.. Og så liker jeg rusbrus, bacardi breezers er gooodt..:)

Men jeg er litt sånn, hvorfor drikke noe man ikke liker, bare for å bli full, og ødelegge hele uka??

Forbuden frukt ja... tror nok det er noe i det.
Selv om jeg liker de strenge reglene her hjemme, så tror jeg nok det er en sammenheng.
Til gjengjeld har vi vel en ganske god statistikk på alkoholisme her i Norge så vidt jeg vet?
Mulig jeg tar feil, men...
Tipper fyllekjøringstendensen øker med liberalisme på det området og?
Folk surrer rundt i halvfylla på ukedagene :P

Koser meg med en øl eller ett glass vin,rett som det er jeg.Etter at mini er i seng,stearinlysene tent og ett ålreit program på tv er satt på :-) Men etter at jeg fikk mini,har også blitt MYE roligere og mer forsiktig med alkohol,dette også de helger jeg har mulighet til å virkelig dra den helt ut.Synes ikke der finnes morsomt lenger å krype hjemover og våkne dagen derpå med hodepinen fra helvete :-P

Hos oss kunne foreldrene mine lett ta seg en øl midt i en hverdag,så jeg har egt alltid hatt ett avslappet forhold til alkohol :-)

Men ser veldig godt poenget ditt :-D

Bouncing buttplug skrev:

*lykkeligst* skrev:

Jeg ELSKER å kose meg. Jeg drikker aldri FOR å bli full. Sprit drikker jeg ikke, for det smaker høgg.. Men jeg er veldig glad i hvitvin, og drikker et glass i ny og ne.. Og så liker jeg rusbrus, bacardi breezers er gooodt..:)

Men jeg er litt sånn, hvorfor drikke noe man ikke liker, bare for å bli full, og ødelegge hele uka??

Det er akkurat det. Mange drikker ikke for å kose seg, men for å bli drita... Selv er jeg som deg. Sitter faktisk å koser meg med et glass nå (alkoholfritt for de som nesten klikka på meg). Jeg trenger ikke det glasset, men jeg koser meg med det. Er jeg alkis i følge norske normer da tro?

tenkt på det samme selv ! de man ser hengedrita i syden er som regel nordmenn .. eller andre skandinavere da.. 

Jeg er enig i at det er en dårlig alkoholkultur i Norge.

Jeg er IKKE enig i at alle som er fulle i utlandet er skandinaver. Da har man ikke reist så veldig mye tror jeg.

Uten å lese andre svar: Det handler om mange års kulturforming. I f.eks Spania, Frankrike og Italia er alkoholen en del av oppveksten, og det har vært sånn i mange mange år. Der drikker man for å nyte smaken på en deilig vin, noe som skal komplementere maten. Det er nytelse for sansene. I Norge drikker vi for å bli fulle. Vi skal på fest og bli beruset i en eller annen grad. Vi har ingen tradisjon for å bruke alkoholen som nytelse for sansene. Dessverre. Jeg personlig kan gjerne nyte en god vin, men jeg syns det å bli dritings er kjipt. Skal sies at jeg ikke syntes det da jeg var 20 :)

ludine skrev:

Jeg er IKKE enig i at alle som er fulle i utlandet er skandinaver. Da har man ikke reist så veldig mye tror jeg.

Han har reist en goood del mer enn gjennomsnittet
Det er satt på spissen, men det er mye sant i det også.

Bouncing buttplug skrev:

ludine skrev:

Han har reist en goood del mer enn gjennomsnittet
Det er satt på spissen, men det er mye sant i det også.

Jeg kan bare snakke ut i fra det jeg har reist. Har sett vel så mange fulle tyskere og engelsmenn i "syden-landene".

Alkohol er et samfunnsproblem i en del land, og det er mange synlige berusede. Jeg har opplevd det blant annet i Russland og Polen.

Så det er ganske langt ute på spissen ut i fra min erfaring.

larsen85 skrev:
Koser meg med en øl eller ett glass vin,rett som det er jeg.Etter at mini er i seng,stearinlysene tent og ett ålreit program på tv er satt på :-) Men etter at jeg fikk mini,har også blitt MYE roligere og mer forsiktig med alkohol,dette også de helger jeg har mulighet til å virkelig dra den helt ut.Synes ikke der finnes morsomt lenger å krype hjemover og våkne dagen derpå med hodepinen fra helvete :-P

Hos oss kunne foreldrene mine lett ta seg en øl midt i en hverdag,så jeg har egt alltid hatt ett avslappet forhold til alkohol :-)

Som jeg kunne skrevet det selv.

larsen85 skrev:

Som jeg kunne skrevet det selv.

Back
Topp